افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تصویب شد از ابتدای سال ۱۴۰۳،  افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد  وزیر کار: از سال آینده مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند + فیلم ویدئو | وزیر کار: حداقل حقوق یعنی کسی از آن کمتر نباید پرداخت کند زمزمه‌هایی درباره تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسید ۴ واحد صنفی دیگر به دلیل گران فروشی در مشهد پلمب شد | پلمب ۲ شیرینی فروشی در وکیل آباد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ سکه و طلا در بازار امروز مشهد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) کشف گوشت «تک سمی» در ۳ واحد عرضه در مشهد و طرقبه‌شاندیز | دامپزشکی خراسان رضوی اطلاعیه داد گره حقوق کارگران همچنان گشوده نمی‌شود | حقوقی که همچنان یک سال عقب‌تر از تورم است ۲ کشتارگاه در مشهد طی روز‌های تعطیل آماده‌باش هستند جهش شارپی بورس در آخرین روز کاری سال + نمای پایانی بازار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) دولت درباره کارت سوخت اطلاعیه داد گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد | خیز سکه تمام برای ۴۰ میلیونی شدن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) اعلام قیمت انواع میوه در میادین در آستانه سال نو (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تشکیل ۹۴۳ پرونده تخلف اصناف خراسان رضوی از ۱۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ افزایش حباب سکه در آخرین روز کاری سال | حباب سکه در سال جاری افزایش یافت یا کاهش؟ + جدول (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) برخورد با ۱۴ آژانس و درگاه فروش بلیت هواپیمایی متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) قول وزیر کار برای پیگیری مسکن کارگران توسط قرارگاه ویژه از اول سال آینده قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | آغاز سال نو با گرانی (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ بیکاری در زمستان سال جاری کاهش یافت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) خبر مهم وزیر کار برای حقوق کارگران (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ادامه جلسه شورای عالی کار برای مزد۱۴۰۳ به بعد از افطار موکول شد
سرخط خبرها

افزایش زیرپوستی قیمت پوشاک در مشهد/ سردرگمی مشتریان از تخفیف‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی پوشاک

  • کد خبر: ۲۸۰۱۳
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
افزایش زیرپوستی قیمت پوشاک در مشهد/ سردرگمی مشتریان از تخفیف‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی پوشاک
کرونا که آمد، هشدار‌های وزارت بهداشت را نیز به‌منظور پیشگیری از انتشار هرچه بیشتر این ویروس در پی داشت تا جایی که باعث شد مردم برخلاف سال‌های گذشته آخرین ماه سال را به دور از خرید‌های سال نو در خانه بگذرانند و از بخش عمده نیاز‌های خود چشم‌پوشی کنند.

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، تمام مراکز خرید و عرضه پوشاک با رکودی بی‌سابقه مواجه بودند. بازار‌های مراکز خرید پوشاک مشهد که در روز‌های منتهی به نوروز محل حضور خانواده‌ها و هیاهوی خرید شب عید بود، اما امسال از آن شلوغی خبری نبود و مردم در یک قرنطینه خودخواسته به سر می‌بردند.


خوشبختانه این روز‌ها بازار کمی روی خوش به صنف پوشاک نشان داده است. کسادی بازار پوشاک مشهد این روز‌ها کمتر به چشم می‌آید، چرا که مسیر‌های منتهی به بازار‌های پوشاک آن هم در مسیر جاده مشهدطرقبه، نمودارتر از قبل شدهاست. جاده پرترافیک‌تر از قبل به چشم می‌آید، ازدحام جمعیت علاوه بر داغی کسب‌وکار‌های پوشاک موجب رونق بازار در این قسمت شده است.

