وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها
سرخط خبرها

کرونا با تار و پود فرش دست‌باف گره خورد/ افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مواد اولیه دست‌بافته‌ها در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۷۰۷۳
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کرونا با تار و پود فرش دست‌باف گره خورد/ افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مواد اولیه دست‌بافته‌ها در خراسان رضوی
عامل توسعه شبکه‌ دست‌بافته‌های داری و دستگاهی خراسان رضوی گفت: گرانی مواد اولیه، کمبود نقدینگی و اجناس دپو شده در انبار مشکل اصلی این روزهای تولیدگنندکان فرش دست‌باف است.
طنین همتی/شهرآرانیوز؛ عبداللّه احراری در ادامه افزود: متأسفانه در روز‌های پایانی سال شاهد بودیم که خیلی از چک‌های تولیدکنندگان فرش و دست‌بافته‌ها به دلیل نبود نقدینگی برگشت خورد و با حجم چشمگیر فرش و دست‌بافته‌ها در انبارشان، در شرایط بلاتکلیفی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان ما تولیدات خود را برای فروش شب‌های عید آماده کرده بودند تا در نمایشگاه‌ها عرضه کنند. برای مثال در یکی از روستا‌های تربت‌جام یک تولیدکننده دست‌کم ۲۰۰ میلیون تومان پارچه دست‌باف را برای گردشگرانی که در طول ایام عید سفر می‌کنند، آماده کرده بود. در خیلی از روستا‌های تایباد هم شرایط به همین منوال بود که متأسفانه کرونا یک ضربه سهمگین به این بخش وارد کرد.

احراری افزود: حتی در همین روز‌ها شاهدیم افرادی که کالا به تهران و خارج کشور فرستادند، نه‌تنها پولی دریافت نکردند، بلکه کالایشان هم در حال برگشت است.

وی افزود: همچنین کرونا واحد‌های تولیدکننده نهاده‌های دست‌بافته‌ها را در این ایام تعطیل کرد که گرانی و تورم ۲۰ تا ۴۰ درصدی در بسیاری از اقلام مواد اولیه، مشکلات تولیدکنندگان را اضافه کرد که این یعنی افزایش قیمت تمام‌شده که در کمترشدن مشتری داخلی هم تأثیرگذار بود.

عامل توسعه شبکه دست‌بافته‌های داری و دستگاهی خراسان رضوی در ادامه اظهار کرد: کاری که دولت‌مردان، دستگاه‌های دولتی و شورا‌های کلان‌شهر‌ها باید در حق تولیدکنندگان در شرایط موجود انجام دهند، علاوه بر کمک به سرمایه در گردششان، باید فضا‌های مناسبی برای فروش محصولاتشان فراهم کنند و کمک کنند این افراد به‌وسیله سامانه پیشه، مواد اولیه خودشان را همراه با تسهیلات خرید کنند.

وی گفت: خرید تخفیفی برای کارکنان و ارگان‌هایی مثل شهرداری یکی دیگر از کمک‌هایی است که می‌شود به این حوزه در شرایط موجود کرد تا بار اجناس دپوشده در انبارهایشان تا حدودی کم شود.

وی تأکید کرد:، اما کاری که بخش خصوصی باید در نظر داشته باشد، مدیریت بهینه همراه با بهره‌وری بیشتر و در نتیجه آن کاهش قیمت تمام‌شده محصولات و تمرکز بر کیفیت بالای محصول است.

احراری در ادامه با اشاره با اینکه در سال ۹۸ در مجموع به دلایل مختلفی مثل تحریم‌ها بازار خارجی بر روی دست‌بافته‌های ایرانی باز نبود، گفت: صادرات فرش دست‌باف که دو سال قبل یعنی سال ۹۷ تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار بود، در سال ۹۸ به ۵۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه ابراز کرد: یک‌سوم صادرات فرش دست‌باف ایران به آمریکا بود که کلا تعطیل شد. متأسفانه این تحریم‌های ظالمانه شامل حال محصولی شد که ربطی به دولت ندارد و روستاییان آن را تولید می‌کنند که ظرفیت پایینی در بحث کشاورزی و دامداری دارند و معمولا از محروم‌ترین اقشار هستند. آمریکا نیز در واقع این بخش از مردم را تحریم کرد.

وی با اشاره به اینکه با تمام مشکلات پیش رو، بازار داخلی ما در سال ۹۸ خوب بود و اگر تحریم‌ها نبود می‌توانست بهتر هم باشد، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از بافندگان ما تولیدات خود را با نیاز بازار داخلی وفق دادند و درباره بقیه دست‌بافته‌ها در چهارچوب طرح توسعه مشاغل خانگی و سایر طرح‌هایی که دولت داشت، خیلی از رسته‌های دست‌بافته‌ها تا حدودی احیا شد.

وی افزود: تولیدگنندگان پارچه‌های دست‌باف که در خراسان رضوی به آن‌ها «فرط» می‌گوییم، قبلا تنها محدود به حوله بودند که در چهارچوب طرح توسعه مشاغل خانگی به لباس تبدیل شد و لباس نوزاد، مانتو و کت مردانه نیز شامل آن شد.
وی افزود: صنایع دستی و دست‌بافته‌ها با گردشگر خارجی و داخلی ارتباط مستقیم دارد و ما هرچه در شهری مثل مشهد گردشگر و زائر داشته باشیم، باعث رونق این بخش کار هم خواهد شد که متأسفانه امسال این بخش تحت تأثیر کرونا قرار گرفت.
احراری تصریح‌کرد: دولت تسهیلاتی در سال ۹۸ به تولیدکنندگان داد که خوشبختانه از آن معدود سال‌هایی بود که تمامش به‌دست افراد واجد شرایط رسید و کارشان راه افتاد. هنوز بروکراسی در بانک‌ها گریبان‌گیر این قشر است و متأسفانه برای تسهیلات هم باید هزینه کنند و پیگیر باشند، اما در سال ۹۸ شاهد پرداخت خوبی به تولیدکنندگان بودیم.

وی تأکید کرد: کمک و درخواستی که تولیدکننده در شرایط کرونا دارد، این است که دولت برنامه‌ای برای رفع مشکل جنس دپوشده، گرانی مواد اولیه و نقدینگی آن‌ها داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->