افزایش ۶۰ درصدی استفاده از دوچرخه‌های بایدو مشهد در نوروز ۱۴۰۴ | دوچرخه برای بانوان، امروز رایگان است (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) ظرفیت پذیرش کمپ غدیر و بوستان وکیل‌آباد مشهد تکمیل شد | مردم به بوستان‌های دیگر تغییر مسیر بدهند شهردار مشهد مقدس: محور کار ما در مدیریت شهری ارتقای محیط زیست است ترافیک سنگین و پرحجم در مسیر‌های خروجی مشهد (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) | پلیس: مردم از رانندگی شتاب‌زده پرهیز کنند سرویس‌دهی ویژه مترو مشهد در روز طبیعت (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) لغو رویداد «نورنما» در میدان شهدا مشهد در پی بارش باران(۱۲ فروردین ۱۴۰۴) اطلاعیه پارکینگ پارک جنگلی وکیل آباد مشهد برای روز طبیعت (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) ویدئو| تجربه دل‌انگیز زیارت امام رضا(ع) در جشنواره گل ره باغ رضوان ۲۱۵ بازرس بهداشت محیط در مشهد، آماده نظارت ویژه در روز طبیعت آمادگی مدیریت شهری مشهد برای خدمت‌رسانی به شهروندان در روز طبیعت پروژه‌های تاثیرگذار مدیریت شهری مشهد در زمینه توسعه فضای سبز | مشهد در زمینه فضای سبز پیشرو است پیش بینی حدود ۳۵۰ دستگاه اتوبوس برای سرویس‌دهی به مراکز تفرجگاهی مشهد پایش لحظه‌ای ترافیک مشهد در ایام خاص با تجهیزات هوشمند پیش‌بینی جمع‌آوری ۱۹۰۰ تن زباله در مشهد همزمان با روز طبیعت آماده‌باش نیروهای فضای سبز مشهد همزمان با روز طبیعت مشهد الگوی ملی زیباسازی شهری است محمد معتمدی: رویداد «نورنما» گامی مثبت و امیدآفرین در مشهد است برنامه‌های متنوع شهرداری مشهد برای ایجاد «شادی مومنانه» در ماه رمضان مشارکت بیش از ۱۱ هزار نفر در پویش مردمی «مشهد مهربان» برپایی ۱۷ ایستگاه استقبال از زائران در جاده‌های خراسان رضوی آماده‌سازی ۳۹ بوستان شهری مشهد برای روز طبیعت
سرخط خبرها

از حرف‌وحدیث‌های منتقدان به کمربندجنوبی تا خدمتگزاری شهرداری مشهد به مردم

  • کد خبر: ۲۷۱۲۷
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
از حرف‌وحدیث‌های منتقدان به کمربندجنوبی تا خدمتگزاری شهرداری مشهد به مردم
مدیر پروژه کمربند جنوبی می‌گوید شهرداری در ساخت این تفرجگاه به‌دنبال درآمدزایی نیست.
امیررضا وثوقی /شهرآرانیوز- پس از گذشت ۲ سال از توقف عملیات اجرایی پروژه احداث کمربند جنوبی مشهد و پیشرفت ۸۲ درصدی آن، حالا اجرای پروژه جایگزین در کمربند جنوبی به شکلی کاملا متفاوت و در راستای افزایش پهنه‌های سبز در شهر با هدف ایجاد بزرگ‌ترین تفرجگاه شهروندان در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.
 
شهرداری مشهد در پنجمین دوره کاری خود درصدد است یک پروژه آسیب زا را به طرح دوستدار طبیعت تبدیل کند. این مجموعه با کاشت بیش از ۳ هزار هکتار درخت در این منطقه تاکنون، مسیر حرکت به سمت اصلاح آسیب‌های واردشده در تخریب‌های ۱۲ سال گذشته و حفظ تعادل اکوسیستم ارتفاعات جنوبی شهر مشهد را با عزمی جدی می‌پیماید. با اینکه با تغییر رویکرد شهرداری و شورای پنجم و با نگاه ویژه این نهاد به حفظ سرمایه‌های طبیعی شهر، احداث بزرگ‌ترین تفرجگاه مشهد با سرعت در حال اجراست تا در حداقل زمان ممکن، شهروندان بتوانند از طبیعت بکر این منطقه استفاده کنند، هنوز ابهاماتی درباره برخی اقدامات شهرداری در این منطقه وجود دارد.
 
