ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم
سرخط خبرها

ادامه واکنش‌ها به جنایت قتل رومینا اشرفی/ استبداد پدر، فرار دختر

  • کد خبر: ۲۸۳۲۷
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
  • ۲
ادامه واکنش‌ها به جنایت قتل رومینا اشرفی/ استبداد پدر، فرار دختر
جزئیات تازه از پرونده قتل رومینا اشرفی با اظهارات جنجالی مادر مقتول
مهدی قرآنی/شهرآرانیوز - با اینکه می‌دانست ۱۵ سال از مرد رؤیاهایش کوچک‌تر است چرا با او فرار کرد؟ با اینکه در بین روستا پیچیده بود که پسرک دختر دیگری را هم در گذشته فراری داده، چرا همچنان بر عشقش با او پابرجا بود؟ چرا اصلا از خانه فرار کرد؟ چرا پلیس برخلاف اینکه دخترک گفته بود پدرش او را خواهد کشت، به جای اینکه او را برای مدتی کوتاه تحویل بهزیستی بدهد به پدرش تحویل داد؟
 
چرا مسبب اصلی این جریان یک مرتبه بازداشت و آزاد شد؟ این‌ها سؤالاتی هستند که این روز‌ها در مورد پرونده جنجالی رومینا، دخترک سیزده ساله‌ای که مورد خشم پدرش واقع شد و با داس به قتل رسید، در فضای مجازی مطرح می‌شود و در مقابل پاسخ‌هایی سطحی به آن‌ها داده می‌شود. شاید مرور دوباره این ماجرای هولناک و همچنین کنار هم قرار دادن پازل‌های به هم ریخته این پرونده بتواند بخشی از این سؤالات و اینکه چرا اصلا چنین قتلی اتفاق افتاده را مشخص کند.

اینجا ببینید: تصاویر مراسم هفتم رومینا اشرفی با حضور اهالی روستا


انتشار عکس‌های رومینا
اولین بذر جنایت را شاید «بهمن خاوری» پسر مورد علاقه رومینا که پنجشنبه برای دومین بار به اتهام آدم ربایی دستگیر شد، در این پرونده کاشته باشد. زمانی که رومینا از خانه فرار می‌کند، بنا بر گفته خاله اش، بهمن اقدام به انتشار عکس‌های خود با دخترک در فضای مجازی می‌کند و همین موضوع خیلی زود از طریق برادرزاده قاتل به او اطلاع داده می‌شود. موضوعی که طبق گفته مادر رومینا خشم پدر را بر می‌انگیزد و او داس به دست به سراغ خانه بهمن می‌رود تا یا دخترش را بکشد و یا خانواده پسر را.
 
این خشم دنباله دار و غیرت پدر از اینکه دخترش با پسری غریبه از خانه فرار کرده ادامه می‌یابد و در روز یکم خرداد با جنایتی هولناک زمانی که رومینا در کنار برادر شش ساله اش خواب بوده، گره می‌خورد.

بیشتر بخوانید: روایتی متفاوت از دوست رومینا: رومینا گفت بهمن تهدیدش می‌کند

استبداد پدر و فرار دختر
دومین عامل این جنایت را هم شاید بتوان تعصب بیش از اندازه پدر و در تنگنا قرار دادن دختر نوجوانش دانست. موضوعی که «رعنا دشتی» مادر مقتول به صراحت آن را در گفت وگویش با پایگاه خبری «گیل خبر» مطرح می‌کند و می‌گوید: «آن‌ها (رومینا و پدرش) رابطه صمیمانه‌ای با هم نداشتند.
 
شوهرم او را دوست داشت، اما محدودش هم کرده بود. او نمی‌گذاشت رومینا لباسی را که دوست داشت بپوشد و دخترم همیشه در محدودیت بود.» و یا اینکه مادر رومینا در این گفتگو به اقدام مستبدانه شوهرش، وقتی متوجه تهدید بهمن می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: «شوهر خاله همسرم که همسایه مان است برایمان خبر آورد پسری که اسمش را نگفت به او زنگ زده و رومینا را خواستگاری کرده.
 
