نصب و راه‌اندازی دستگاه آب‌شیرین‌کن در ۹ روستای مشهد آیا تجربه بافت تاریخی یزد برای مشهد مفید است؟ لزوم بازنگری در محدودیت‌های درآمدی شهرداری‌ها اعمال‌قانون ۱۸۰۹ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۸ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) آمادگی کامل حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری مشهد هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ خراسان‌رضوی، رتبه اول به‌روزرسانی اسناد اجاره‌ای در کشور + فیلم مشارکت بی‌سابقه مردم مشهد در اجرای پروژه‌های شهری مشهد، قله نهضت آسفالت کشور ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، خیابان امام‌خمینی(ره) و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: دستگاه حفار تونل خط ۳ متروی مشهد به زودی وارد قاسم‌آباد می‌شود گل‌های پاییزی به زودی میهمان مشهد می‌شوند  یادی از حاج علی شمقدری، یار دیرین رهبر معظم انقلاب | نیم قرن غیرت و صدق و وفا درباره محله «مهرآباد» که روزگاری از گزینه‌های سرمایه‌گذاری انگلیسی‌ها و یهودیان بود | توطئه‌چینی با تریاک مشهد علیه چین ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید چراغچی، میدان فهمیده و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۴۲ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) خیابان ثنایی۳ در محله خاتم‌الانبیا(ص) مشهد در انتظار بازگشایی تهیه مدل جامع ریسک فرونشست زمین در مشهد لزوم تغییر محدوده کلان‌شهر مشهد شهروند خبرنگار | درخواست تغییر مسیر برخی از خطوط اتوبوسرانی مشهد + پاسخ نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورای ششم با شعار توجه به حاشیه شهر، از مردم رأی گرفت بازدید شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهدمقدس از پروژه‌های منطقه ۵ | بازگشایی بولوار کرامت مشهد ظرف یک ماه آینده رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: ایران ۳۰ سال دیگر کشور سالمند است | از سیاست‌های جوانی جمعیت حمایت می‌کنیم
سرخط خبرها

مدیریت شهری مشهد برنامه عمرانی در کمربند جنوبی ندارد / کمربند جنوبی جایگزین ییلاقات طرقبه و شاندیز

  • کد خبر: ۲۶۷۲۶
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
مدیریت شهری مشهد برنامه عمرانی در کمربند جنوبی ندارد / کمربند جنوبی جایگزین ییلاقات طرقبه و شاندیز
روزهای اخیر، گزارش‌های متعددی از عملکرد شهرداری مشهد در منطقه کمربند جنوبی و رویکرد مدیریت شهری در توسعه این منطقه، رسانه‌ای شد...

به گزارش شهرآرانیوز، تا با شفافیت فعالیت‌های شهرداری، دغدغه بسیاری از سمن‌های فعال محیط‌‌ زیستی و برخی مسئولان شهری که از تخریب‌هایی که در گذشته در محدوده ارتفاعات جنوبی شهر صورت گرفته است نگران‌اند، برطرف شود و نه‌تنها آرامش از‌دست‌رفته به‌دلیل حواشی اخیر به این پروژه برگردد، بلکه افرادی که در خط مقدم اعتراض به فعالیت‌های شهرداری در منطقه کمربند جنوبی بودند، با اطلاع‌یافتن از رویکرد متفاوت شهرداری مشهد درباره کمربند جنوبی و تلاش برای احیای بافت سبز و بهره‌مندی شهروندان از طبیعت بی‌نظیر ارتفاعات این منطقه، از حامیان این طرح شوند.

موضوع حفاظت از ارتفاعات جنوبی شهر، از دغدغه‌های همیشگی مدیریت شهری بوده و حساسیت و موشکافی پارلمان‌نشینان شهری در ماه‌های اخیر با طرح سؤالات مختلف درباره رویکرد، هدف و شکل فعالیت شهرداری در این منطقه، گواه بر این مدعاست.

در‌این‌راستا، جمعی از اعضای کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر، از ارتفاعات جنوبی مشهد بازدید کردند تا از نزدیک در‌ جریان جزئیات فعالیت‌های شهرداری قرار گیرند.

