خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد تداوم وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی(۷ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
سرپرست معاونت فنی و معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی خبر داد:

افزایش دو برابری کانون‌های فرسایش بادی در ۵ سال گذشته

  • کد خبر: ۲۸۱۱۶
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
افزایش دو برابری کانون‌های فرسایش بادی در ۵ سال گذشته
سرپرست معاونت فنی و معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در ۵ سال گذشته کانون‌های فرسایش بادی از ۱۵ به ۳۰ کانون افزایش پیدا کرده است.
سمیرا شاهیان/ شهرآرانیوز، محمود روشندل با بیان اینکه کانون‌های فرسایش بادی در ۲۰ شهرستان استان واقع شده‌اند، افزود: گناباد بیشترین کانون‌های فرسایش بادی را در بر گرفته است.
او به مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان اشاره کرد و گفت: مساحت کل این کانون‌ها در استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که می‌توانند ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه‌های پایین‌دست را تحت تأثیر منفی قرار بدهند.
سرپرست معاونت فنی و معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: خساراتی که بر اثر این کانون‌ها به منابع زیستی و اقتصادی استان وارد می‌شود، سالانه بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان است.

بیش از ۲۶ میلیارد تومان برای مقابله با بیابان‌زدایی
روشندل با اشاره به اعتباری که برای مقابله با بیابان‌زدایی صرف شده است، بیان کرد: در سال گذشته ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و مقابله با گردوغبار استان هزینه شده است که با این اعتبار ۳۸۰۰ هکتار نهال‌کاری در محل کانون‌های فرسایش بادی استان انجام شد. همچنین حدود ۵۲۰۰ هکتار به اجرای طرح‌های کنترل و مدیریت رواناب‌ها اختصاص یافت. به علاوه بیش از ۷۰ کیلومتر بادشکن غیر زنده شامل چوب و تله رسوب‌گیر در مناطق بیابانی استان برای پیشگیری از افزایش بیابان‌زایی احداث و برای مدیریت چرای دام‌ها ۷۰۰۰ هکتار جنگل دست‌کاشت ایجاد شد.
او گفت: مساحت کل مراتع استان حدود ۶ و نیم میلیون هکتار است و برای مدیریت چرای دام در سال ۹۹ هنوز اعتباری اعلام نشده است.

۱۹۸ هزار هکتار از دشت سرخس در خطر نابودی
سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی درخصوص دشت سرخس توضیح داد: ۱۹۸ هزار هکتار از مساحت شهرستان سرخس تحت تأثیر فرسایش بادی است که از این مساحت، ۶۸ هزار هکتار خیلی حساس است و باید بیشتر به آن توجه کرد.
روشندل افزود: در سال گذشته ۴۰۰ هکتار عملیات نهال‌کاری و ۴۵ کیلومتر بادشکن غیر زنده و تله رسوب‌گیر در دشت سرخس احداث شد. همچنین در ۴۵۰ هکتار از اراضی، رواناب‌ها و هرزآب‌ها مدیریت شدند.
او ادامه داد: همه این اقدامات به اضافه ایجاد بیش از ۲۰۰ هکتار جنگل دست‌کاشت در شهرستان سرخس از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شد.
این مسئول یادآوری کرد: به‌دلیل هم‌جواری شهرستان سرخس با ترکمنستان، دشت سرخس بیشتر تحت تأثیر دشت قره‌قو واقع در جمهوری ترکمنستان است و فرسایش بادی در این شهرستان ناشی از هم‌جواری یاد شده است.
 
افزایش دو برابری کانون‌های فرسایش بادی در ۵ سال گذشته

نهال‌کاری جایگزین مالچ‌پاشی
سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در پاسخ به اینکه در استان مالچ‌پاشی هم داریم، گفت: باتوجه‌به اینکه نهال‌کاری در خراسان رضوی روش مناسبی است، در چند سال اخیر در خراسان رضوی مالچ‌پاشی نداشتیم و نهال‌کاری را پیشنهاد کردیم که چند بار نیز اجرا شده است.

۴۸ درصد از مساحت استان اراضی بیابانی است
روشندل با بیان اینکه عرصه‌های بیابانی استان حدود ۵ میلیون هکتار است، تأکید کرد: باتوجه‌به خشک‌سالی و تخریب پوشش گیاهی و بهره‌برداری غیراصولی از پوشش گیاهی مراتع، ۳۰ کانون فرسایش بادی به وجود آماده است. اگر در فرسایش بادی برنامه‌ریزی نشود و خشک‌سالی باشد، بدون شک در آینده کانون‌های فرسایشی افزایش می‌یابد، زیرا بیشترین علت افزایش کانون‌های فرسایش بادی خشک‌سالی‌هاست.
این مسئول در پایان یادآوری کرد: بهره‌برداری‌های غیر اصولی انسان و آسیب‌های ناشی از خشک‌سالی‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی، ۲ عامل اصلی در افزایش بیابانی‌شدن اراضی استان است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->