 

راسته بازار جاده مشهدطرقبه که تقریبا در ۲ طرف این جاده است، بزرگ‌ترین مراکز تجاری‌گردشگری مشهد قرار دارند و به یکی از مراکز عمده خرید پوشاک و همچنین گشت‌وگذار مردم تبدیل شده است. به عبارتی اینجا هم فال است و هم تماشا، وضعیت اقتصادی این منطقه باعث شده بیشتر خانه‌های مسکونی و زمین‌های افتاده اطرافش هم به بازار تبدیل شوند. شلوغی جمعیت به‌ویژه در آستانه شب عید فطر در اینجا موج می‌زند.

 

برخی شهروندان بدون توجه به هشدار‌های بهداشتی و درمانی در شلوغی بازار به گشت‌وگذار می‌پردازند، بدون هیچ‌گونه رعایت پروتکل‌های بهداشتی!


در ورودی مغازه، مشتریان بدون اینکه توجهی به ماده ضدعفونی‌کننده استریل در ورودی داشته باشند، وارد می‌شوند. بدون دستکش یک‌بار مصرف برای آزمایش اندازه لباس وارد اتاق پرو می‌شوند و...



خرید شب عید مردم به تابستان موکول شد

 

تعداد واحد‌های صنفی که تابلو حراج یا تخفیفات باورنکردنی ۵۰ تا ۷۰ درصدی را بر سردر مغازه خود نصب کرده‌اند، کم نیستند.


«متأسفانه با ۱۵سال سابقه فعالیت در بازار، اولین سالی است که با این وضعیت بی‌رونق بازار روبه‌رو هستم». این بخشی از جمله جوادی متصدی فروش در یکی از فروشگاه‌های برند طرقبه است. او می‌گوید: از اواسط اسفندماه تا امروز تعداد مشتریان بسیار کاهش یافته‌اند. می‌توان گفت در تعطیلی ۲ ماهه فروشگاه‌های پوشاک، شاید فقط به تعداد انگشتان دست مشتری داشتیم که این نشان‌دهنده وضعیت اسفناک بازار است.


او می‌گوید: وقتی که مشتری نیست، مجبور هستیم برای فروش کالا‌های خود تخفیفات زیادی را قرار دهیم و این مسئله تنها برای این است که بتوانیم چک‌های برگشتی خود را پاس کنیم تا دوباره جنس خریداری کنیم. او می‌گوید: با اینکه فروشمان نسبت به سال گذشته کمتر از نصف شده است، باز جای شکرش باقی است که دوباره مغازه‌ها باز شدند و مردم هم از فروشگاه‌های ما استقبال می‌کنند. بیشتر مردم خرید شب عیدشان را به این روز‌ها موکول کردند، این را می‌شود از خرید‌های مردم متوجه شد، به‌ویژه لباس‌های معمولی و خانگی مردم.

 

قیمت پوشاک زیر پوستی گران شده است


شهروند دیگری نیز که با خانواده خود به یکی از فروشگاه‌های حاشیه جاده طرقبه آمده است، می‌گوید: اولین‌بار است که برای خرید به اینجا مراجعه می‌کنم، از اینکه به اینجا آمده‌ام و خرید می‌کنم خوش‌حالم. کیفیت لباس‌ها چندان خوب نیست، اما حداقل می‌دانم مجبور نیستم شلوار و پیراهنی را که قیمت واقعی آن در نهایت ۷۰ یا ۸۰ هزار تومان است، با قیمت ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان بخرم.


سال گذشته در نهایت با ۴۰۰ هزار تومان توانستم برای خانواده خودم چند دست لباس بخرم و آن‌ها را خوش‌حال کنم، اما اکنون با این گرانی‌ها حتی یک‌میلیون تومان هم کافی نیست، آن هم برای خرید لباس خانگی و نه مجلسی!


