اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی بازار مسکن همچنان در رکود
سرخط خبرها

خسارت ۱۸۰میلیارد تومانی کرونا به فرهنگ خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۶۴۰۲
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
خسارت ۱۸۰میلیارد تومانی کرونا به فرهنگ خراسان رضوی
شیوع ویروس کرونا در کشور بر فعالیت بسیاری از کسب‌وکار‌ها تأثیر گذاشت و ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری بر حوزه‌های مختلف به همراه داشت.
شکیبا افخمی راد/شهرآرانیوز - فعالیت‌ها و رویداد‌های فرهنگی و هنری یکی از این حوزه‌هاست که در این ایام با خسارت‌های سنگینی رو‌به‌رو شده است. مؤسسات و رویداد‌های مرتبط با فرهنگ و هنر خیلی زودتر از بسیاری از کسب‌وکار‌ها در همان روز‌های آغاز شیوع کرونا تعطیل شدند و هنوز نیز بیشتر آن‌ها آغاز‌به‌کار نکرده‌اند.
 
در خراسان‌رضوی نیز رقم اعلام شده برای خسارت‌های فرهنگی و هنری رقمی تأمل‌برانگیز است. طبق اعلام جعفر مروارید، مدیرکل ارشاد استان خراسان‌رضوی، خسارت ناشی از کرونا در استان در بازه زمانی ۱۵ اسفند سال ۹۸ تا ۲۰ فروردین امسال، ۱۸۰ میلیارد تومان برآورد شده‌است. این میزان خسارت شامل تمام کسب‌وکار‌های هنری، فرهنگی، رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال می‌شود.
 
با‌توجه‌به اهمیت این موضوع براساس جدولی که اداره‌کل ارشاد استان در اختیار ما قرار داده‌است، در این اینفوگرافی جزئیات خسارات وارد شده به هرکدام از زیرمجموعه‌های کسب‌وکار‌های هنری، فرهنگی و رسانه‌ای را منعکس کرده‌ایم. رقم خسارت اعلام شده نیز برای هر کسب‌وکار شامل مجموع خسارات «وارده» و خسارات «عدم‌النفع» است. یعنی مجموع زیان‌هایی مثل هزینه اجاره و حقوق کارکنان با درآمد‌های از دست‌رفته که می‌توانست با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری عاید صاحبان این کسب‌وکار‌ها شود، به عنوان میزان خسارت کل اعلام شده‌است.

هنری

استودیو‌های ضبط صدا و تصویر و مؤسسات تک‌منظوره موسیقی
درآمد این استودیو‌ها از اجرا‌های موسیقی و حضور خوانندگان، نوازندگان و عوامل اجرایی حاصل می‌شده‌است. در مجموع ۱۶ استودیو با تعداد ۳۲ شاغل در استان فعال بوده‌اند که جمعا ۶۵۴ میلیون تومان در ایام شیوع بیماری و تعطیلی کسب‌وکارشان خسارت دیده‌اند.

آموزشگاه‌های آزاد هنری و سینمایی
۲۵۲ آموزشگاه فعال استان با ۵۰۴ نیروی ثابت در مجموع در این مدت متحمل خسارتی معادل ۳۰۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شده‌اند. این خسارت شامل حق‌التدریس مربیان پاره‌وقت، لغو ورک‌شاپ‌ها و برگزاری کلاس‌های گروهی می‌شود.

گروه‌های تولید فیلم
۸۰ نفر در گروه تولیدات سینمایی که مجوز برای تولید فیلم کوتاه داشته‌اند فعال بوده‌اند. با لغو شدن مجوز تولید در شروع پروژه در ایام شیوع کرونا این کسب‌وکار حدود ۲۴۰ میلیون تومان خسارت دیده‌است.


خانه مد و لباس (مزون)
در این زمینه قرار بود یک نمایشگاه دارای مجوز در بهار امسال برگزار شود که این رویداد لغو شد. زیان وارد شده در ایام شیوع کرونا و همچنین زیان ناشی از تعطیلی این کسب‌وکار با فعالیت ۳ نفر در مجموع ۱۶ میلیون تومان است.

سالن‌های سینما و مؤسسات سینمایی
۵۰ سالن سینما با ۱۰ هزار صندلی و ۱۶ مؤسسه سینمایی با ۱۲۰ نفر شاغل در سطح استان پیش از شیوع کرونا فعال بوده‌اند. با تعطیلی سینما‌ها و مؤسسات سینما مبلغی معادل ۹۳۵ میلیون تومان به این کسب‌وکار‌ها خسارت وارد شده‌است.

تماشاخانه‌ها و مؤسسات هنر‌های نمایشی
۱۳ باب مؤسسه هنر‌های نمایشی و تماشاخانه با ۴۰ کارمند شامل مربیان آموزشی، عوامل و بازیگران در ایام شیوع کرونا و تعطیلی کسب‌وکارشان متحمل ضرر شده‌اند. میزان این خسارت ۱۹۹ میلیون تومان برآورد شده‌است.

