سیلاب به سنگان خواف رسید نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است
سرخط خبرها
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از تخلف در پروتکل‌های بهداشتی کرونا خبر داد:

پلمب ۲۰۰ هزار واحد صنفی متخلف در کشور

  • کد خبر: ۲۷۹۶۴
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
پلمب ۲۰۰ هزار واحد صنفی متخلف در کشور
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از ۲۰۰ هزار واحد صنفی متخلف از پروتکل‌های بهداشتی کرونا تاکنون پلمب شده‌اند و با‌توجه‌به روند بازگشایی‌ها، نظارت و برخورد با متخلفان تشدید می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز، محسن فرهادی افزود: به‌طور میانگین در کل کشور حدود ۷۰ درصد اصناف کشور پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده برای پیشگیری از کرونا را رعایت کرده‌اند. در تهران میزان رعایت پروتکل‌ها پایین‌تر از میانگین کشوری و حدود ۵۶ درصد است، البته در استان تهران وضعیت بهتر و حدود ۷۰ درصد است و به‌طور کلی میزان رعایت پروتکل‌ها در کلان‌شهر‌ها مانند تهران، اصفهان، مشهد یا تبریز از میانگین کشوری کمتر است.

وی گفت: بیماری کووید۱۹ مرگ هم دارد و هر چقدر کمتر اصول بهداشتی رعایت شود، میزان مرگ بیشتر است و در شهر‌هایی که اصول بهداشتی کمتر رعایت شده، میزان مرگ ناشی از ویروس کرونا بیشتر است. برای اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی بیشتر شود در ستاد ملی کرونا مصوب شد که میزان نظارت‌ها و برخورد با اصناف متخلف تشدید شود.

تشدید نظارت بر اصناف

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بیش از ۲۰۰ هزار صنف مختلف که به‌نوعی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده بودند از زمان ابلاغ این پروتکل‌ها تاکنون به علت رعایت نکردن اصول بهداشت فردی یا اجتماعی و پروتکل‌ها تعطیل شده‌اند. البته همه آن‌ها اکنون تعطیل نیستند و تعدادی از آن‌ها باز شده‌اند و به‌طبع با‌توجه‌به مصوبه جدید ستاد ملی کرونا، نظارت‌ها، بازرسی‌ها و شدت برخورد با متخلفان بیشتر می‌شود.

فرهادی گفت: در افزایش سخت‌گیری‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وزارت بهداشت تنها نیست. دستگاه‌های نظارتی دیگر در وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و قوه قضائیه نیز در این مسیر با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند و تیم‌های نظارتی بیشتر می‌شوند.

وی درباره تردد‌ها و نقش آن در انتقال کرونا گفت: درباره اجرای طرح ترافیک سیاست رسمی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا اعلام شد. وزارت بهداشت در این شرایط مخالف اجرای طرح ترافیک و شلوغی وسایل حمل‌ونقل عمومی است. خوشبختانه مسئولان حوزه شهری نیز همکاری کردند و با اعمال طرح ترافیک سیستم حمل‌ونقل عمومی شلوغ‌تر شده بود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌ها سخت و کنترل این پروتکل‌ها هم مشکل‌تر می‌شود.

وی افزود: سیاست و توصیه کلی وزارت بهداشت همچنان این است که فقط در صورت ضرورت از خانه خارج شویم و فقط برای خرید ارزاق و کار از خانه خارج شویم، هنوز نباید فکر کنیم شرایط عادی است و بخواهیم به صورت عادی تردد کنیم، به همین علت وزارت بهداشت مخالف اجرای طرح ترافیک در شهر‌های بزرگ است.