به نظرم کیفیت لباس‌ها زیاد افت کرده است. چند روز پیش تی‌شرتی برای پسرم از خیابان پیروزی خریدم که بعد از شست‌وشو متأسفانه رنگ داد و پارچه‌اش آب رفت. قیمت پایین خریدم و متأسفانه کیفیت نداشت. در این بازار هم با اینکه لباس‌ها قیمت‌های بالایی دارند، هیچ کدام برند معتبر نیست. با این حال چاره نداریم. من برای فرزندانم لباس عید نخریدم و منتظر بودم تا شرایط شهر بعد از کرونا بهتر شود. در این بازار‌ها پوشاک‌های برند و مغازه‌های فانتزی وجود دارد، اما متأسفانه قیمت‌ها زیرپوستی گران شده است؛ با اینکه مدعی تخفیف و فروش فوق‌العاده هستند!

 

تخفیف‌های باورنکردنی پوشاک

 

در ادامه گشت‌وگذار در بازار‌های پوشاک مشهد به بازار‌های پوشاک راسته خیابان امامت سر می‌زنیم. با اینکه هنوز کرونا سایه‌اش را از سر مردم این شهر برنداشته است، ترافیک در این خیابان همچنان موج می‌زند. زرق‌وبرق مغازه‌ها و تخفیف‌های ۳۰ و ۴۰ درصدی مغازه‌ها مردم را به خود جذب می‌کند و دست‌های پر مردم بعد از خروج از مغازه‌ها نوید روز‌های خوب و پررونق بازار‌ها را می‌دهد.


دستش پر است، اما از خریدش زیاد خرسند نیست. حسینی یکی از خریداران پوشاکی است که همراه با پسر نوجوانش از مغازه‌ای در چهارراه آزادشهر خارج می‌شوند. گپی با او می‌زنم و درباره قیمت‌ها و کیفیت پوشاک از او می‌پرسم. می‌گوید: با اینکه فروش فوق‌العاده و تخفیف ویژه گذاشته‌اند، همچنان قیمت‌ها سر به فلک کشیده است؛ شلوار جین برای پسرم که سال گذشته در نهایت ۱۵۰ هزار تومان قیمت داشت، امسال به بالای ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. البته این افزایش قیمت‌ها طبیعی است، وقتی هر کالایی در شهر افزایش قیمت داشته باشد، طبیعی است که این افزایش قیمت به تمام اجناس رسوخ کند.


مجبوریم جنس خوب برای فرزندانمان بخریم، اما همیشه برای خودم و همسرم به فروشگاه‌های تاناکورا در شهر مراجعه می‌کنیم و با قیمت خیلی ارزان پوشاک خود را تهیه می‌کنیم.


رونق تدریجی بازار پوشاک مشهد

 

دراین‌باره جواد مفیدی، رئیس اتحادیه فروشندگان صنف پوشاک مشهد، در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه بیشتر البسه و پوشاک موجود در بازار تولید داخل است، گفت: قیمت دلار بالاست و برای فروشندگان و تولیدکنندگان مقرون‌به‌صرفه نیست که جنسی را وارد کنند و هزینه زیادی بابت آن بپردازند.


وی با ابراز تأسف از اینکه این روز‌ها بازار پوشاک چرخشش خیلی ضعیف شده است و قطعا فروشندگان و تولیدکنندگان ما به سود نخواهند رسید، افزود: کرونا باعث شد تا مردم نتوانند نوروز خود را با لباس نو شروع کنند و بسیاری از بازار‌ها به‌ویژه بازار‌های اطراف حرم مطهر و منطقه ثامن تعطیل شوند و این اصناف کاروکاسبی‌شان با رکود مواجه شود.


به گفته وی بازار‌های پوشاک مشهد تعطیل شد و کرونا باعث شد تا این بازار‌ها به‌شدت با رکود و عدم استقبال مردم مواجه شوند. در مواردی هم فروش برخی واحد‌های صنفی در روز شاید به ۳ یا ۵ دست لباس هم نمی‌رسید.

 

وی تعداد واحد‌های صنفی پوشاک را در مشهد ۱۰ هزار واحد صنفی اعلام کرد و گفت: البته با شیوع کرونا و تعطیلی اصناف، آمار تخیله واحد‌های صنفی پوشاک هم به مراتب افزایش یافت، چرا که خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. آمار تخلیه افزایش یافته بعد از سال، به دلیل این است که مغازه‌ها فروشی ندارند و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های اجاره‌بها فشار دوچندان ایجاد کرده است.


