آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ کنسرت‌های خوانندگان پاپ در اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات ساعد سهیلی با «شهرک» در «کازابلانکا» «فرداها» ملیسا ده کوستا پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها استاد سخن زیر سایه نام‌ها | گفتگو با دکتر جعفر یاحقی در باب فاصله جامعه با سعدی
سرخط خبرها

هیاهوی «همایون»/ عذرخواهی از هواداران همایون/«نسیم وصل» تا ۱۳ خرداد پخش می‌شود

  • کد خبر: ۲۷۹۳۷
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
هیاهوی «همایون»/ عذرخواهی از هواداران همایون/«نسیم وصل» تا ۱۳ خرداد پخش می‌شود
«نسیم وصل» کنسرتی که به ظاهر بدون حضور فیزیکی تماشاگران بود و در باطن، ۸۰ نفر از اصحاب و خاصان در آن حضور داشتند.
امیرمنصوررحیمیان/شهرآرانیوز - روز یکشنبه ۴ خرداد ماه، ساعت ۲۱، «همایون شجریان» یکی از خوانندگان پرطرفدار کشورمان کنسرت آنلاینی با عنوان «نسیم وصل» با همراهی «ارکستر مجلسی تهران» به رهبری «بردیا کیارس» و همکاری یکی از اپراتور‌های تلفن همراه برگزار کرد. کنسرتی که از همه جوانب به نظر خوب و دلچسب می‌آمد.
 
فرصتی برابر بود، برای مردمی که دچار رخوت، ناامیدی و خمودگی شده‌اند. فرصتی بود تا هنرمند محبوب خودشان را از دریچه مجازی گوشی‌های تلفن همراه و یا صفحه رایانه‌شان ببینند و لذت ببرند و بقیه ماجرا که در این چند خط به تفصیل عرض خواهم کرد.

به هر روی دیدن حال و هوای تالار وحدت با آن صندلی‌های خالی یک‌مقدار ناخوشایند بود. ولی همین که می‌دانستی این اتفاق همین الساعه در حال وقوع است و هیچ‌کس دیگر هم در سالن حضور ندارد، خودش جای خوشحالی داشت. به قول قدما، «عزای عمومی، عروسی است!»، اما مثل هر کار دیگری که خوب بلدیم در آن بد باشیم، این یکی هم با نقص‌های زیادی همراه بود. واکنش نشان دادن به اتفاقاتی که در جامعه و برای مردم می‌افتد، یکی از اصول و وظایف رسانه‌هاست.
 
یک‌چیز‌هایی را نمی‌شود دید و همین‌طور زیر سبیلی رد کرد. همان‌طور که نمی‌شود بدون در نظر گرفتن سرعت اینترنت، حجم بالای دیتا، قدرت پاسخ‌گویی و زیر ساخت‌ها، کنسرتی برگزار کرد و اسمش را «صحنه‌ای به وسعت ایران» گذاشت و از مردم بابتش پول گرفت.
 
کنسرتی که به ظاهر بدون حضور فیزیکی تماشاگران بود و در باطن، حدود هشتاد نفر از اصحاب و خاصان در آن حضور داشتند. نمی‌دانم که گردش دوربین روی آن‌ها از روی سهو بوده است یا از روی عمد، ولی یک سؤال پیش می‌آید و آن اینکه کرونا آن هشتاد نفر را مبتلا نمی‌کند که در صحنه حضور دارند؟ کرونا فقط مال بقیه مردم است که باید در خانه بمانند و از گوشی‌های تلفن همراه شاهد از دست دادن پولشان و کنسرت مورد علاقه‌شان باشند؟

تا وقتی حرکتی نکنیم متوجه کاستی‌ها و نقص‌های کار نمی‌شویم. اگر کنسرتی برگزار نمی‌شد این انتقاد‌ها هم اصلا جایی نداشت، ولی حالا که برگزار شده و تعداد آدم‌هایی که آن‌را دیده‌اند و ندیده‌اند! هم آن‌قدر زیاد هست که نمی‌شود نقص‌های کار را لاپوشانی کرد. این گردهمایی سازها، آن‌قدر‌ها هم بد نبوده، ولی برای دیدن بازخوردش، ارجاعتان می‌دهم به صفحه اینستاگرام همایون شجریان. جایی که همه می‌توانند نظرشان را بدون ممیزی اعلام کنند. آنجا می‌توانید دقیقا متوجه ایرادات کاری که انجام شده است، بشوید.
 
