به گزارش شهرآرانیوز، محسن حاجی میرزایی در آیین بزرگداشت مقام معلم که با حضور رئیس جمهور، در ویدئوکنفرانسی که با معلمان نمونه سراسر کشور برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهیدان مرتضی مطهری، باهنر و رجایی و ۵۰۰۰شهید معلم و ۳۶هزار دانشآموز شهید و تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم، اظهار کرد: یکی از شاخصهای مهمی که حکومتها را با آن میسنجند حل پایدار مسائل است و اینکه حکومتها بتوانند مسائل را حل کنند و در شرایط غیر منتظره به سرعت وضعیت را مدیریت کنند و برای پیشرفت و تعالی جامعه برنامهریزی کنند.
وی افزود: این کارآمدی محصول اثربخشی نهادهای حکومت است و مهمترین عامل در دستیابی نهادهای کارآمدی بر اساس وحدت نظری کارآمدی جریان یادگیری جامعه است هرچه این جریان با کیفیتتر، هوشمندانه و دقیقتر باشد، نهادها و جامعه کیفیتر خواهند بود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه رکن مهم تحولات جامعه نظام تعلیم و تربیت است، گفت: امروز ما، محصول آموزش و پرورش دیروز ماست و برای این محصول معلمان نقش کیفی و اصلی را دارند و معلمان جانشین تمام نداشتهها هستند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: معلم حامل امانت نظام و خانوادهها است و نظام چشم امید به اقدامات معلمان دارد و خانوادهها فرزندان خود را به معلمان میسپارند، بنابراین هرچه معلم توانمندتر و با انگیزهتر باشد بهتر خواهد بود.
حاجی میرزایی تأکید کرد: سیاست ما در آموزش و پرورش در قبال معلمان تقویت توانمندیها، افزایش صلاحیتهای حرفهای، افزایش انگیزه آنان و ارتقای منزلت و معیشت و معلمان است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اینکه معلمان با کیفتتری داشته باشیم، ستادی تشکیل دادهایم که بهطور مستمر ساماندهی کمی و کیفی معلمان را برنامهریزی میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبهبندی معلمان اذعان کرد: طرح رتبه بندی را برای اندازهگیری توانمندیها و صلاحیتهای تخصصی معلمان برنامهریزی کردیم که خوشبختانه در این دولت به ثمر نشست.
وی در ادامه اضافه کرد: توافقی با وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۱۷۰هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان انجام شده است و روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور مراسم خشتگذاری ۱۴هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در ۱۱استان انجام گرفت.
حاجی میرزایی افزود: مطالبات فرهنگیان در سال ۹۸ به بهترین وجه پرداخت شد و با کمترین میزان بدهی در سال اخیر وارد سال ۹۹ شدیم که از این بابت از رئیس جمهور و دولت قدردانی میکنم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شیوع کرونا، اظهار کرد: کرونا پدیده ناشناختهای بود و مأموریتهای ما در آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داد و رابطه مدرسه، معلم و دانشآموز به علت تعطیلی مدارس آسیب دید.
وی تأکید کرد: با پدیدهای نوظهور رو برو بودیم که برای آن هیچ تجربه آموختهای در جهان وجود نداشت و در این سالها جهان با چنین پدیدهای با این گستردگی روبهرو نشده بود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه خوشبختانه دولت در عرصه آموزش و سلامت واکنش سریع و سنجیدهای نشان داد،گفت: سه روز پس از تعطیلی عمومی مدارس از شبکههای تلویزیون آموزش را شروع کردیم و آموزشها به ۴شبکه توسعه پیدا کرد و با پخش این برنامهها معلمان با کیفیت به دورترین مناطق کشور برده شدند و در چادرهای عشایری دانش آموزان توانستند از معلمان باکیفیت برخودار شوند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: طبق بررسیهای انجام گرفته بیش از ۲۷ میلیون بار برنامههای آموزشی دانلود شده است که نشان میدهد اقدام بسیار خوب و مثبتی بوده است.