ممنوعیت برنامه عمرانی

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌‌ زیست شورای شهر در این بازدید با بیان اینکه به‌منظور جلوگیری از اقدامات تخریبی در ارتفاعات جنوب مشهد، پیگیری‌های بسیار صورت گرفته است، گفت: شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره، برنامه عمرانی برای ادامه کار کمربند جنوبی ندارد و فقط به‌دنبال تکمیل فضاهای موجود با احداث فضای سبز است.

به گفته محمد حاجیان‌شهری، عملیات عمرانی احداث کمربند جنوبی از حدود ۱۵‌سال قبل توسط شهرداری مشهد، اداره منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌ها آغاز شده است. یکی از اهداف این پروژه، انتقال ترافیک شمال به جنوب شهر بوده و تا قبل از شورای پنجم نیز هزینه هنگفتی برای پیشرفت پروژه احداث کمربند جنوبی صرف شده است.

وی با بیان اینکه ادعاهای زیادی درباره اعمال تغییر و تخریب‌های زیست‌محیطی در این منطقه بررسی شده است، افزود: شهرداری مشهد تاکنون بیش از ۳۰۰۰ هکتار در کمربند جنوبی درخت‌کاری کرده است تا تعادل اکوسیستم را حفظ کند، در‌‌حالی‌که عملیات عمرانی احداث این کمربند در سالیان متمادی در گذشته، مداخلات و آسیب‌های زیست‌محیطی به همراه داشته است.

حاجیان‌شهری هدف بازدید اعضای کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر مشهد را بررسی ادامه اجرای پروژه ارتفاعات جنوبی اعلام کرد و گفت: فضای مفرح و بسیار منحصربه‌فردی در کمربند جنوبی شکل گرفته و شهرداری مشهد براساس تأکید شورای شهر به‌دنبال برنامه‌ریزی مناسبی است تا بیشترین بهره‌برداری عمومی را از این طرح شاهد باشیم.

او با ابراز‌ امیدواری برای پایان هرچه‌زودتر این پروژه افزود: گام نخست پروژه در خردادماه و بخش تکمیلی و گام دوم آن تا اواسط تابستان به بهره‌برداری خواهد رسید.


کمربند جنوبی، بهترین جایگزین طرقبه‌شاندیز
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد نیز در این بازدید با بیان اینکه این پروژه، دارای ظرفیتی بسیار قوی است و می‌تواند شهر را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: سرعت پیگیری موضوعات مربوط‌ به پروژه کمربند جنوبی پذیرفتنی است و با استمرار همین روند و تثبیت و تکثیر این فضای سبز و رشد درختان، در سال‌های آینده، مشهدی متفاوت و کم‌نظیر از لحاظ اقلیمی خواهیم داشت.


به گفته سیدمحسن حسینی‌پویا این پروژه فضای تفرجگاهی منحصر‌به‌فردی برای مشهد به ارمغان می‌آورد و بهترین و مناسب‌ترین جایگزین برای ییلاقات طرقبه و شاندیز و دیگر تفرجگاه‌های خارج از شهر است؛ این کاهش تقاضا برای سفر موجب کاهش ترافیک، آلودگی هوا و نیز صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان می‌شود. وی با اشاره‌به کاشت بیش‌از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار اصله درخت در کمربند سبز جنوبی و کمک به بازگشت گونه‌های مختلف و متفاوت پرندگان به این محدوده، به عنوان یکی از فرصت‌های اقلیمی و محیط زیستی برای مشهد، گفت: کمربند سبز جنوبی بدون شک بر آب و هوا و محیط زیست شهر اثرگذار خواهد بود.

کمربند جنوبی نویدبخش آب و هوای خوب
عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند شهرداری در این منطقه گفت: شهرداری مشهد، گام‌های بسیار خوبی برای توسعه کمربند سبز برداشته است و فعالیت‌های انجام‌شده در ارتفاعات جنوبی، نوید‌بخش آب‌و‌هوای بسیار خوب و طبیعتی زیبا برای کلان‌شهر مشهد خواهد بود.

محمدحسین ودیعی افزود: طرح‌های زیادی مانند، کاشت درختان مثمر و غیرمثمر در این حوزه اجرا شده است و نوید این را می‌دهد که در آینده، شاهد فضای بسیار مفرح و تفرجگاهی طبیعی برای شهروندان باشیم. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->