شهرآرانیوز- «محمود صادقی»، نماینده تهران، عضو فراکسیون امید و رئیس فراکسیون شفافیت و سلامت مجلس است که بیشک نام او بهعنوان یکی از نمایندگان صریح و جسور مجلس ثبت شده است. گفتوگو با او را از تدبیرها و اقدامات مشترک دولت و مجلس برای موج دوم کرونا آغاز و به ارزیابی عملکرد مجلس دهم و نهایتا نقد عملکرد وی در مجلس ختم کردیم. صادقی پس از نمایندگی مجلس بهسراغ دانشگاه و وکالت میرود. او دانشیار رشته حقوق در دانشگاه تربیتمدرس و عضو کانون وکلای دادگستری ایران است. مشروح گفتوگوی شهرآرا با او را در ادامه میخوانید.
سازمان بهداشت جهانی و مسئولان وزارت بهداشت بهشدت از موج دوم فراگیری کرونا ابراز نگرانی کردهاند، آیا برای مدیریت آن در کشور ما فکری شده است؟
در این زمینه دکتر شانهساز، معاون وزیر بهداشت، گزارشهایی ارائه کردند و بهصورت تقریبی گفتند که از اوایل مهر، موج دوم کرونا شروع میشود و باید بیش از پیش مراقب بود. کمیسیونهای مختلف در اینباره پیشبینیهای لازم را کردهاند؛ مثلا در کمیسیون آموزش و تحقیقات که اینجانب عضو آن هستم، مقرر کردیم وزارت علوم، برنامهریزیهای مناسب با این فراگیری را در دستورکار بگذارد و حتی احتمال تاخیر در بازگشایی دانشگاهها وجود دارد، بهطوریکه شاید نیمه دوم سال، یعنی در ترم دوم، دانشگاهها بتوانند فعالیت قبلی خود را آغاز کنند؛ تصمیمی که رئیس سازمان سنجش آن را اعلام کرد. تاجاییکه من میدانم، سایر کمیسیونها و دستگاههای دولتی نیز متناسب با این تغییرات، تصمیمهایی گرفتهاند.
زیرساختهای لازم برای این تغییرات، فراهم شده است؟
فکر میکنم در این مدت، تغییرات خوبی بهوجود آمده است. در همین حوزه آموزش، استادان و دانشجویان تقریبا با آموزش از راه دور همراه شدهاند و رفتهرفته مشکلات نیز درحال رفع و پیگیری است؛ البته همچنان بهدلیل استفاده زیاد و پهنای باند اینترنت، سرعت خیلی مناسب نیست، اما این مشکل نیز برطرف خواهد شد و چهبسا این آموزش از راه دور فوایدی نیز بههمراه داشته باشد؛ ازجمله صرفهجویی در وقت و هزینهها که میتواند منجر به تقویت زیرساختها شود و همچنین میتواند به پر کردن شکاف دیجیتالی کشور ما با کشورهای پیشرفته دنیا بینجامد، لذا من فکر میکنم کرونا در بخشهای مختلف ازجمله بخش آموزش، تهدیدی بود که به فرصت تبدیل شد.
و البته تهدیدهایش هم جدی است، مثل بیکاری روزافزون؟
بله، بیکاری ناشی از کرونا تبدیل به چالش بزرگی شده است که مختص ایران هم نیست و همه دولتها را درگیر خود کرده است. در ایران هم این مشکل جدی است. خیلی از کسبوکارها امکان فعالیت ندارند یا فعالیتشان محدود شده است. همچنین کارگران یا نیروهایی که استخدام نبودند و شغل آزاد داشتند، آسیب دیدهاند و در معرض خطر هستند. بخش خصوصی با مشکلات زیادی روبهروست و مشکلاتی از این دست که دولت سعی میکند دستکم بخشی از آنها را برطرف کند.
مجلس چه برنامهای دارد؟
مجلس دهم اقدامات زیادی برای به حداقل رساندن تبعات کرونا انجام داد. اگرچه در زمینههایی هم بدون هیچ ضرورتی، مجلس را دور زدند و از اختیارات فوقالعاده استفاده کردند که برداشت یکمیلیارد یورویی از منابع صندوق توسعه، یکی از آنها بود، درصورتیکه میتوانستند این کار را با مصوبه مجلس انجام دهند. سایر اقدامات هم طبیعتا به مجلس یازدهم، موکول میشود و باید منتظر تصمیمها و طرحهای آنها بود.
به پایان کار مجلس دهم اشاره کردید، ارزیابی خودتان از این مجلس چیست؟
عملکرد شخص خودتان را چگونه ارزیابی میکنید؟ چون برخی معتقدند شما بیشتر محدود به پستهای توئیتری بودید؛ کاری که نیاز زیادی به قدرت نمایندگی ندارد. بهعبارتی، خیلی از ظرفیتهای نمایندگی را مغفول گذاشتید.
ضمن استقبال از انتقادهای دیگران و اینکه هیچ انسانی کامل نیست، باید بگویم اگر کسی حوصله داشته باشد و توئیتهای مرا تحلیل محتوا کند، متوجه میشود که توئیتهایم بیشتر مربوطبه اخبار فعالیتهای مجلس بوده است، نه یک فعالیت صرف در فضای مجازی. نرمافزاری هست که ابرواژههای توئیتها را بررسی میکند. نتیجه این بررسی برای من چنین بوده است که دو کلمه شفافیت و مجلس، در بالاترین رتبه بودند. من معتقدم فضای مجازی فرصت خوبی برای نمایندگان و مسئولان است تا با افکار عمومی آشنا شوند و تعامل برقرار کنند. برای خود من چنین بود و فضای مجازی بهنوعی کار دفتر مراجعات مردمی را میکرد. در آنجا مردم خواستههایشان را مطرح میکردند و من آنها را برای پیگیری به دفتر ارسال میکردم و نتایج را هم اطلاع میدادیم. از نظر من، فضای مجازی فرصتی برای دسترسی بدون کاغذبازی به نمایندگان است. ضمن اینکه راحتتر از نقد دیگران مطلع میشدم؛ از نیروهای منتقد و روزنامهنگاران گرفته تا نیروهای ارزشی.