نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ
سرخط خبرها

خادمیت خادم‌ها

  • کد خبر: ۲۵۷۸۰
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
خادمیت خادم‌ها
۲۷ سال پیش در چنین‌روزی «برادران خادم» افتخار عنوان اولین ورزش‌کاران خادم امام‌ رضا(ع) را کسب کردند.
مرتضی اخوان/ شهرآرانیوز- تالار آینه، میزبان یک اتفاق است؛ اتفاقی که در دل حرم مطهر امام مهربانی‌ها برای برادران خادم به‌عنوان نخستین خدام ورزشی این بارگاه ملکوتی رقم می‌خورد. نیمه اردیبهشت سال ۷۲ بود که ستاره‌های درخشان آسمان ورزش که از قضای روزگار پهلوانان مشهدی هم بودند، ازسوی تولیت آستان قدس رضوی به ضیافت اهدای حکم خادمیت حرم امام‌رضا (ع) دعوت شدند. خادم‌ها که در آن سال‌ها تازه به جرگه مدال‌آوران کشتی کشور اضافه شده بودند و به قول مشهور «توی بورس» بودند، بعد از ارسال نامه درخواست خادمیت و با نگاه ویژه مقام معظم رهبری و آیت‌ا... واعظ‌طبسی تولیت آستان مقدس رضوی، که هر ۲ علاقه خاصی به این خانواده داشتند، به‌عنوان خادم افتخاری حرم نائل آمدند. ماجرای خادمیت خادم‌ها در روزی که بهشت امام‌هشتم در یادشان ماندگار شد و راه برای افتخار خادمی ثامن‌الحجج ورزشکاران باز شد، سوژه این گزارش است.

آغاز حضور ورزشی‌ها در حرم
اوایل دهه ۷۰ دورانی بود که هنوز چهره‌های ورزشی، سینما و تلویزیون پایشان به خادمی بارگاه امام هشتم باز نشده بود. امیررضا و رسول خادم را باید اولین خادمان ورزشی حرم دانست که در سال ۷۲ با حکم تولیت وقت آستان قدس رضوی به این افتخار نائل شدند. بعد از برادران خادم، راه برای حضور چهره‌ها به آستانه خادمیت باز شد و در سال‌های دهه ۸۰ این خادمی افتخاری شدت گرفت؛ تاجایی‌که تا امروز حدود ۵۰ مربی و ورزشکار به‌عنوان خادم حرم مطهر رضوی در زمان‌های مختلف به محل خدمت مشرف می‌شوند. امیر توکلیان، عباس جدیدی، علیرضا دبیر، محسن قهرمانی، محسن ترکی، حسین رضازاده، مهدی رحمتی و...، تنها برخی از چهره‌های بنام دنیای ورزش هستند که خادم حرم امام‌رضا (ع) هستند.

در اوج، اما سر‌به‌زیر
امیررضا خادم، برادر بزرگ‌تر خانواده خادم‌ها، سال ۷۲ در میانه‌های قله افتخارات ورزشی بود. او تا پیش‌از آن سال یک مدال برنز المپیک ۱۹۹۲ بارسلون، طلای مسابقات جهانی ۱۹۹۱ وارنا و برنز ۱۹۹۰ توکیو، ۲ طلای کشتی قهرمانی آسیا و یک نقره این رقابت‌ها را در کارنامه داشت؛ اما درسوی‌دیگر برادر کوچک‌تر او، رسول، نیز در آن سال‌ها تازه در مسیر خوشبختی قرار گرفته بود. رسول خادم تا پیش از سال ۷۲ برنز رقابت‌های المپیک ۱۹۹۲ بارسلون، نقره بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن و ۳ طلای ارزشمند قهرمانی آسیا را به دست آورده بود. امیررضا و رسول خادم در سال‌هایی که مردم بعد از دوران جنگ تحمیلی و در اوایل دهه ۷۰ به نشاط نیاز داشتند، با مدال‌های رنگارنگشان برای آن‌ها ارمغان شادی می‌آوردند. بااین‌همه پهلوانان مشهدی کشتی ایران همواره در قواره یک پهلوان سربه‌زیر و مورد عنایت ویژه جامعه ورزش کشور بودند.

