به گزارش شهرآرانیوز، با راهاندازی شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) مدیران، معلمان و دانشآموزان برای بهرهبرداری از این پیامرسان با سؤالاتی مواجه شدند که سؤالات متداول مطرحشده توسط کاربران به تفکیک در سطوح عمومی، مدیران، معلمان، کادر آموزشی، والدین و دانشآموزان باهدف بهرهمندی بیشتر و تسهیل در دسترسی به این فضای مجازی به همراه پاسخ ارائه میشود.
در بخشی از این پاسخها میخوانید؛ امکان ارسال تصویر یا صوت معلم بهصورت همزمان (stream) ایجادشده است، امکان اشتراکگذاری (share) قسمتی از صفحه گوشی یا دسکتاپ برای همه کلاس وجود ندارد، بعد از نصب پیامرسان توسط مدیر، معلم، دانشآموز یا اولیا نیاز به تعریف کلاس یا گروههای درسی نیست و بهمحض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاسهای مدرسه بهصورت خودکار تعریف میشوند و نیازی به ساخت گروههای کلاسی نیست. بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، بهزودی امکان استفاده از اینترنت رایگان برای اپلیکیشن شاد فراهم خواهد شد.
بخش سوم پاسخ به این سؤالات را میتوانید مطالعه کنید:
سؤالات عمومی
آیا بعد از نصب پیامرسان توسط مدیر، معلم، دانشآموز یا اولیا نیاز به تعریف کلاس یا گروههای درسی است؟
خیر. به محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاسهای مدرسه به صورت خودکار تعریف میشوند و نیازی به ساخت گروههای کلاسی نیست.
مزیت استفاده از اپلیکیشن داخلی و اختصاصی در این طرح چیست؟
فراهمکردن محیطی جذاب، پویا، امن و متناسب با نیازهای آموزشی و اجتماعی دانشآموزان ایرانی از مهمترین دلایل راهاندازی اپلیکیشن داخلی شاد است.
تلفن همراهم اجازه نصب اپلیکیشن را نمیدهد. چه کار کنم؟ پیغامهایی نظیر این برنامه معتبر نیست یا ممکن است تلفن و اطلاعات شما را به خطر بیندازد؟
تمام مسایل امنیتی در خصوص اپلیکیشن توسط تیمی فنی بررسی شده است؛ بنابراین کافی است به بخش تنظیمات (setting) دستگاه خود مراجعه و اجازه نصب اپلیکیشن را فعال کنید.
آیا مخاطبان هم گروهها و مخاطبا ن ما را میبینند؟
خیر. تمام اطلاعات شخصی کاربران محفوظ بوده و برای سایر کاربران غیرقابل دسترسی است. افراد تنها امکان مشاهده مخاطبان خود که به شاد پیوستهاند را دارند.
آیا اینترنت رایگان در اختیار ما قرار میگیرد؟
براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، بهزودی امکان استفاده از اینترنت رایگان برای اپلیکیشن شاد فراهم خواهد شد.
برنامه پیشدبستانی و نهضت سوادآموزی چگونه خواهد بود؟
فعلا امکان حضور این افراد در سامانه شاد وجود ندارد. در اسرع وقت پس از امکانپذیر شدن ارائه خدمت، اطلاعرسانی میشود.
برای دانشآموزان محروم/مناطق محروم از امکانات لازم چه باید کرد؟
نرمافزار شاد اپلیکیشنی بسیار سبک است که از لحاظ اجرایی به مشخصات حداقلی نیاز دارد، بنابراین وزارت آموزش و پرورش در پیگیریهای خود از تولیدکنندگان داخلی دعوت کرده است جهت تولید تبلتهای دانشآموزی و ارزان قیمت اعلام آمادگی کنند.
آیا امکان گزارشگیری از فعالیت مدرسه و کلاسها در سطح منطقه و استان وجود دارد؟
بله. پنل گزارشگیری برای مدیر ستادی/ استانی/ شهرستانی «در اپلیکیشن شاد وجود دارد.