وی افزود: اما برنامههای آموزشی تلویزیونی همه نیازهای ما را پاسخ نمیداد چون تلویزیون ارتباط یک سویهای داشت و ما به دنبال ارتباط دوسویه بودیم، بنابراین بلافاصله درصدد طراحی یک سامانه بومی، اختصاصی، امن و تعاملی برای دانشآموزان برآمدیم که خوشبختانه فعال شد و تاکنون بیش از ۱۱ میلیون دانشآموز و ۷۸۰ هزار معلم و مدیر به شبکه آموزش دانشآموزی پیوستهاند و در سامانه شاد فعال هستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ظرفیتهای متنوعی در این برنامه پیشبینی شده است، اظهار کرد: در گام اول به همین ظرفیت بسنده کردیم اما در آینده افزایش ظرفیتها را خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: بر انجام این اقدام در همین ماههای تعطیلی اصرار داشتیم چرا که اگر در اسفند ۹۸ غافل گیر شدیم نمیتوانیم در آذرماه ۹۹ اگر خدایی نکرده بیماری شیوع پیدا کرد بگوییم که غافلگیر شدهایم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: باید ظرفیتها را فعال کنیم و میزان تأثیر روشها و برنامهها را اندازهگیری کنیم و خودمان را آماده کنیم و به همین دلیل با وجود اینکه ریسک زیادی که داشت این ریسک را قبول کردیم و کار را با سرعت انجام دادیم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: برخی از دانشآموزان در مناطقی هستند که دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند ندارند و برای آن مناطق به سرعت اعلام کردیم که خانوادهها نگران نباشند، چراکه ما مسئول آموزش دانشآموزان هستیم و با کمک معلمان از طریق راهبران آموزشی، بستههای آموزشی و ظرفیتهای تلویزیونی استانی و محلی برای برنامههای آموزشی استفاده میکنیم و آموزش را ادامه خواهیم داد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: شبکه آموزش دانشآموزی نقطه آغاز تحولات شگرف در خدمات در بستر اینترنت خواهد بود و آیندگان از آن بیشتر استفاده خواهند کرد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه تکلیف قانونی برای اجرای سند تحول بنیادین داریم، گفت: از سال۱۳۹۰ که سند تحول بنیادین ابلاغ شده است تلاشهای فراوانی برای اجرای آن شده است و قرار بوده که سند تحول بنیادین هر ۵ سال بازنگری شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برای اجرایی شدن سند نیاز است که سند برای جامعه ملموس و شوقانگیز باشد و جامعه متقاضی اجرای آن باشد.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: از مجموع اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین ۲۵ بسته تحولی که تحققپذیر، سنجشپذیر، شوقانگیز و مورد پذیرش جامعه باشد، تهیه و تدوین شده است.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر نتوانیم نتایج سند تحول را به جامعه نشان دهیم نمیتوانیم برای اجرایی شدن آن برنامهریزی دقیقتری کنیم که قابل اجرا باشد.
وی با اشاره به ۲۵بسته تحولی اظهار کرد: یکی از بستههای تحولی مهارتآموزی است که قانونی از سال ۶۶ داریم که هر دانشآموز با طی کردن دوران متوسطه نظری باید یک مهارت داشته باشد که این تکلیف هنوز اجرایی نشده است و برنامهریزی کردیم که هر دانشآموز یک مهارت را به طور جدی پیگیری کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسته دیگر کنترل وزن و چاقی است، گفت: بررسیها در سال ۹۴ نشان داده است ۲۱ درصد کودکان ۷ تا۱۸سال از چاقی رنج میبرند و مطالعهای در سال ۹۶ نشان داده که ۲۷ درصد از چاقی رنج میبرند و برای وزن مناسبتر، زندگی سالمتر و تحرک بیشتر این بسته را اجرایی میکنیم و تعهد کردهایم که سه درصد این شاخص را کاهش دهیم.
وی با اشاره به طرح مدرسه خوانا، گفت: خواندن و نوشتن و درک مطلب جزو مأموریتهای اصلی آموزش ابتدایی است و بررسیها نشان میدهد که این عرصه آسیب دیده است و برای تقویت این عرصه در ۵ درصد مدارس این طرح اجرا میشود.