حجم بالای مخاطبان،  برای تماشای کنسرت که به گفته اپراتور تلفن همراه میزبان این اجرا، بالغ بر ۷۱۰ هزار نفر در لحظات ابتدایی بوده، موجب غافل‌گیری عوامل و بروز این اشکالات از جمله قطعی چندین باره برنامه حین اجرای زنده شده بود.

این موضوع باعث شد که زیر تصاویری که در اینستاگرام حامی مالی برنامه منتشر شده است مخاطبان کنسرت «نسیم وصل» انتقادات خود را مطرح کنند. نظراتی که بیش از همه مورد توجه قرار گرفته و به اصطلاح لایک بیشتری خورده است درباره مدیریت ضعیف این کنسرت و درآمدزایی آن است. با یک حساب کتاب ساده می‌توان دریافت حامی مالی این برنامه ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عایدی داشته است. اگر قرار بود همین کنسرت با حضور تماشاگر و با ظرفیت حداکثری ۲ هزار نفر برگزار شود همایون شجریان باید حداقل ۳۰ شب به روی صحنه می‌رفت.

همچـنین طــی روزهـــای قــبل از برگزاری کنسرت، حجم وسیعی از تبلیغات، چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در بیلبوردها،  سراسر تهران و شهرستان‌ها را پوشش می‌داد.  تعداد بالایی از مخاطبان نیز برای عضویت در سامانه حامی برنامه، پول پرداخته بودند.  ماجرایی که پیش از این حداقل در بسیاری از کنسرت‌های آنلاین وجود نداشت و تماشای آن‌ها کاملاً «رایگان» بود.

این اختلالات به اندازه‌ای بود که پس از اجرای کنسرت، شرکت حامی برنامه اعلام کرد: «علاقه‌مندانی که به دلیل استقبال گسترده موفق به مشاهده این کنسرت نشده‌اند، می‌توانند طی دو نوبت روز‌های آینده، پخش مجدد آن را از طریق تلویزیون تعاملی لنز مشاهده کنند.»

همچنین حامی مالی برنامه در پاسخ به این اعتراضات در صفحه اینستاگرام خود با عذرخواهی از هواداران همایون اعلام کرد این کنسرت تا ۱۳ خرداد پخش می‌شود؛ و مبلغ حق اشتراک به حساب کاربرانی که حق اشتراک ویژه خریداری کرده، ولی موفق به مشاهدۀ کامل برنامه نشده‌اند، بازگردانده می‌شود. با این حال میزان درآمد کنسرت «نسیم وصل» برای این اپلیکیشن فرای تصور خواهد بود. (قابلیت ماست‌مالی و جبران‌مافات که این‌طور مواقع به سراغ کسانی که مسبب همان اتفاقات هستند، می‌آید.)

به هر حال این کنسرت با اجرای قطعات ماندگار و پرطرف‌دار همایون شجریان،  به آهنگ‌سازی محمدجواد ضرابیان،  از جمله «هوای گریه»، «خانه سودا»، «افسونگر»، «غریبانه‌های عاشقان»، «باستاره‌ها»، «حاصل عمر»، «دفتر دل»، «نسیم وصل» و «مرغ سحر» برگزار شد. این گردهمایی ساز‌ها با ترکیبی از نوازندگان حرفه‌ای و کاربلد موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی از جمله آزاد میرزاپور، پاشا هنجنی، سینا جهان‌آبادی، مازیار ظهیرالدینی، تینا جامه گرمی، فرشید پاتینیان، حسین رضایی‌نیا، همایون نصیری، کامبیز گنجه‌ای روی صحنه رفت و آن‌ها به اجرای زنده آثار ماندگاری پرداختند که بسیاری از مخاطبان این وجه موسیقایی همایون شجریان را بیشتر می‌پسندند.

 همایون شجریان با اینکه فرصت‌هایی برای گپ‌و‌گفت همیشگی‌اش با بینندگان وجود داشت با مخاطبانش حین اجرا صحبتی نکرد و ترجیح داد این بار بدون کوچک‌ترین سخن و حرفی عمده تمرکز خود را روی اجرای برنامه‌ای بگذارد که به نظر می‌آمد وجوه اقتصادی و تبلیغاتی‌اش برای حامیان آن از درجه بسیار بالایی برخوردار است و گویی این فضا،  حس و حال هنری همایون را هم تحت‌تأثیر قرار داده.
 
به هر جهت این اولین باری نبود که بی‌توجهی به زیر ساخت‌ها به پول و وقت مردم هنردوست این سرزمین لطمه زد. امیدوارم با توجه به این نکات و درس گرفتن از وقایع پیش‌تر، برگزاری این رویداد‌های مهم با حاشیه کمتری همراه باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->