سرخط خبرها
گفتگو با بانویی که خانه‌اش را بیت‌الزّهرا(سلام‌الله عليها) نامیده است

زندگی‌مان زهرایی است/ پایگاهی فرهنگی در خانه‌ای مسکونی

  • کد خبر: ۲۹۸۱۸
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
زندگی‌مان زهرایی است/ پایگاهی فرهنگی در خانه‌ای مسکونی
هنگامی که شما منزلتان را با این اسامی متبرک می‌کنید بی‌شک در آن مکان هر گناهی را انجام نمی‌دهید

سمیرا منشادی/ شهرآرانیوز - اسم خانه‌شان را گذاشتند «بیت‌الزّهرا». کمتر شنیده‌ایم که زوجی در ابتدای ازدواجشان منزلشان را با نام ائمه (ع) نام‌گذاری کنند. فاطمه‌زهرا آتش‌دوست و همسرش که برادر شهید محرابی مدافع حرم است، حتی قبل از اینکه زیر یک سقف باشند، در همان دوران نامزدی قرار گذاشتند که آشیانه‌شان را با نام مطهر فاطمه زهرا(سلام‌الله عليها) مزین کنند، اما این نام‌گذاری داستان جالبی دارد که به همین خاطر با آتش‌دوست گفتگو کردیم.


تغییر اسم
اسم شناسنامه‌ایش سمیه است و بعد ازدواج اسمش را به فاطمه‌زهرا تغییر داده است. کارشناسی حسابداری دارد و متولد و بزرگ شده ارومیه است. تغییر اسمش به فاطمه زهرا و اینکه چطور از ارومیه عروس مشهدی‌ها شده خود روایت شیرینی دارد. هنگامی که با او هم‌کلام می‌شویم با ته لهجه شیرین آذری برایمان تعریف می‌کند: در دوران کودکی مانند همه کودکان دیگر مادرم که ارادت خاصی به حضرت زهرا(سلام‌الله عليها) داشتند از کرامت‌های این بانوی بزرگ برایم می‌گفتند. در آن دوران تمام اطلاعاتم درباره حضرت زهرا(سلام‌الله عليها) به گفته‌ها و شنیده‌های مادرم برمی‌گشت تا هنگامی که بزرگ شدم و توانستم در این زمینه معرفتم را افزایش دهم. هرچه بیشتر مطالعه می‌کردم ارادتم به ائمه(عليهم‌السّلام) و حضرت زهرا(سلام‌الله عليها) بیشتر می‌شد. اما هیچ وقت به فکر تغییر نامم نبودم تا اینکه در دانشگاه با یکی از استادان که(به شهادت همه دانشجویان) رفتار بدی داشت اعتراض کردم و او هم بسیار بی‌ادبانه برخورد کرد و باعث شد احساساتم جریحه‌دار شود. با حالت گریه از دانشگاه تا خانه را آمدم و بعد از نمازم آن‌قدر گریه کردم و با خدای خودم راز و نیاز کردم که خوابم برد. در عالم خواب دو تن از ائمه را در حرم امام رضا(عليه‌السّلام) دیدم و در آخر آنها با نام فاطمه‌زهرا مرا خطاب کردند. بعد از بیدار شدن همچنان گریه می‌کردم و با خودم عهد کردم این تغییر نام را انجام بدهم. تا اینکه ازدواج کردم و از همسرم خواستم که این تغییر نام انجام شود.
وی ادامه می‌دهد: ما در ازدواجمان تصمیم گرفتیم که سادگی و دوری از تجمل را سرلوحه کارهایمان قرار بدهیم. به عبارتی ازدواج آسانی را که این روز‌ها بسیار از آن صحبت می‌شود در عمل نشان بدهیم. این روز‌ها جوانان بیشتر درگیر حرف‌هایی هستند که دیگران می‌زنند و آن طور رفتار می‌کنند که خوشایند دیگران باشد، اما ما در ازدواجمان شادی و خوشحالی خداوند و ائمه(عليهم‌السّلام) را در نظر گرفتیم.


اسمی برای منزل آینده
بعد از ازدواجم که معتقدم امام زمان(عجّ‌الله تعالي فرجه‌الشّريف) و ائمه(عليهم‌السّلام) به آن نظر داشته‌اند و همسری برایم انتخاب کرده‌اند که بسیار از نظر اعتقادی با هم مشترک هستیم، به مشهد آمدم و در جوار آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(عليه‌السّلام) که همیشه آرزوی خدمت به ایشان و زائرانشان را داشتم همسایه شدم. همان طور که گفتم علاقه و ارادت خاصی که به اهل‌بیت(عليهم‌السّلام) دارم و دوست داشتم در همه جوانب زندگی‌ام این عشق خاندان اهل‌بیت(عليهم‌السّلام) وجود داشته باشد، پیشنهاد دادم به همسرم، حالا که نظر خاصی درباره ازدواجمان و سایر مراسم‌هایی که داشتیم وجود دارد و از سویی ارادتی که به حضرت زهرا (سلام‌الله عليها) دارم، اسم منزل آینده‌مان را بیت‌الزهرا(سلام‌الله عليها) بگذاریم. همسرم هم موافقت کرد و هنگامی که منزلمان آماده شد تابلویی با نام مبارک این بانوی بزرگ بر سر در ورودی نصب کردیم. به نظرم تمام شیعیان می‌توانند اسامی ائمه را برای منازلشان در نظر بگیرند. هنگامی که شما منزلتان را با این اسامی متبرک می‌کنید بی‌شک در آن مکان هر گناهی را انجام نمی‌دهید و سبک و سیاق زندگی به سمت و سوی ائمه(عليهم‌السّلام) سوق پیدا می‌کند. به طور حتم نظر خاص ائمه(عليهم‌السّلام) در این منازل وجود دارد.


پایگاه فرهنگی
فاطمه‌زهرا این روز‌ها که بیماری کرونا همه را به قرنطینه اجباری فرستاده کمتر توانسته است به آنچه برای این خانه یا به قول خودش پایگاه فرهنگی در نظر داشته دست پیدا کند. آتش‌دوست توضیح می‌دهد: هر روز به نیت یکی از ائمه(عليهم‌السّلام) کارهایم را شروع می‌کنم، بدین طریق کارهایم رنگ و بوی ائمه(عليهم‌السّلام) و نذری به خود می‌گیرد. گاهی از آنچه پخته‌ام حتی کم به نزدیکانم می‌دهم.
این بانو درباره فعالیت‌هایی که می‌خواهد در آینده و به امید خدا بعد از ریشه کن شدن این بیماری انجام بدهد می‌گوید: منزل پدرشوهر خدابیامرزم بعد از شهادت برادر شوهرم، شهید محرابی به پایگاه فرهنگی تبدیل شده است و در این روز‌ها بسیاری از بانوان جهادگر به منزل پدرشوهرم می‌روند و برای دوخت ماسک و گان‌های پرستاران اقدام می‌کنند. من هم در منزل خودمان همان کار‌ها را انجام می‌دهم. البته در نظر داریم که مراسم‌های حضرت زهرا سلام‌الله عليها را هم در این خانه برپا کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->