پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

تامین نهاده های دامی خراسان رضوی با واردکنندگان باشد

  • کد خبر: ۲۷۷۹۶
  • ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
تامین نهاده های دامی خراسان رضوی با واردکنندگان باشد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: رای رفع مشکلات مرتبط با حوزه نهاده‌های دامی لازم است مسوولیت واردات آن از طریق کشورهای آسیای میانه به واردکنندگان استانی واگذار شود که این موضوع از طریق معاونت اول رییس جمهوری پیگیری می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، علی رسولیان در نشستی با واردکنندگان نهاده‌های دامی خراسان رضوی افزود: میزان مصرف و واردات نهاده‌های دامی و شرکتهای استانی و فعال واردکننده آن با جزئیات کامل احصا و تقدیم معاون اول محترم رییس جمهور خواهد شد تا ظرفیت بالای خراسان رضوی برای تامین نهاده‌های دامی برای وی محرز شود. 

وی ادامه داد: شرکتهای زیادی در استان خراسان رضوی فعال هستند که ظرفیت تامین کالاهای مورد نیاز وارداتی را دارند و لازم است که اولویت در واردات کالاهای اساسی و مصرفی با واردکنندگان استانی باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این که واردکنندگان استانی از هر مسیر مرزی کالای مورد نیاز خراسان رضوی را تامین کنند مطلوب است اما اولویت باید با مرزهای مشترک خراسان رضوی با کشورهای آسیای میانه باشد.

رسولیان افزود: باید فرایند واردات کالا از مرزهای خراسان رضوی به طور کامل ترسیم شود تا مشکلات تجار و بازرگانان در واردات احصا و برای آن چاره‌اندیشی شود، حتی در این موضوع می‌توان از ظرفیتهایی مانند ستاد تدبیر و دستگاه‌های نظارتی برای رفع مشکلات در مرز بهره گرفت. 

وی ادامه داد: با تمرکز بیشتر بر اختیارات استانی می‌توان مسیرهای جدیدی برای واردات کالاهای مصرفی خراسان رضوی با بهره‌گیری از واردکنندگان استانی پیدا کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت و برخی اقلام را حذف کرده ایم که نتیجه آن شفافیت و تثبیت بهتر قیمتها بوده است.

رسولیان افزود: تاثیر بود یا نبود ارز بر کیفیت نهاده‌های دامی وارداتی در کشور و استان باید در قالب یک فعالیت کارشناسانه جمع بندی و با ذکر همه مستندات و مصادیق تحویل مسوولان کشوری داده شود تا بتوان از این طریق برخی مشکلات را حل کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در مورد تقویت مرزهای آسیای میانه برای واردات کالا گفت: باید از ظرفیت ریلی مرز سرخس برای واردات کالا بهره بیشتری گرفت و فرآیند واردات را تسهیل کرد.

 

کشورهای آسیای میانه بهترین گزینه برای تامین نهاده دامی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: میزان سالانه تولیدات دامی در استان حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن است و خراسان رضوی در تولید همه این محصولات رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است.

محمدرضا اورانی افزود: ۳۵ درصد از ارزش تولیدات اقتصادی خراسان رضوی به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال مربوط به حوزه تولیدات دامی است. 

وی ادامه داد: پارسال یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۴۲۹ تن نهاده دامی وارد استان خراسان رضوی شد که از این میزان ۴۱۹ هزار و ۳۷۷ تن ذرت ، ۴۴۹ هزار و ۲۵۶ تن جو و ۴۴۰ هزار و ۷۹۶ تن کنجاله سویا بود و  ارزش ارزی این نهاده‌ها، ۴۱۵ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۷۳۰ دلار بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تامین به موقع و به اندازه نیاز نهاده های دامی استان گفت: عمده نهاده‌های دامی مورد نیاز استان از بنادر جنوبی  و پس از گذشتن از ۱۷۰۰ کیلومتر راه وارد خراسان رضوی می‎‌شود.

اورانی افزود:  چون استان خراسان رضوی به دلیل فاصله تا بنادر جنوبی از آخرین استانها در دریافت نهاده دامی است دامدار استانی در هر کیلو نهاده هزینه بالاتری پرداخت می‌کند.