فرهادی درباره تأثیر استفاده از ماسک در فاصله‌های نزدیک افراد مثل اتوبوس و قطارشهری ادامه داد: به هر حال استفاده از ماسک مفید است. البته تأثیرگذاری نوع ماسک‌ها فرق دارد. ماسک‌های سه‌لایه معمولی در اماکن عمومی و وسایل حمل‌ونقل تا حدودی ایمنی ایجاد می‌کند. افرادی که بیمار هستند یا افرادی که با بیماران سروکار دارند حتما باید ماسک بزنند. به‌طور مسلم ماسک N۹۵ ایمن‌تر است، اما استفاده از آن سخت‌تر است و کمتر از در بازار پیدا می‌شود. نمی‌شود و لزومی هم ندارد به همه مردم توصیه کنیم از این نوع ماسک‌های فیلتردار بزرگ استفاده کنند. ماسک N۹۵ بیشتر برای مرکز درمانی لازم است و برای اتوبوس و قطارشهری همین ماسک‌های معمولی سه‌لایه کفایت می‌کند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره پیشگیری از انتقال کرونا از طریق زباله‌ها به ایرنا گفت: از نظر وزارت بهداشت، در شرایط همه‌گیری کرونا همه زباله‌های بیمارستانی و خانگی عفونی تلقی می‌شوند، نظارت بر دفع بهداشتی زباله‌ها و جلوگیری از فعالیت زباله‌گرد‌ها وظیفه وزارت کشور و شهرداری‌هاست. پسماند‌های تولیدی در شرایط شیوع کرونا با شرایط عادی متفاوت است. البته این نکته به معنای این نیست که نباید بازیافتی صورت بگیرد.

وی افزود: بطری‌های شیشه‌ای در حرارتی که ذوب می‌شود و از آن شیء دیگری تولید می‌شود، ایمن است، اما جا‌هایی که زباله‌ها و پسماند‌ها جمع‌آوری می‌شود ناامن است. زباله‌ها باید به شکل ایمن جمع‌آوری شود. در واقع سیستم جمع‌آوری و دفع پسماند‌ها باید ایمن شود. این مسئله مهمی است که به شهرداری تهران و شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از طرف وزارت بهداشت اعلام شده است و از دیدگاه وزارت بهداشت چه قبل و بعد از کرونا زباله‌گردی اقدامی مخاطره‌آمیز است. در شرایط کرونا موضوع حساس‌تر است و در انتقال بیماری نقش دارد.

فرهادی گفت: شهرداری‌ها باید سیستم جمع‌آوری و دفع زباله‌ها را بازنگری و اصلاح کند و از فعالیت زباله‌گرد‌ها نیز به هر شکل باید جلوگیری شود. زباله‌ها باید به شکل کاملا مکانیزه از مبدأ جمع‌آوری شود به شکلی حداقل تماس را با افراد داشته باشد و قطعا رعایت اصول بهداشتی در جمع‌آوری زباله به شکل دستی محقق نمی‌شود.

افزایش شهر‌های سفید در کشور

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره رنگ‌بندی شهر‌ها به قرمز، سفید و زرد و انتقاد‌هایی که به این طرح شده است، گفت: این طرح تاکنون موفق بوده است به این دلیل که سیاست‌های اجرایی و رعایت پروتکل‌ها بر اساس شهر‌های پر‌‌خطر و کم‌خطر برنامه‌ریزی شده است. پیش‌بینی اپیدمیولوژیست‌های وزارت بهداشت این است که این روند، شهر‌ها و مناطق سفید را افزایش می‌دهد.

وی افزود: تاکنون شهری را نداشته‌ایم که سفید باشد و به زرد یا قرمز تبدیل شود و مناطق سفید رو به افزایش است. نکته این است که از تردد در بین شهر‌ها و مناطق قرمز و سفید باید خودداری کنیم، زیرا با رفتن به مناطق قرمز خودمان را در برابر بیماری قرار می‌دهیم و با رفتن به مناطق سفید آن منطقه را در خطر افزایش بیماری قرار می‌دهیم. این‌طور نیست که یک منطقه سفید یک دفعه قرمز شود. وضعیت شهر‌ها و مناطق مختلف مدام بازنگری می‌شود. بازنگری وضعیت آن‌ها به فاصله چهار روز تا یک هفته‌ای انجام می‌شود و نتیجه بازنگری‌ها نیز اعلام عمومی می‌شود.

فرهادی ادامه داد: طرح رنگ‌بندی شهر‌های کشور تاکنون موفق بوده و تاکنون روند تغییرات به این شکل بوده است که شهر‌های سفید رو به افزایش است نه اینکه شهر‌های سفید، زرد یا قرمز بشوند. ضمن اینکه هنوز منطقه سبز و عاری از بیماری در هیچ جای کشور نداریم.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->