مسمومیت با دارو؛ بیشترین مسمومیت منجر به فوت در سالهای اخیر | مشهد رکورددار است در جهان، سرطان پستان شایع‌ترین سرطان بانوان است کاهش ۹ درصدی تصادفات در خراسان رضوی | عملیات تعریض سه خطه در محور گلبهار - مشهد پرداخت قطره چکانی معوقات بازنشستگان تأمین اجتماعی اعزام ۳۰۰ هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان نور در سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ سامان دهی موتورسیکلت های آلاینده، درخواست  همیشگی مردم مشهد است | داد از دود و صدای اگزوز موتورها انتقاد رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از دولت | تهران‌نشینان، آلودگی هوای مشهد را به فراموشی سپرده‌اند مردی میان سال در نزاع با همسایه اش به ضرب گلوله وینچستر جان باخت | قتل در  «قصر» بر سر گوسفند! از همین حالا به فکر تأمین آب تابستان بعد باشیم موزه لوور پس از ۳ روز بازگشایی شد | ماجرای سرقت از این موزه چه بود؟ آنچه باید از زمستان هسته‌ای بدانید ۲ میلیون دُز واکسن آنفلوانزا تأمین شد (۳۰ مهر ۱۴۰۴) تکمیل پرونده غربالگری دانش‌آموزان مقطع متوسطه تا پایان آبان‌ماه نگاهی به شبکه فرسوده توزیع آب در مشهد | بحران ۴۰ درصدی، چاره ۱۵ همتی فعالیت بیش از ۳۰۰ هزار معلم در مدارس غیردولتی | کاهش ساعت تدریس در این مدارس به ۳۰ ساعت دستگیری ۲ موبایل‌قاپ ۱۶ساله در تهران | سارقان: به‌خاطر بدهی به صاحبکارمان دزدی می‌کردیم پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۴) | احتمال بارش‌های رگباری پراکنده باران در برخی نقاط استان نگرانی از شیوع آنفلوانزای مرغی در کشور ارائه خدمات ماموگرافی رایگان به بانوان ۳۰ تا ۶۹ سال در سه مرکز درمانی مشهد و کاشمر + نام مراکز چند راهکار ساده برای کاهش وزن و لاغری رئیس سازمان تعلیم و تربیت: میل به مهاجرت در دانشگاه‌ها به دلیل غفلت از هویت ایرانی در کودکستان است توصیه‌های مهم برای سلامت قبل از بارداری در بانوان ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی در مراکز تأمین اجتماعی آیا مصرف سالاد همراه غذا باعث ناراحتی معده می‌شود؟ آخرین مهلت ثبت نام در جشن ازدواج دانشجویی «همسفر تا بهشت»، امروز (۳۰ مهر ۱۴۰۴) + شرایط ثبت نام ۶ راهکار مهم برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن (CO) استاندار خراسان رضوی: ظرفیت‌های عظیم شرق کشور، بستر صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک است فعالیت بیش از ۲۶۰ مدرسه عشایری در کشور | معلمان عشایری مشمول سختی کار می‌شوند
سرخط خبرها

آیا آموزش مجازی واقعی است؟

  • کد خبر: ۲۶۵۳۷
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
آیا آموزش مجازی واقعی است؟
احمدرضا اصغرپورماسوله - عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی

در هفته‌های اخیر به‌خاطر شیوع بیماری کرونا بحث آموزش از راه دور بسیار جدی و داغ شده است. پیش از این هر زمان که درباره آموزش از راه دور صحبت می‌شد، آن را فرعی بر اصل آموزش ازطریق تعامل فیزیکی تلقی می‌کردیم اما هنگامی که کرونا امکان تعامل فیزیکی را سلب کرد، ناگزیر هم در محدوده آموزش‌وپرورش و هم در حوزه آموزش‌عالی، همه به‌سراغ آموزش از راه دور یا همان آموزش مجازی
رفتند.
آموزش مجازی باوجود نام آن، واقعیتی الزامی و بسیار مهم است که از جهات گوناگون می‌توان به این موضوع پرداخت. اول اینکه آموزش مجازی این امکان را فراهم می‌کند که دانشجویان و استادانی که علایق مشترک دارند، بتوانند یکدیگر را بیابند و فارغ از محدودیت‌های سازمانی و هزینه‌های فراوان رفت‌وآمد، در تعامل باشند.
به این ترتیب بُعد مسافت، دیگر مانعی بر سر راه استفاده از محضر یک دانشمند نخواهد بود. نکته دوم به بحث هزینه‌ها مربوط می‌شود. تاسیس فضاهای فیزیکی و نگهداری از آن‌ها هزینه‌های فراوانی دارد. قصد نداریم ادعا کنیم که فضاهای فیزیکی آموزشی به‌کلی بی‌فایده هستند اما هنگامی که هزینه‌ها را مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که استفاده از آموزش مجازی، می‌تواند دامنه نفوذ آموزش را بسیار گسترش دهد و به این ترتیب، نوعی دموکراسی بر آموزش
حاکم شود.
مجهزترین ساختمان‌ها و خوابگاه‌ها نیز اگر ساخته شوند، نفعشان محدود به کاربرانی است که تعدادشان از چندصدنفر بیشتر نیست اما آموزش مجازی می‌تواند هزاران نفر را پوشش دهد، حتی کسانی را که به‌دلایل مختلف امکان حضور و ثبت‌نام در مراکز مدنظر را
ندارند.
نکته سوم اینکه لازمه توسعه آموزش مجازی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی گسترده قدرتمند و ارزان‌قیمت است. اگر در دورترین نقاط به شبکه اینترنت دسترسی وجود نداشته باشد، آن‌گاه مزایای مذکور اثر خود را از دست خواهند داد. درواقع اگر گستره شبکه اینترنت پرسرعت و ارزان به سراسر نقاط کشور نرسد، آن‌گاه آموزش مجازی بار دیگر نابرابری را تشدید خواهد کرد.
نکته چهارم اینکه بی‌تردید در تعامل‌های فیزیکی، امکان ارتباط عمیق‌تر و اثرگذاری بیشتری وجود دارد. همچنین تعاملات فیزیکی انگیزه‌ها را بیشتر تقویت می‌کنند و می‌توانند زمینه را برای تغییر در نگرش‌ها و رفتارهای متعلمان فراهم کنند. اگرچه این امر صحیح به نظر می‌رسد، درصورتی‌که ابزارهای فناورانه و بسترهای ارتباطی به‌خوبی توسعه یابند، شاید بتوان تعاملات از راه دور را نیز عمق و وسعت بیشتری بخشید. در تعاملات از راه دور قطعاً گفت‌وگوهای صوتی از ردوبدل کردن پیام‌های متنی موثرترند و تعاملات ویدیویی نیز از تعاملات صوتی، کارایی بیشتری دارند؛ به همین خاطر است که همراهی فناوری در این زمینه اهمیت دارد.
نکته آخر اینکه اگرچه کرونا در هفته‌های اخیر همگان را مجبور به استفاده از ابزارهای آموزش مجازی کرد، بعد از گذر از این بحران، نباید این تجربه فراموش شود، بلکه باید از آن به‌عنوان فرصتی برای تقویت زیرساخت‌ها و اشاعه هرچه بیشتر امکانات یادگیری مجازی استفاده کرد. چه خوب است که دانشگاه‌های دولتی موظف شوند صوت و تصویر کلاس‌های استادان برجسته خود را به‌رایگان دراختیار همه شهروندان قرار دهند تا اشخاص علاقه‌مند از یادگیری محروم نشود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->