فروشگاه‌ها، بازارچه‌ها و حراجی‌های هنری
درآمد فروشگاه‌ها، بازارچه‌ها و حراجی‌های هنری از فروش آثار سایر هنرمندان بر مبنای ۷۰ درصد از فروش حاصل می‌شده‌است. زیان وارد شده در ایام شیوع کرونا و زیان ناشی از تعطیلی این کسب‌وکار‌ها در مجموع ۴۸۰ میلیون تومان اعلام شده‌است.

مراکز مهارت‌آموزی و زبان‌های خارجه
در این ایام به ۱۰۸ مرکز مهارتی با ۳۰۰ شاغل و ۳۰۰ باب زبان خارجی با ۱۰ پرسنل، یک میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومان در ایام شیوع کرونا خسارت وارد شده‌است. این خسارت شامل حال مربیان و مدرسان پاره‌وقت که در هر مرکز منافع داشته‌اند نیز می‌شود.

گروه‌های نمایشی
گروه‌های نمایشی استان شامل ۲۰۰ کارگردان و بازیگر پاره‌وقت در این مدت با تعطیلی تماشاخانه‌ها نتوانستند روی صحنه بروند و به اجرای برنامه بپردازند. خسارت واردشده به این گروه‌ها در این ایام ۴۲۷ میلیون تومان برآورد شده‌است.

نگارخانه‌ها
نگارخانه‌ها که در ایام سال با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و فروش آثار هنری کسب درآمد می‌کنند نیز از آغاز شیوع کرونا تعطیل بوده و متحمل خسارت شده‌اند، خسارت نگارخانه‌های سطح استان با ۲۵ نفر شاغل در مجموع ۲۲۵ میلیون تومان تخمین زده شده‌است.

رسانه‌ای
خبرگزاری و پایگاه‌های خبری
طبق آمار ارائه شده از سوی اداره‌کل ارشاد استان خراسان‌رضوی ۱۲۸ خبرگزاری و پایگاه خبری با ۵۱۲ نفر کارمند در سطح استان فعال هستند. کرونا به این رسانه‌ها نیز ۶ میلیارد و ۲۴۴ میلیون تومان ضرر وارد کرده‌است.

مؤسسه مطبوعاتی و رسانه‌ای
۳۰۰ مؤسسه مطبوعاتی و رسانه‌ای با ۲۰۰۰ کارمند در سطح استان خراسان‌رضوی مشغول به فعالیت هستند که در این ایام فعالیت‌هایشان تحت‌تأثیر کرونا قرار گرفته‌است. خسارت وارده به این رسانه‌ها ناشی از شیوع بیماری و تعطیلی کسب‌وکار‌ها ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده‌است.

فرهنگی

کانون آگهی و تبلیغات
در این کانون ۵۴۰ کسب‌وکار با ۲۵۲۰ شاغل در سطح استان خراسان‌رضوی فعالیت داشته‌اند. این حوزه در ایام شیوع کرونا و تعطیلی ناشی از آن حدود ۳۸ میلیارد و ۳۰۴ میلیون تومان ضرر کرده‌است.

مؤسسه و مجتمع فرهنگی
میزان خسارت این حوزه شامل زیان وارد شده در ایام شیوع بیماری و زیان ناشی از تعطیلی کسب‌وکار ۱۷ میلیارد و ۱۴ میلیون تومان برآورده شده‌است. در سطح استان خراسان‌رضوی ۲۳۵ مؤسسه و مجتمع فرهنگی با ۱۴۱۰ شاغل مشغول فعالیت هستند.

مؤسسه قرآن و عترت
۱۰۰ مؤسسه قرآن و عترت در استان فعالیت می‌کنند. این مؤسسات با ۴۰۰ کارمند در ایام شیوع کرونا و با تعطیلی رویداد‌های فرهنگی در مجموع حدود ۲۵۵ میلیون تومان ضرر کرده‌اند.

مرکز انتشاراتی (ناشر)
مراکز انتشاراتی نیز از دیگر کسب‌وکار‌هایی هستند که در این ایام متضرر شده‌اند. میزان خسارت وارده به ۴۳۳ ناشر فعال در سطح استان با ۲۱۶۵ کارمند ۲۰ میلیارد و ۷۸۴ میلیون تومان برآورد شده‌است.

مرکز خدمات چاپی (چاپخانه)
۳۵۰ مرکز خدمات چاپی در استان فعالیت می‌کنند و در این مراکز ۴۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند. این مراکز نیز در ایام شیوع کرونا و تعطیلی کسب‌وکار‌ها متضرر شده‌اند و میزان خسارت وارده به آن‌ها ۶۳ میلیارد تومان اعلام شده‌است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->