دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

۵۰ درصد ساکنان حاشیه شهر مشهد مستأجرند/ ساخت ۲۰۰۰ واحد اقامتی در حاشیه شهر

  • کد خبر: ۲۶۰۳۵
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
۵۰ درصد ساکنان حاشیه شهر مشهد مستأجرند/ ساخت ۲۰۰۰ واحد اقامتی در حاشیه شهر
معاون اقتصادی شهردار و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد گفت: در حوزه اقتصادی اولین‌کاری که برای چشم‌انداز آینده در نظر گرفتیم، ریل‌گذاری و برنامه‌سازی مناسب اقتصاد زمین و ساختمان است.
لاله سادات کوثری/ شهرآرانیوز- «اژدر اژدری» در نشست ویدئوکنفرانس هم‌اندیشی رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد با متخصصان و کارشناسان این حوزه با موضوع اقتصاد و بازآفرینی شهری، افزود: در این راستا مدیریت جدیدی به‌عنوان مدیریت توسعه خدمات و مدیریت دارایی را ایجاد و بحث‌های اقتصادی متناسب با مدیریت فضا را نهادینه کردیم. 

وی گفت: این ادارات اقداماتی را شروع کردند و نتایج آن در قالب تشکیل نهاد‌های زمین و ساختمان در منطقه منفصل توس و کشف‌رود ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه در فضای اقتصادی با رکود شدید مواجه هستیم، افزود: از زمان شیوع کرونا در این بخش با مشکل مواجه شدیم.

اژدری با بیان اینکه با شیوع کرونا افت شدیدی در بحث‌های گردشگری حوزه خارجی داشته‌ایم، ادامه داد: برنامه این است که باید شهر آماده باشد به محض خروج از کرونا در این حوزه وارد شویم.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد افزود: بخش عمده‌ای از زنجیره کسب‌وکار‌ها در مدت شیوع کرونا عملا با سکون مواجه شده است. امیدواریم تابستان امسال بتوانیم نشانه‌هایی از رونق اقتصادی در شهر مشاهده کنیم.
معاون اقتصادی شهردار مشهد گفت: تلاش می‌کنیم تا ببینیم چه سرمایه‌هایی خارج از شهر مشهد می‌تواند به اقتصاد شهر تزریق شود. برای این کار باید هم‌افزایی بین سرمایه‌های درون شهری رخ بدهد.

پیش‌بینی ساخت ۲۰۰۰واحد اقامتی 
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد نیز دراین‌باره گفت: تجربیات جهانی که درباره دارایی‌های شهر کار می‌شود، باعث می‌شود فضای جدیدی در شهر رقم بخورد. این کار همان ریل‌گذاری برای بستر‌های سرمایه‌گذاری جدید و استفاده از دارایی‌های شهر است.

نوروزی ادامه داد: این کار تا وقتی به بهره‌برداری برسد، زمان نیاز دارد، اما جای خود را باز خواهد کرد، همچان که کتاب‌هایی در این زمینه ترجمه شده است.

وی ادامه داد: آمادگی برنامه‌ریزی با سرمایه‌گذاران را داریم، اگر بتوانیم سرمایه‌های خرد مردم را مانند طرح مجد یا پروژه سارا با میانیگن ۲میلیون و ۳٨۰هزار تومان پای کار بیاوریم، پروژه‌های بزرگی در شهر رقم خواهد خورد. این کار اگر به مقیاس خانه‌های مردم باشد، بهتر است. در واقع در طرح مجد ارزش دارایی روز را با لحاظ ساختمان شناسایی کردیم.

وی افزود: هر کس در طرح مجد مشارکت کرده ارزش ملکش به علاوه ۲۰درصد لحاظ شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد افزود: الان کار خوبی با بنیاد مسکن در حال شکل‌گیری است. بر اساس این توافق قرار است با زمین‌هایی که شهرداری در اختیار بنیاد قرار می‌دهد و تقبل کار آماده‌سازی با بنیاد مسکن، برای افرادی که مشارکت می‌کنند ۲۵میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰میلیون تومان وام قرض‌الحسنه در نظر گرفته شود.

