سرخط خبرها

پساکرونا را قدر بدانیم

  • کد خبر: ۲۶۱۰۰
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
پساکرونا را قدر بدانیم
سید مصطفی بهشتی - دبیر شهر آرا محله
چند روزی بیشتر نمانده است تا حضور ویروس کرونا در کشور ما طبق اطلاع‌رسانی رسمی وزارت بهداشت به ۳ ماه برسد. سه ماهی که بر همه سخت گذشته و ما را در شرایطی که پیش از این تجربه نکرده بودیم قرار داده است. در این ۳ ماه طعم قرنطینه، ماندن در خانه و البته دوری از بازار، شهر، طبیعت و... را چشیده‌ایم، شاید فرصت کرده‌ایم تا کمی رفتار‌های خود را مرور کنیم و بعضا به فکر اصلاح آن هم بیفتیم.
در این مدت شما برای کدام یک از داشته‌های قبل از کرونا دلتنگ شدید؟ دلتان می‌خواست کارت بانکی خود را بردارید و در بازار چرخی بزنید؟ دوست داشتید، سوار ماشین خود شوید و به جاده و مسافرت بروید؟ هوس کردید کوله پشتی خود را پر از وسیله کنید و به دل طبیعت بزنید؟ آرزوی خوردن یک غذای خوشمزه در ییلاقات طرقبه و شاندیز کردید؟ و.
برای بیشتر ما در روز‌های قرنطینه حس‌های زیبا که فقط می‌توان آن‌ها را تصور کرد و فرصت اجرای آن را نداریم پیش آمده است، حالا بیایید به عقب برگردیم و ببینیم برای بهتر بودن حسمان در روز‌های عادی زندگی چه کرده‌ایم و چگونه در روز‌های پساکرونایی قدر آن را بدانیم.
ما هر ساله تعداد روز‌های بسیاری را از آلودگی هوا رنج می‌بریم که برای بخش اعظمی از آن خود ما مقصر هستیم و این رفتار ما حاصل خوبی را به همراه نداشته است. استفاده از وسیله نقلیه شخصی که در موارد بسیاری هم تک‌نفره است، استفاده نکردن از وسیله حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و مترو و ساخت شرکت‌های آلاینده در مجاورت شهر از بارزترین رفتار‌هایی است که از ما سر می‌زند و سبب آلودگی هوای شهر می‌شود و این همان شهری است که در روز‌های کرونا دلمان برای قدم زدن در آن تنگ شده بود، لازم است یادآوری کنیم روز‌های پساکرونا هم خواهد رسید و لازم است با اصلاح رفتار خود شرایط بهتری در شهر را رقم بزنیم.
طبیعت دیگر قسمت جهان آفرینش است که همیشه از رفتار ما انسان‌ها رنجیده است. خاطرم هست که در تابستان گذشته و بعد از مدت‌ها راهی آبشار و منطقه زیبای اخلمد شدم، آنچه بیش از آب و آبشار و فضای سبز به چشم می‌آمد، زباله بود. متأسفانه حضور ما در طبیعت به این منجر می‌شود که رفتاری بی‌رحمانه با زیبایی‌های جهان آفرینش داشته باشیم، استفاده خود را که می‌کنیم در خاطرمان نمی‌ماند یا برایمان اهمیتی ندارد که فرد دیگری هم می‌خواهد از این فضا استفاده کند و شایسته نیست که رفتار ناشایست ما تفریح را بر دیگری تلخ کند.
این دو مورد که به آن اشاره کردم گوشه‌ای از برخورد ما با طبیعت است. رفتار‌هایی از قبیل ساخت و ساز غیرمجاز در طبیعت که سبب تخریب بافت اولیه طبیعت می‌شود، حیوان آزاری و شکار حیواناتی که عروس طبیعت هستند و در واقع به طبیعت زیبایی را هدیه می‌دهند از دیگر رفتار سوء انسان‌هاست؛ بنابراین لازم است تا در دوران پساکرونا دوباره طبیعت و اجزای آن را قدر بدانیم، طبیعت را گوشه‌ای از حیاط خانه یا آپارتمان خود بدانیم و سعی کنیم به آن احترام بگذاریم و آن را حفظ کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->