داستان یک روز خاص
ستاره‌ها وارد تالار اماکن متبرکه می‌شوند. کت‌وشلوار خاکستری به تن دارند با پیراهن‌های سفید. ۲ برادر درست مثل هم؛ قهرمان و البته پهلوان. این بازمانده روایت آن‌هایی است که در آن شب همراه برادران خادم در تالار اماکن متبرکه حضور داشتند و خاطرات آن شب را به عنوان خبرنگار ثبت کردند. شبِ برادران خادم، با هم‌زمانی ولادت امام‌هشتم، رؤیایی‌تر هم می‌شود. چهره‌های سیاسی و اجتماعی نیز جمع‌اند؛ از مرحوم آیت‌ا... واعظ‌طبسی تولیت آستان مقدس رضوی بگیرید تا حجت‌الاسلام ری‌شهری نماینده، ولی فقیه، بشارتی مشاور رئیس‌جمهور، غفوری‌فرد معاون وقت رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت‌بدنی. مسئولان استان و خدام رسمی حضرت‌رضا (ع) هم بودند. برادران خادم به جایگاه رفتند و در میان انوار قدسیه حرم مطهر، حکم خادمی افتخاری را از تولیت آستان قدس رضوی گرفتند. حالا امیررضا و رسول در شب میلاد امام مهربانی‌ها روی هوا بودند. خوش‌حالی توی چهره‌شان موج می‌زد و ازآن‌پس باید بنای جدید خدمت به زائران امام هشتم را در وجودشان بنا می‌کردند. مدال‌داران آسیایی و جهانی حالا باید لباس خادمی به تن می‌کردند و به دور از غرور مدال‌آوری‌شان، جاروکش گردوغبار صحن ملکوتی امام می‌شدند. بعد از مراسم تالار اماکن متبرکه، در مراسمی دیگر و در باشگاه ورزشی باستانی شهید چمران مشهد هم به طرز ویژه‌ای از این ۲ برادر تقدیر شد.

کشیک ستاره‌ها
ستاره‌های ورزشی که به‌عنوان خادم افتخاری حرم مطهر امام‌رضا (ع) نایل می‌شوند، برای خدمت، مسائل و مشکلات خاص خودشان را دارند. آن‌ها عمدتا علاوه بر اینکه مشکل و گرفتاری‌های زندگی حرفه‌ای را دارند و شاید برنامه روتین و منظم برای خدمت آن‌ها وجود نداشته باشد، با یک چالش جدی دیگر هم رو‌به‌رو هستند. آن‌ها، چون شخصیت‌های شناخته‌شده و محبوبی هستند، به محض رؤیت‌شدن در حرم مطهر ازسوی هوادارانشان مورداستقبال قرار می‌گیرند و همین نگرانی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد که مبادا نظم حرم مطهر با حضورشان به هم بریزد. شاید به‌خاطر همین است که عمده این افراد یا در کشیک‌های کاری دور از چشم مردم خدمت می‌کنند یا در زمان‌های خلوت‌تر سر شیفت می‌روند.
 
به‌عنوان‌مثال حسین رضازاده، قهرمان نامی و پیش‌کسوت وزنه‌برداری، زمانی که برای خدمت به حرم مطهر تشرف پیدا می‌کند، به یکی از آسایشگاه‌های خدام می‌رود و آنجا با چای‌دادن به خدام و کار‌های این‌چنینی، خدمت می‌کند. یا سیدمهدی رحمتی در ساعات خلوتیِ حرم، مأمور خدمت در یک گوشه خلوت‌تر از صحن‌وسرای امام هشتم می‌شود تا حضورش نظم حرم را به هم نریزد. برادران خادم هم هنوز بعد از گذشت ۲۷ سال همچنان خادم حرم مطهر رضوی هستند و همچنان برای خدمت به بارگاه امام هشتم مشرف می‌شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->