نوروزی گفت: تعداد واحد مسکونی در نظر گرفته در این قرارداد ۲۰۰۰واحد است. امیدواریم شهرداری لایحه این اتفاق خوب اقتصادی شهر را هر چه سریع‌تر به شورا بیاورد.

وی افزود: علاوه بر این قرارداد، بسته مشوق‌های بازآفرینی در حال طراحی است که در این بسته پیش‌بینی کردیم اگر افراد، املاک را باهم تجمیع کنند، عوارض شهرداری و سهم خدمات بخشوده شود یا به آینده موکول شود، معابر حذف شده به ملک اضافه شود که در صورت تجمیع با این موضوع، یک نوع ارزش افزوده برای مالکان ایجاده می‌شود.

وی افزود: کتابی هم در شرکت مجد با عنوان مشارکت پایدار در نوسازی بافت‌های فرسوده شهری دراین‌باره چاپ کردیم.

وی گفت: در این روند علاوه بر مشوق‌ها، وام به افراد تعلق می‌گیرد که باتوجه‌به نرخ پایین و زمان طولانی برای بازپرداخت، ارزش دارایی بیشتری را برای مالکان بافت‌های فرسوده ایجاد می‌کند. با ۷۵میلیون تومان وام ارزش‌افزوده فرد بالا می‌رود و صاحب دارایی بیشتری می‌شود.

وی ادامه داد: اگر افراد در فرایند مشارکت شرکت کنند مانند نمونه کار در مجد اتفاق می‌افتد که اگر فردی مغازه ۶۳متری را بدهد، در پروژه ۳مغازه مشابه را می‌گیرد. باید کاری کنیم که اول از همه مردم اعتماد کنند که کار و پروژه برای آن‌ها شکل می‌گیرد.

نسخه متفاوتی برای سرمایه‌گذاران در حاشیه شهر پیچیده شود
مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد نیز گفت: در حوزه تولید مسکن با سرمایه‌گذارانی که سابقه فعالیت در حاشیه شهر داشتند، جلسه‌ای برگزار کردیم.
شاکری روش گفت: خروجی این جلسه این بود که برخی پروژه‌ها در این محدوده‌ها تعریف می‌شود و مردم محلی این احساس را ندارند که پروژه برای کمک به آن‌ها ایجاده شده است.

وی افزود: مردم محلی عمدتا این اتفاق اقتصادی را برای بهره‌مندی احساس نمی‌کنند. در تهران مدل مشابهی بود که مردم محله با اجرای یک اتفاق اقتصادی بزرگ از آن محله رفتند.

وی گفت: در مشهد ۵۰درصد مردم ساکن در محلات حاشیه‌ای مستأجر هستند؛ بنابراین این اتفاق اقتصادی باعث بالارفتن هزینه‌های استیجاری می‌شود و اگر سنجیده عمل نشود، باعث می‌شود مردم از آن محله بروند.
شاکری‌روش با بیان اینکه بهره‌برداران معمولا مردم بومی هستند، افزود: در اجرای این پروژه‌ها مردم کل شهر هم نباید نادیده گرفته شوند. باید مدل جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری با این محدوده‌ها نگاه جدید داشته باشد.

مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد افزود: در پروژه‌های اقتصادی که در محلات بازآفرینی کم‌برخوردار حاشیه شهر مشهد رقم می‌خورد، باید به بهره‌برداران آن پروژه‌ها نیز نگاه کرد؛ مدل‌هایی که پیاده می‌شود با علایق مردم محلی مطابقت داشته باشد و در مرحله دوم باید اتفاقات و رخداد‌ها در این حوزه سریع اتفاق بیفتد. باید نسخه متفاوتی برای سرمایه‌گذاران در این محلات پیچیده شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->