مفیدی خاطرنشان کرد: با اینکه بازار پوشاک مشهد رونق تدریجی گرفته، هزینه‌های این چند ماه تعطیلی هنوز درنیامده است و این هزینه‌ها سرشکن می‌شود در ماه‌های بعدی که اصناف ما بتوانند خودشان را نگه دارند و واحد صنفی خود را حفظ کنند، زیرا تقریبا همکاران ما ورشکسته آبرومند هستند.

 

قیمت پوشاک، افزایشی نداشته است

 

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت پوشاک مشهد افزایشی نداشته است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰۰۰ واحد صنفی فروش پوشاک در مشهد تعطیل شده‌اند و چک‌های برگشتی روزبه‌روز در حال افزایش است، برای همین بیشتر فروشندگان مجبور شدند اجناس خود را به قیمت تولید و بدون سود بفروشند تا بتوانند حداقل بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند.


به گفته وی، به دلیل اینکه فروشی در بازار پوشاک انجام نمی‌شود، چک‌های مغازه‌داران پاس نشده است و امروز با چک‌های برگشتی زیادی مواجه هستیم. در شهر مشهد به دلیل حرم مطهر امام رضا (ع) فروش پوشاک به سفر زائران وابستگی دارد و در ماه‌های اخیر به‌دلیل تعطیلی حرم، صنف ما بسیار محدود شده بود و امروز که حرم باز شده است، خوش‌بین هستیم که با ورود زائران دوباره بازار پوشاک مشهد رونق بگیرد.


وی ادامه داد: باتوجه‌به رکود بسیار بالایی که در بازار پوشاک وجود دارد، کسبه مجبورند برای پاس کردن چک‌های خود، برخی اجناس را به تناسب فصل به حراج بگذارند.


رئیس اتحادیه فروشندگان صنف پوشاک مشهد در ادامه با اشاره به اینکه فصلی بودن و مد تأثیر زیادی بر فروش در بازار پوشاک دارد، ادامه داد: همه امیدمان به این است که حرم مطهر باز شود و زائر به مشهد بیاید و دوباره بازار پوشاک رونق بگیرد تا چرخش کار انجام شود و شاید بتواند حداقل درآمدی برای اصناف ما ایجاد کند.


وی با اشاره به تولیدات روی دست مانده صنف پوشاک در مشهد تصریح کرد: حجم زیاد مانتو‌های زنانه مجلسی شب عید در انبار موجود است که الان قطعا به درد تابستان نمی‌خورد. از طرفی بحث طرح و برنامه و مد مطرح است که هر سال با سال دیگر متفاوت است.

 

۳۲ واحد صنفی فروش لباس‌های تاناکورا در مشهد

 

مفیدی ادامه داد: فروش لباس‌های دست دوم خارجی در فروشگاه‌های موسوم به تاناکوراست که تعدادی از آن‌ها در مشهد وجود دارند و این قبیل لباس‌ها را می‌فروشند. یکی از عواملی که موجب استقبال پاره‌ای از شهروندان از این فروشگاه‌ها می‌شود، علاوه بر قیمت پایین و ارزان این اجناس، پوشیدن لباس‌های برند خارجی است. این عده که توانایی خرید لباس‌های برند خارجی نو را ندارند، پوشاک مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های تاناکورا می‌خرند.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان صنف پوشاک مشهد در ادامه از نظارت بر بازار پوشاک تاناکورا در مشهد خبر داد و گفت: دراین‌باره ۳۲ واحد صنفی فروش لباس‌های تاناکورا در خیابان‌های سه‌راهی عزیزا... اف، خیابان راهنمایی، هاشمیه و آزادشهر وجود دارند که شناسایی شدند و قرار شد بازار پوشاک مشهد از تاناکورا خارج شود، اما کرونا باعث شد این اتفاق نیفتد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->