امکان فعالیت کلاسهای پیشدبستانی وجود دارد؟
فعلا خیر. اما بهزودی این امکان فراهم خواهد شد.
آیا امکان ایجاد گروه و کانال (به هر نوعی) برای افراد وجود دارد؟
خیر. این امکان در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.
امکانات مورد نیاز دستگاه هوشمند برای نصب این اپلیکیشن چیست؟
دستگاه هوشمند با سیستم عامل اندروید (نسخه ۴/۴ یا بالاتر) و دارای حداقل حافظه لازم برای نصب و اجرای اپلیکیشن.
مدیران
مدیران باید چه کاری انجام دهند؟ (شرح یک به یک مراحل) مدیران با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد میتوانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود)
چگونه اطلاعات معلمان (رسمی، حق التدریس، نیروهای آزاد، فاقد ابلاغ سیستمی (خرید خدمات) را در سناد ثبت و اصلاح کنیم؟ مشکل عدم پذیرش اطلاعات معلم توسط اپلیکیشن را چطور حل کنیم؟
تمام اطلاعات معلمان توسط مدیران مدارس در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است. مدیر و معلم باید از صحت اطلاعات وارد شده در سناد اطمینان حاصل کنند و سپس فرایند نصب و راهاندازی اپلیکیشن را اجرا نمایند.
چگونه اطلاعات خود (مدیر) را در سناد ثبت کنم؟
این اطلاعات توسط مدیران مناطق در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است.
چه مقاطعی موظف هستند در سناد فرایند ثبت اطلاعات را انجام دهند؟
تمامی مقاطع موظف به ثبت اطلاعات خود در سناد هستند. این کار بر عهده مدیران مدارس و مناطق بوده و دسترسی برای سایر افراد وجود ندارد.
معلمان
معلمان باید چه کاری انجام دهند؟ (شرح یک به یک مراحل)
معلمان با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد میتوانند تمام مراحل کار را به تفکیک مشاهده کنند. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود)
با ورود کد ملی معلم در قسمت کلاسبندی، خطای «معتبر نیست» نمایش داده میشود. باید چه کار کنم؟
لازم است دقت کنید شماره تلفن شما با سامانه سناد مطابقت داشته باشد. همچنین شماره ملی را درست و با کیبورد انگلیسی وارد کنید. در صورت نیاز، از مدیر درخواست کنید اطلاعات شما را در سامانه سناد اصلاح کند.
برخی از همکاران حقالتدریس با ابلاغ همکار دیگری در کلاس هستند. چه باید کرد؟
ابلاغ صوری خلاف است. باید اطلاعات دقیق در سناد درج شود.
آیا امکان ادغام چند کلاس با محتوای مشابه توسط یک معلم وجود دارد؟
متأسفانه فعلا این امکان وجود ندارد.
روش استفاده از نسخه وب برای دبیران؟
معلم عزیز با شمارهای که در سناد وجود دارد و شما احراز هویت انجام دادهاید با همان شماره وارد اپلیکیشن شوید، نرمافزار اندروید در کامپیوتر ممکن از خطاهایی را به شما نمایش دهد، حتما با موبایل برای انجام امور احزار هویت و اضافهکردن کلاسها بپردازید و برای انجام امور معمول از نسخه وب نیز میتوانید استفاده کنید.
عدم احراز هویت معلم؟
معلم باید از مدیر پیگیری کند که حتما در سناد ثبت کرده باشد و تأخیر مدیر در ثبت تلفن باعت تأخیر در بهروزرسانی در سناد میشود.
کادر مدرسه/ سایر آموزشها
معاونان مدرسه باید چه کاری انجام دهند؟
در حال حاضر، کادر مدرسه موظف به همکاری با مدیر مدرسه هستند. در مراحل بعد برای این افراد نیز نقشهای مجزا روی اپلیکیشن قابل تعریف است.
مربیان پرورشی/ مشاوران باید چه کاری انجام بدهند؟
کانالهای مربوط ایجاد شده است.
برای اجرای برنامههای سلامت و تربیت بدنی/ دروس عملی/ دروس مهارتی چه کنیم؟
کانالهای مربوط طراحی شده است و مربیان از امکانات مختلف صوتی و تصویری میتواند استفاده کند.