حاجی میرزایی افزود: بسته دیگر طرح «آجر به آجر» است و امسال خیرین۸۰۰ میلیارد تومان برای مدرسهسازی مشارکت کردهاند که درصدد هستیم تا خیران خرد را علاوه بر خیرین بزرگ داشته باشیم تا پدیده خیرین را گسترش دهیم و پیشبینی کردهایم که۴۰ درصد در آن مشارکت داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: از مدارس کوچک رنج میبریم چرا که در مدارس کوچک هزینه بیشتر و کیفیت کمتر است و متأسفانه در سالهای گذشته مکانیابی از قاعده علمی تبعیت نکرده است و تعداد زیادی از مدارس خالی از دانشآموز است و در کنار آن۳۰ درصد مدارس نیاز به نوسازی و مقامسازی هستند.
حاجی میرزایی در پایان گفت: رابطه خردمندانهای بین مکان و تحرک جمعیت و نظام آموزشی برقرار کردیم و به امید خدا ۳۷۰پروژه را بر این اساس پیش خواهیم برد.
در ادامه این دیدار علی باقرزاده، رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی مدارس شد، گفت: از عوارض این تعطیلیها ایجاد وقفه بین ارتباط معلمان و دانشآموزان بود هرچند که وقفه آموزش دروس با آموزشهای تلویرزیونی برطرف شد و معلمان با حضور در شبکههای اجتماعی و تشکیل کلاسهایشان به حل مشکلات کمک کردند اما تلاش آموزش و پرورش در تأسیس شبکه شاد در راستای هدفمندکردن دو موضوع بود؛ اول اینکه آموزشهای تلویزیونی یکطرفه و غیرتعاملی بود و دوم بر بستر شبکههای اجتماعی امکان نظارت و مدیریت وجود نداشت.
وی با بیان اینکه شبکه شاد در حال حاضر بر هدفمند کردن فعالیتهای تابستانی دانشآموزان متمرکز است، گفت: از مأموریتهایی که برای شبکه شاد در نظر گرفته شده است؛ امکان ایجاد نظام بازخوردی و ارزشیابی، ارتباط سریع و آسان با مخاطبان، ارزیابی برنامههای وزارت آموزش وپرورش، تحقق شعار آموزش برای همه وکاهش هزینه است.
باقرزاده با بیان اینکه تدوین چشمانداز مطلوب از شبکه شاد بر عهده آموزش و پرورش است، دو تقاضا از رئیس جمهور مطرح کرد و گفت: رایگان شدن اینترنت در شبکه شاد و ایجاد سازوکاری برای تهیه تبلت برای دانشآموزانی که دسترسی به ابزارهای هوشمند ندارند از مواردی است که میخواهیم تا ریاست جمهوری پیگیری کنند.
مهرالله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، با بیان اینکه مردم انتظار دارند علاوه بر تحول در محتوی یادگیری و روشهای یاددهی و یادگیری، در فضای فیزیکی مدارس هم تحول ایجاد شود، گفت: با بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی، مدارس خشتی و گلی حذف شده است که این کار بزرگی بوده است، چرا که این مدارس اغلب در مناطق صعب العبور و مرزی بوده است که حتی بردن مصالح به آن محلها نیاز به هماهنگی با نیروی انتظامی و کسب مجوز یا استفاده از هلیبرد بوده است.
وی ادامه داد: در پروژههای مدرسهسازی، پروژههایی با ۱۰ یا ۱۵ سال وقفه وجود داشتند و خیران و مدرسهسازان از ساخت آنها ناامید شده بودند، اما با تلاشهای صورت گرفته هیچ پروژه بلاتکلیفی در حوزه مدرسهسازی در کشور نداریم.
رخشانی مهر با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس کشور ناایمن هستند از بهرهبرداری ۱۴ هزار کلاس درس جدید خبر داد که با بهرهبرداری از این کلاسها ۴۰۰ هزار دانشآموز از آن استفاده خواهند کرد.
منبع: ایسنا