وی اظهار داشت: این در حالی است که واردکنندگان خراسان رضوی به راحتی می‌توانند با صرف کمترین هزینه و طی کمترین مسیر، نهاده دامی مورد نیاز استان را از کشورهای قزاقستان، اوکراین و روسیه وارد خراسان رضوی کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: نهاده های دامی که از قزاقستان، اوکراین و روسیه وارد می‌شوند آفت و بیماری ندارند، از نظر مواد مغذی کامل هستند و هزینه‌های سربار حمل و نقل کمتری دارند و به موقع به دست دامدار می‌رسند.

اورانی افزود: پارسال ۲۳۷ شرکت بخش خصوصی نهاده‌های دامی را وارد کشور می‌کردند که از این تعداد ۱۳۳ شرکت مسوولیت واردات نهاده های دامی مورد نیاز استان خراسان رضوی را برعهده داشتند.

وی ادامه داد: میزان واردات شرکتهای استانی بخش خصوصی، هشت درصد از کل نهاده‌های دامی وارداتی به خراسان رضوی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: واردکنندگان خراسان رضوی نسبت به تامین نهاده‌های دامی استانهای خراسان شمالی، سمنان، خراسان جنوبی و استانهای شرق کشور اعلام آمادگی کردند.

اورانی افزود: کنجاله کلزا به لحاظ برخورداری از مواد مغذی بهتر از کنجاله سویا است اما دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به کنجاله سویا داده که این مساله نیازمند بررسی در سطح کلان کشوری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین پیشنهاد داد کنجاله سویا حاصل از تسویه دانه‌های سویا در کارخانه‌های استان در سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی ثبت شود.

 

پیگیری تامین ارز از طریق وزارت صمت

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دفتر خدمات بازرگانی وزارتخانه قول مساعدت داده است که ارز مورد نیاز واردکنندگان نهاده‌های دامی که کالای آنها آماده ورود به کشور است را تامین کند.

علی غفوری مقدم افزود: ثبت سفارش کالاهایی که ارز دولتی به آنها اختصاص می‌یابد، به صورت متمرکز در تهران انجام می‌گیرد و اختیار آن به استانها تفویض نمی‎شود.

وی بیان کرد: با توجه به رتبه بالای خراسان رضوی در تولیدات دامی، خواسته اصلی استان از دولت باید واگذاری تامین نهاده‌های دامی متناسب با جمعیت دامی و مصرف تولیدات دامی در استان به واردکنندگان استانی باشد.

 

مشکلات واردکنندگان استانی نهاده‌های دامی

نماینده یکی از شرکتهای واردکننده نهاده‌های دامی در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: محموله‌های زیادی از نهاده‌های دامی با کیفیت عالی این شرکت به دلیل عدم تخصیص به موقع  ارز قادر به واردات به استان نیست.

داوودی افزود: دولت هر ارزی به این محموله اختصاص دهد، محموله‌های مزبور در کمترین زمان ممکن از روسیه به خراسان رضوی وارد خواهد شد.

پیوندی زاده، مدیرعامل یکی دیگر از شرکتهای وارداتی نهاده‌های دامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اگر ارز آزاد به نهاده‌های دامی بدهند، وضعیت بهتر می‌شود.

کمالی، مدیرعامل شرکت ره پویان پاسارگاد نیز در این نشست گفت: شرکتهای واردکننده در مرکز کشور با شرکتهای واردکننده استانی قرارداد منعقد می‌کنند تا این شرکتها نهاده دامی را وارد کنند، بعد از انجام ثبت سفارش و تامین ارز، شرکتهای مرکز محصول وارداتی را از شرکت استانی می‌خرند و به نام خود در استانها توزیع می‌کند، در حالی که شرکتهای استانی می‌توانند به صورت مستقیم نیاز استان خود را به نهاده وارد کنند.

مدیرعامل یکی دیگر از شرکتهای واردکننده نهاده‌های دامی خراسان رضوی گفت: انواع و اقسام دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی به جز سویا را می‌توان از کشورهای آسیای میانه تامین و از مرز سرخس وارد خراسان رضوی کرد.

سلحشور افزود: همه کشورهای دنیا حاضر به فروش نهاده دامی به ایران هستند و در صورت تامین ارز هیچ مشکلی در تامین نهاده وجود ندارد.

وی ادامه داد: یارانه‌ ای که دولت به بخش تولید اختصاص داده  ۱۰۰ درصد نصیب تولیدکننده نمی‌شود زیرا تاجر هزینه‌هایی دارد که باید آن را پرداخت کند و بهترین راه‌حل این است که به جای پرداخت یارانه، وام‌های کم بهره یا بدون بهره بانکی به تولیدکنندگان اختصاص یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->