هفته گذشته، خبر احداث و تکمیل پارکینگ ۵ کیلومتری در حاشیه این تفرجگاه با ظرفیت ۲ هزار جای پارک، حواشی متفاوتی به همراه داشت. عده‌ای توجه شهرداری برای احداث پارکینگ با ظرفیت زیاد در این منطقه و پیش بینی مشکلات ترافیکی آینده را ارج نهادند و درمقابل، برخی گروه‌ها این اقدام را آسیب زننده به محیط زیست دانستند و هدف از اجرای آن را کسب درآمد برای شهرداری اعلام کردند.

مدیر پروژه کمربند جنوبی در گفت‌وگو با شهرآرا در واکنش به حرف‌وحدیث‌ها درباره تغییر کاربری این منطقه به پارکینگ عمومی گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد عملیات آسفالت در طول این ۵ کیلومتر از گذشته اجرایی و عملیات زیرساختی آن نیز با پیشرفت ۸۰ درصدی نیمه کاره رها شده است. مدیریت یا باید پس از ۲ سال از رهایی این پروژه با تغییر در کاربری آن به پارکینگ عملیات اجرایی، آن را به پایان می‌بُرد یا عملیات پارکینگ در این منطقه را بدون کف سازی مناسب به بهره برداری می‌رساند.
 
امیر رمضانی افزود: در این صورت گرد و خاک و ریزگرد‌های ناشی از رهاسازی عملیات کف سازی در این پروژه، آسیب‌ها و تخریب‌های زیست محیطی دیگری به وجود می‌آورد.
 
وی با بیان اینکه مدیریت شهری تصمیم گرفت با آسفالت پارکینگ از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری کند، افزود: اگر از ابتدا قرار بود این منطقه را برای اجرای پارکینگ آماده کنیم، بی شک بهترین گزینه آسفالت ریزی نبود؛ این قسمت محل تردد پروژه کمربند جنوبی بوده است که شهرداری می‌خواهد با تغییر کاربری آن، بهترین بهره را از عملیات‌های عمرانی این منطقه ببرد. به گفته رمضانی، شهرداری قصد دارد یک پروژه نیمه تمام کمربندی را به پارکینگ تبدیل کند و به همین دلیل ناچار است عملیات‌های صورت گرفته را ترمیم و تکمیل کند.
 
اگر بازه زمانی بیشتری برای بهره برداری از این پروژه در اختیار بود، شاید می‌شد تغییراتی در کف سازی این منطقه ایجاد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که پروژه در تابستان امسال به بهره برداری برسد و شهروندان از امکانات این تفرجگاه بهره ببرند.

هدف ما ارائه خدمت است؛ نه کسب درآمد
با اینکه برخی افراد، احداث و تغییرکاربری پروژه کمربند جنوبی را ایجاد منطقه‌ای همانند طرقبه و شاندیز با هدف کسب درآمد برای شهرداری مطرح می‌کنند، مدیر پروژه کمربند جنوبی، هدف شهرداری در تکمیل این پروژه را صرفا ارائه خدمات به شهروندان بیان و هرگونه اقدام در راستای کسب درآمد مازاد برای شهرداری را تکذیب می‌کند.
 
رمضانی با اشاره به این صحبت شهردار مشهد که «در اجرای این پارکینگ‌ها بنا به درآمدزایی نبوده و قرار نیست مبلغی برای عوارض از شهروندان دریافت شود» گفت: اگر در آینده، شرکتی مسئولیت نگهداری و ارائه خدمات در این حوزه را داشته باشد و تصمیم به دریافت مبالغی برای حفاظت از خودرو‌ها گرفته شود، این مبالغ دریافتی رقم چندانی نخواهد شد که برخی شائبه درآمدزایی از احداث پارکینگ را مطرح می‌کنند! به گفته او ضلع جنوبی این منطقه به ارتفاعات ختم می‌شود و فاصله بین پارکینگ و ارتفاعات در بعضی قسمت‌ها کمتر از ۲ متر است؛ به معنای دیگر بلافاصله شیب کوهستان شروع می‌شود و خطر ریزش تراشه‌ها و سنگ ریزه اجازه ایجاد مکان اضافه را نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر قسمت‌ها در ضلع شمالی این تفرجگاه، مشابه ارتفاعات ضلع جنوبی است، گفت: این موضوع امکان تعبیه و ایجاد فضای جدید در این منطقه را با محدودیت مواجه می‌کند؛ البته تعدادی پهنه ۲ هزار متری در این ضلع وجود دارد که قرار است برای ارائه خدمات رفاهی از جمله ایجاد دستشویی، نمازخانه و خدمات ورزشی و فرهنگی و نیز مکان ارائه بروشور‌ها و اجرای رویداد‌های مختلف از آن‌ها استفاده شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->