راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند درباره رعایت حقوق کارگران خانگی که سبب دل گرمى بیشتر آنهابرای کار می‌شود| پاکیزگی یا اعمال شاقه؟ آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه
سرخط خبرها

فاصله‌ها را دریابید

  • کد خبر: ۲۸۱۶
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
فاصله‌ها را دریابید
درباره رعایت نکردن فاصله طولی و بی‌توجهی به جلو هنگام رانندگی که عامل ‌39درصد تصادفات در شهر است

ملیحه ابراهیمی‌یزدی- رعایت برخی نکات پیش‌پا‌افتاده از بروز اتفاقات بزرگ و سهمگین که عواقب بعضا جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد، جلوگیری می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای درک بیشتر این موضوع، خودتان را در شرایطی مثلا پشت فرمان ماشینتان تصور کنید. از‌طرفی مراحل بازی دومینو را هم در ذهنتان مرور کنید. حالا وقت آن است که یک مقایسه از دو حالت پیش رو داشته باشید. کافی است انگشت اشاره‌تان به اولین قطعه دومینویی که چیده‌اید، برخورد کند؛ آن موقع است که شاهد ریختن قطعه‌های بازی هستید. حالا اگر این قطعات با فاصله از یکدیگر چیده می‌شدند، هرگز برخورد و تخریبی صورت نمی‌گرفت. حکایت پشت فرمان نشستن و رعایت فاصله با خودرو جلویی هم بی‌ارتباط با این بازی نیست. باور کنید اگر حواستان به فاصله‌ها باشد، اتفاقی رخ نمی‌دهد.

 

جهت اطلاع قانون‌گریزان!

به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، مهم‌ترین دلیل رعایت‌نکردن فاصله طولی و بروز تصادف، توجه‌نکردن راننده به جلو حین رانندگی است. ادامه گفت‌وگو با رئیس اداره آموزش،فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان‌رضوی به بیان آمار و ارقامی درباره رعایت‌نکردن فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی و جانبی اختصاص دارد.

 

فوری فوتی

رعایت برخی قوانین آن‌قدر هم که فکر می‌کنید سخت نیست. سعی کنید با مد‌نظر قرار‌دادن برخی مسائل پیش‌پا‌افتاده، شرایط رانندگی را برای خودتان، سرنشینان و دیگر افرادی که در ترافیک هستند، اعم از عابران پیاده، راکبان موتورسیکلت و دیگر وسایط نقلیه عمومی و سنگین، آسان کنید. برای رعایت فاصله قانونی با خودرو جلویی توصیه می‌کنیم:

هنگام تغییر مسیر حرکت، گردش و توقف، در‌صورت لزوم برای جلب توجه رانندگان همراه با چراغ راهنما از دست استفاده کنید.

اگر اتومبیل نزدیک شما حرکت می‌‌کند، سرعت خود را کاهش و اجازه دهید از شما سبقت بگیرد.

آیینه‌های داخل و جانبی باید تمیز باشند و به شما در میدان دید کافی کمک کنند.

مطمئن شوید چراغ ترمز خودرو شما سالم است و درست کار می‌کند.

از ترمز و توقف ناگهانی بپرهیزید و به‌تدریج توقف کنید.

هماهنگ با وضعیت ترافیک حرکت کنید.

 

39

بی‌توجهی به جلو که با ‌رعایت‌نکردن فاصله طولی برابری می‌کند 39درصد از تصادفات مشهد را به خود اختصاص داده است.

4/ 1

علت یک‌چهارم تصادفات در مشهد، بی‌توجهی راننده به جلو حین رانندگی است.

6

ارسال پیامک و استفاده از فضای مجازی، میزان تصادفات را تا شش‌برابر افزایش می‌دهد.

23 تا 26

بی‌توجهی به جلو حین رانندگی که شامل استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، استعمال دخانیات، درگیری با سیستم صوتی و تصویری داخل خودرو، صحبت با سرنشینان، مشاهده مناظر و معابر حین رانندگی، خستگی و خواب آلودگی و... است، از‌جمله مصادیق رعایت فاصله طولی قانونی و علت 23 تا 26درصد تصادفات است.

5-3

استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه حین رانندگی در سرعت بیش‌از 60‌کیلومتر برای وسایل نقلیه شخصی 3‌نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین 5‌نمره منفی به همراه دارد.

60

در چهار ماهه نخست سال جاری 60000راننده مشهدی به علت استفاده از تلفن‌همراه در حین رانندگی اعمال قانون شده‌اند.

4

صحبت با تلفن همراه حین رانندگی، یکی از مصادیق رعایت‌نکردن فاصله طولی است که میزان تصادفات را تا چهار‌برابر افزایش می‌دهد.

180

رانندگان حق ندارند ضمن رانندگی، دخانیات استعمال نمایند یا خوراکی یا آشامیدنی میل کنند و استفاده از هر‌گونه وسایل و تجهیزات مانند تلفن همراه که باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده گردد، ممنوع است. رانندگان موظف‌اند در‌هر‌حال به‌طور‌کامل به جلو توجه داشته باشند.

50 هزار تومان

برابر کد جریمه‌2039 تصادفات ناشی از توجه‌نکردن به جلو یا رعایت‌نکردن فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه در کلان‌شهرها و سایر شهرها 50‌هزار‌تومان و در روستاها و راه‌های روستایی 30هزار‌تومان جریمه به همراه دارد.

173

براساس ماده‌173 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی رانندگان وسایل نقلیه‌ای که پشت سر وسیله نقلیه دیگر حرکت می‌کنند، موظف‌اند فاصله مناسب را برای جلوگیری از تصادفات حفظ کنند.

100 هزار تومان 

برابر کد 2014 تخلف استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی 100‌هزار تومان جریمه دارد.

 

قابل توجه متخلفان

شاید یکی از دلایلی که مشهدی‌ها را از شهرهای کشور متمایز کرده است، این باشد که دست‌فرمانشان معروف است. شنیده‌ها حاکی از آن است که وقتی یک مشهدی در شهر دیگری جز مشهد رانندگی می‌کند، لازم نیست از روی شماره پلاک‌خودروش متوجه شوید اصالتا اهل کجاست؛ بلکه نوع دست‌فرمان و قواعدی که دارد، مشخص می‌کند اهل کدام شهر است. جدا از مزاح، این مسئله را گفتیم تا اگر جزو این دسته از افراد هستید، کمی به خودتان بیایید. بد نیست بدانید:

در شرایط عادی جوی به‌ازای هر 15‌کیلومتر سرعت در ساعت، باید به‌اندازه یک‌خودرو (فاصله‌ای در حدود 6‌متر) از خودرو جلویی فاصله داشته باشید

در شرایط برفی به‌ازای هر 15‌کیلومتر سرعت در ساعت، باید به‌اندازه 3‌خودرو از خودرو جلویی فاصله داشته باشید

در شرایط یخی به‌ازای هر 15‌کیلومتر سرعت در ساعت، باید به‌اندازه 10‌خودرو از خودرو جلویی فاصله داشته باشید

 

شاخص اندازه‌گیری فاصله طولی

باید ۲‌ثانیه فاصله زمانی از وسیله نقلیه جلویی داشته باشید. برای این کار یک شاخص ثابت مانند تیر برق را در‌نظر بگیرید؛ هر موقع وسیله جلویی از مقابل آن عبور کرد، شروع به شمردن کنید؛ هزار‌و‌یک، هزار‌و‌دو. بعد‌از پایان این شمارش باید به شاخص برسید. اگر زودتر رسیدید، یعنی فاصله شما از وسیله جلویی کافی نیست و به آن نزدیک هستید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->