سرخط خبرها

روحانی مؤلف که کتابخانه‌ای کوچک در خانه‌اش راه‌اندازی کرده است

  • کد خبر: ۲۸۳۲۲
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
روحانی مؤلف که کتابخانه‌ای کوچک در خانه‌اش راه‌اندازی کرده است
مداح و خادم محله مطهری شمالی از علایقش می‌گوید
هانیه فیاض/شهرآرانیوز - از پیش‌کسوتان محله مطهری شمالی است. اهالی محل او را مداحی توانمند و خادمی مخلص می‌شناسند. او که بنیان‌گذار جلسه انصارالفاطمه (س) است، تا حدی بی‎ریاست که سال‌هاست بخشی از خانه شخصی خود را به فاطمیه‌ای برای برگزاری مراسم‌های مذهبی از جمله مناسبت‌های شهادت و ولادت ائمه اختصاص داده است. وی اعتبار و شرافت خودش را مستقیم از اهل بیت (ع) گرفته است و وامدار گروه یا منصب خاصی نیست.

سیدعلی اصغر بامشکی در سال ۱۳۳۵ در محله قدیم نوغان (آستانه‌پرست فعلی) چشم به دنیا گشوده است. سال‌های زیادی از عمرش را با مداحی، خدمت به آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و صرف وقت در امور مذهبی گذرانده است و چند جلد کتاب با عنوان‌های انوار اهل بیت (ع) در ایران، انوار اهل‌بیت (ع) در عراق، انوار اهل‌بیت (ع) در سوریه، انوار رضوی، زیارتنامه حضرت زهرا (س)، آشنایی با اماکن مذهبی جهان، چندین مقاله، جزوه و ... تألیف و چاپ کرده است. ۲ فرزند دختر و ۲ فرزند پسر دارد و آن‌ها را برکات حضور در محضر آقا می‌داند.

ایجاد کتابخانه خصوصی 
 او در معرفی خود توضیح می‌دهد: من در یک خانواده مذهبی و سادات منتسب به حضرت رضا (ع) به دنیا آمدم. بیشتر اجداد و اقوامم روحانی و مداح بوده‌اند و خودم هم پرورش یافته دامان مرحوم پدرم هستم. پدرم یکی از خادمان و روضه‌خوانان حرم مطهر رضوی بود که من از همان کوچکی او در مراسم‌های مذهبی گوناگون همراهی می‌کردم.
 
ناگفته نماند که پدربزرگم هم از خادمان برجسته قدیمی حرم آقاعلی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و کشیک‌نویس رضوی بود. به دلیل علاقه زیادی که به کتاب و مطالعه داشتم، از سال ۱۳۴۷ کتابخانه خصوصی‌ای را در طبقه زیرین خانه‌ام راه‌اندازی کردم و اکنون این کتابخانه یک‌هزار و ۲۰۰ جلد کتاب دارد. البته همین طبقه از قدیم به فاطمیه‌ای برای برگزاری مراسم‌ها و مناسبت مذهبی اختصاص یافته است.  

تأسیس جلسه مذهبی
بامشکی بیان می‌کند: از سال ۱۳۵۲ به عنوان خادمی حرم مطهر رضوی مشرف شدم و بعد از انقلاب هم از مرحوم طبسی حکم خود را دریافت کردم و اکنون حدود ۳۰ سال است که در بخش فراشان مشغول به خدمت هستم. خادمی حرم آقا یکی از عنایات خود حضرت بود که من را در میان آن همه خوبان پذیرفتند تا خدمتگزار زائرانشان باشم. از معجزات آقا بگویم که هرچه تاکنون خواسته ام یا هر زمانی که با مشکلات متعددی در زندگی برخوردم، به ایشان متوسل شدم و به شکل معجزه‌آسایی رفع شده است.

او از علاقه‌اش به شعر و شاعری می‌گوید: ذوق شعری فراوانی دارم و به نوعی شعرشناس هستم. همچنین افزون بر مداحی و روضه‌خوانی در حرم و منازل، از سال ۱۳۶۲ جلسه انصار الفاطمه (س) را تأسیس کردم و جمعه‌های هر هفته جلسه دعای ندبه برگزار می‌کنیم. این جلسه در سازمان تبلیغات اسلامی ثبت شده است و میانگین حدود ۴۰ نفر در آن حضور پیدا می‌کنند. این جلسه بین تمامی اعضا می‌چرخد و هر هفته در منزل یکی از اعضای جلسه واقع در مطهری، خیابان گاز، خواجه‌ربیع، ابوطالب و عبدالمطلب برگزار می‌شود.

تغییر نام
آقای بامشکی ادامه می‌دهد: در طول دوران زندگی سفر‌های زیارتی بسیاری به عتبات داشتم که از طریق سازمان حج و زیارت مشرف شدم و نائب‌الزیاره دوستان بودم.
پیش‌کسوت محله مطهری در توضیح مشخصات محله می‌گوید: سال‌ها در منزل پدری ساکن بودم که بعد از خرابی ساختمان‌های اطراف حرم، به محله مطهری شمالی نقل مکان کردیم.
 
خوشبختانه افراد ساکن در این محله مذهبی هستند و روضه‌خوان‌ها، مداحان و فعالان مذهبی زیادی در محله سکونت دارند. حدود ۳۰ سال است که در این محله ساکن هستیم. شکل قدیمی محله مطهری با بافت جدید آن بسیار تفاوت دارد، زمین‌های بایر و خشک داشت به طوری که سکونت در آن کم بود. این محله بعد از شهادت آقای مطهری از شاهرخ شمالی به نام شهید مطهری تغییر نام داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->