بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین(ع) تهران گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | مرگ ۲ موتورسوار به دلیل نداشتن کلاه ایمنی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سال تحصیلی ۱۴۰۳ از شهریورماه آغاز می‌شود؟ فصل بهار، بهترین زمان برای انجام حجامت است
سرخط خبرها

قاتل خاموش

  • کد خبر: ۲۷۱۳۱
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
قاتل خاموش
در واقع فشاری که بر عروق کل بدن وارد می‌شود فشارخون نامیده می‌شود و اگر فردی فشارش بالاتر از ۱۴ در زمان انقباض قلب و در زمان انبساط قلب بیش از ۹ باشد، این فرایند فشار خون نامیده می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز، هر چه فکر می‌کنم و مطالب علمی را مرور می‌کنم باز هم به همین اصطلاح روزنامه‌ای می‌رسم؛ قاتل خاموش. می‌خواهم از علائم این بیماری برای‌تان بنویسم، اما بزرگ‌ترین علامت این بیماری بی‌علامتی است و به همین خاطر به آن قاتل خاموش می‌گویند. ممکن است وقتی کسی بداند مبتلا به فشار خون است، علائم خاصی را احساس کند و بر آن اساس، این بیماری خود را کنترل کند، ولی پیش از احساس و شناخت بیماری تقریبا می‌توان گفت هیچ کس به کنترل فشار خونش دقت نمی‌کند. جالب اینجاست که شما خواننده محترم باید بدانید که اگرچه سن بالایی ندارید، باز هم ممکن است همین الآن خون با فشار نامتعادلی به رگ‌های شما پمپاژ شود و این یعنی فشار خون!

هیپرتانسیون نام علمی فشار خون بالاست. سال گذشته معاون تحقیقات وزیر بهداشت از بی‌خبری ۶.۵ میلیون ایرانی از ابتلا به فشار خون بالا خبر داد؛ بیماری‌ای که ممکن است در خواب منجر به مرگ افراد شود و حالا در روز‌های کرونایی، افراد مبتلا به این بیماری، از اقشار آسیب‌پذیر در برابر این ویروس شناخته می‌شوند. البته باید اشاره کرد که این مسأله آن‌قدر حیاتی است که هر سال ۲۷ یا ۲۸ اردیبهشت‌ماه مصادف با ۱۷ ماه مه میلادی را به نام روز جهانی فشار خون نام‌گذاری کرده و از سال گذشته پویشی ملی برای پیشگیری و کنترل آن به راه افتاده است.

در این رابطه با پزشک قلب و عروق مشهد، دکتر سپیده افضل‌نیا، به گفتگو نشسته‌ایم که شما را دعوت می‌کنیم در این گفتگو میهمان ما باشید.

خانم دکتر، برای ما بگویید که دقیقا به چه فرایندی فشار خون می‌گوییم؟
در واقع فشاری که بر عروق کل بدن وارد می‌شود فشارخون نامیده می‌شود و اگر فردی فشارش بالاتر از ۱۴ در زمان انقباض قلب و در زمان انبساط قلب بیش از ۹ باشد، این فرایند فشار خون نامیده می‌شود. با کنترلی که بر روی فشار خون افراد مشکوک به این بیماری صورت می‌گیرد، فشار میان ۱۲ تا ۱۴ در انقباض و ۸ تا ۹ در انبساط را مرحله احتمال ابتلا به بیماری می‌دانیم و این فرد باید حتما رژیم غذایی‌اش را رعایت کند.
رژیم غذایی؟
 
بله. رژیم غذایی که برای این افراد توصیه می‌شود، به طور کلی رژیم حاوی غذا‌های کم‌نمک است. رژیمی که در آن، از خوردن چربی و نمک، زرده تخم‌مرغ که حاوی کلسترول بالایی است پرهیز می‌شود، مصرف سیگار و الکل محدود شود و ترجیحا قطع می‌شود؛ البته باید تأکید کنم که در این مرحله فرد نیاز فراوانی به فعالیت‌های بدنی دارد؛ و سؤالی که برای همه مطرح است این است که فعالیت بدنی مبتلایان به این بیماری باید چگونه باشد؟

نیم ساعت در ۵ روز در هفته. البته به‌طوری که ضربان قلب بیمار بالا رود و تعریق برای وی ایجاد شود. این توصیه سازمان بهداشت جهانی است؛ ۱۵۰ دقیقه در هفته به طور منظم و متداول. این فرایند باید در زندگی روزمره افراد قرار بگیرد تا ز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری شود؛ حتی کسانی که مبتلا نیستند؛ و این بیماری زمینه ابتلا به چه بیماری‌هایی است؟

ببینید فشار خون اولین علامتی است که فرد را به سمت بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کشاند و نخستین فاکتور خطر در این زمینه محسوب می‌شود. پس از فشار خون، دخانیات را عامل دوم ابتلا به این بیماری‌ها مطرح کردند و باید توجه داشت که دخانیات خود امکان ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد. به طور کلی فشار خون باید کاملاً درمان شود.

علامت هم ندارد. درست است؟
۸۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است علامتی نداشته و به همین دلیل از آن بی‌اطلاعند. اغلب مبتلایان با سردرد‌های طولانی و مدت‌دار در ناحیه پس سر و حالت تهوع مراجعه می‌کنند، اما در کل، نمی‌توان علامت بارزی را برای آن برشمرد.

پس پیشگیری از این بیماری از اوجب واجبات است. مبتلایان باید چه‌کنند؟
بیماران مبتلا به فشارخون باید ابتدا به صورت منظم تحت نظر و اکوکاردیوگرافی قرار بگیرند چراکه این بیماری در وهله نخست، به کلیه‌ها آسیب وارد می‌کند و به همین دلیل، باید آزمایشات کامل کلیوی برای این افراد انجام شود تا میزان پروتئین در ادرار چک شود که علت فشار خون در آن‌ها به طور کلی چیست و هرچه زودتر از آن علت پیشگیری شود.

کنترل فشار خون به صورت منظم و داشتن دستگاه فشار در منازل ضروری است؟
در واقع، علاوه بر اینکه بیماران مبتلا باید به صورت دوره‌ای ویزیت شوند، فشار خون آن‌ها باید توسط خودشان به صورت منظم کنترل شود؛ البته مبتلایان نباید به هیچ وجه استرس داشته باشند که هر روز فشار خود را چک کنند، چون همین استرس ممکن است فشار خون آن‌ها را بالا ببرد. بهتر است در زمانی که علامتی بروز نیافته و اگر چنانچه دچار حالت تهوع و سردرد شوند باید فشار خود را چک کنند؛
 
و توصیه نهایی شما؟
مهم‌ترین مسئله در کاهش بیماری قلب و عروق در جامعه پیشگیری از فشارخون است که پیشگیری از آن با ورزش منظم و رژیم غذایی دقیق حاصل می‌شود. در کل، زندگی سالم که شامل تغذیه مناسب و ورزش منظم است می‌تواند بیماری‌های قلب و عروق را در جامعه کم کند. این را هم بگویم که با کاهش بیماری‌های قلب و عروق در جامعه می‌توان هزینه‌های کلی درمان را در جامعه کاهش داد.
 
منبع: روابط عمومی بیمارستان رضوی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->