دانشآموزان
منابع راهنمایی برنامه شاد، چه منابعی هستند؟
۱- کانال پشتیبان شاد ۲- سایت shad ۲۴.medu.ir
دانشآموز اتباع هستم. چگونه وارد سامانه شوم؟
درباره اتباع سایر کشورها، کد هویتی اتباع به جای کد ملی درج میشود و نیازی به ورود اطلاعات شناسنامهای نیست.
آیا امکان ورود چند دانشآموز با یک خط وجود دارد؟ والدینی که معلم یا مدیر مدرسه هستند میتوانند از همان خط برای ورود فرزندشان استفاده کنند؟
بله. فعلا این امکان وجود دارد. اما احتمال بروز هر خطای احتمالی توسط فرزندان در این زمینه بر عهده والدین خواهد بود. والدین باید در صورت نیاز، خط تلفن جداگانه برای ورود هر دانشآموز تهیه کنند.
دانشآموزان استثنایی چه کار کنند؟
متأسفانه در مرحله ابتدایی اجرای طرح برنامه ویژهای برای دانشآموزان استثنایی در نظر گرفته نشده است. در صورت امکان، فعلا دانشآموزان با شرایط مشابه سایران وارد برنامه بشوند.
ورود دانشآموزان با مشکل مواجه شده است.
توجه کنید که ممکن است دلیل بروز این ایراد، نقص یا اشتباه در مشخصات ثبت شده دانشآموز در سامانه سناد باشد. از صحت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید.
والدین
والدین باید چه کاری انجام دهند؟
والدین میتوانند پس از نصب اپلیکیشن، بر حضور دانشآموزان در کلاسهای درس در ساعت مقرر نظارت داشته باشند. فعلا امکان حضور فعال والدین در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.
فعالیتهای داخل کلاسی
آیا امکان انصراف از کلاس (ترک گروه کلاسی) وجود دارد؟
در حال حاضر امکان انصراف از کلاسها وجود ندارد.
آیا امکان ذخیره کلاس و محتوای ارائه شده را دارم؟
بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیامرسانها عمل میکند و شما مشابه یک پیامرسان میتوانید محتوای ارائه شده در آن را ذخیره کنید.
آیا امکان حذف/ ویرایش پیامهای ارسالی را دارم؟
بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیامرسانها عمل میکند و شما مشابه یک پیامرسان میتوانید پیامهای خود را حذف یا ویرایش کنید.
آیا ارسال فایل متنی و صوتی و یا عکس یا فیلم محدودیت دارد؟
حداکثر حجم فایل قابل ارسال ۱۰۰ مگابایت است.
آیا امکان انتقال اطلاعات از یک گوشی به گوشی دیگر را دارم؟
بله. اطلاعات پیامرسان درون خود پیامرسان ذخیره شدهاند و وابسته به ابزار مورد استفاده شما نیست. کافی است با دستگاه دیگر در حساب کاربری خودتان وارد شوید.
آیا امکان ارتباط دوسویه و تعاملی بین دانشآموزان و معلم وجود دارد؟
بله. محیط شاد قابلیت ارتباطگیری دو سویه معلم و دانشآموزان در گروههای کلاسی را فراهم آورده است. البته امکان ارتباطگیری شخصی وجود ندارد.
آیا ازمونها/ امتحانات/ صدور کارنامه هم به همین روش انجام میشوند؟
در این مورد متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد.
آیا امکان اشتراکگذاری (share) قسمتی از صفحه گوشی یا دسکتاپ برای همه کلاس وجود دارد؟
متأسفانه فعلا این امکان وجود ندارد.
آیا امکان حضور و غیاب آنلاین وجود دارد؟ چگونه بفهمیم دانشآموز از کلاس خارج نشده است؟
از بخش خدمات آموزشی حضور و غیاب فعال است.
آیا امکان ارسال تصویر یا صوت معلم به صورت همزمان (stream) وجود دارد؟
بله، امکان آن ایجاد شده است.
منبع: ایسنا