او در پاسخش گفته که رومینا بچه است و فکر خواستگاری را از سرش بیرون ببرد. اما پسر به همسایه مان می‌گوید شاید فراری اش بدهد. شوهرم با شنیدن همین حرف‌ها گوشی‌های تلفن همراه من و رومینا را جمع کرد. او حتی مرگ موش گرفت و به من گفت که به رومینا بگویم خودش را بکشد قبل از اینکه او این کار را بکند؛ و یا به من می‌گفت که به رومینا یاد بدهم تا خودش را حلق آویز کند.» این حجم از نفرت و بسته نگهداشتن فرزند در چنین شرایطی شاید نقطه خانواده گریزی دختر نوجوان را ترتیب داده و درست از همان زمان فرار در ذهن پدر، او یک مرده به حساب می‌آمده است.

بیشتر بخوانید: جزئیات هولناک قتل رومینا از زبان خاله‌اش

خلاء آموزش دخترانه
سومین موضوع دخیل در این پرونده را هم شاید بتوان ارتباط نداشتن و یا خلع رابطه مادر و دختری میان رعنا دشتی و رومینا دانست. رابطه‌ای که از سوی مادر شکل نگرفته و باید و نباید‌های جنس مخالف به رومینا به طور صحیح آموزش داده نشده است.
 
بنا به گفته رعنا دشتی در گفت وگویش با پایگاه خبری گیل خبر چند روز قبل از حادثه شوهرش برای رومینا تیشرتی خریداری و بعد هم او را در آغوش می‌گیرد و با کلماتی همچون «تو (رومینا) قلب منی»، «تو را از قلبم بیشتر دوست دارم» و یا اینکه «من نمی‌خواهم بد بشوی و دوست دارم سرت را بالا بگیری (کنایه از اینکه سربلند باشی)» رومینا را مورد محبت قرار می‌دهد که همین رابطه عاطفی موجب در آغوش گرفتن دختر و پدر می‌شود.
 
حال در این میان نقش مادر در غیاب پدر باید پررنگ‌تر می‌شده که چنانچه اگر دختر در ذهنش خیالاتی هم دارد از آن‌ها صرف نظر کند و یا این رابطه را میان شوهر و دختر نزدیک‌تر کند که طبق اظهارات مادر رومینا این اتفاق نیفتاده است.
 
او (مادر رومینا) خیلی راحت و با صراحت موضوع خودکشی اجباری دخترش را در گفت وگویش با رسانه‌ها مطرح می‌کند، اما به واکنش خود از حرف پدر اشاره نمی‌کند. او زمان قتل را این گونه مطرح می‌کند که در حمام مشغول شستن لباس‌ها بوده که ناگهان شوهرش در حمام را به هم می‌زند و از بیرون قفل می‌کند. او هرچه به درمی کوبد تا اتفاقی برای دخترش نیفتد هیچ تاثیری نمی‌کند و آنچه نباید اتفاق بیفتد رخ می‌دهد و دخترک با داس به قتل می‌رسد.

بیشتر بخوانید: واکنش هنرمندان به قتل رومینا، دختر ۱۳ ساله تالشی

قبل و بعد از فرار
بعد از قتل رومینای سیزده ساله در حویق شهرستان تالش رسانه‌های زیادی به سراغ اعضای خانواده این دختر نوجوان رفتند تا اطلاعات دقیق تری از این ماجرا به دست آورند. در این میان مصاحبه‌های گوناگونی از عمو، خاله، همسایگان و نیز مادر رومینا منتشر شد.
 
برخلاف همه این گفت‌وگو‌ها که اغلب در فضای مجازی بازنشر شد اظهارات اخیر رعنا دشتی مادر رومینا نیز بازخورد زیادی داشت. رعنا دشتی در گفت وگوی خود با پایگاه خبری گیل خبر که آن را فرا رو منتشر کرده است می‌گوید: «آن‌ها (رومینا و بهمن) دو ماه بود که با همدیگر رابطه داشتند و ما از این موضوع بی اطلاع بودیم.
 
وقتی آن ماجرای خواستگاری و فراری دادن رومینا مطرح شد و پدرش گوشی اش را گرفت من به شوهرم گفتم که گوشی را به او بدهد تا درس‌های مدرسه اش را چک کند و شوهرم هم گوشی را به او می‌داد. رومینا زیاد با پدرش حرف نمی‌زد و معمولا هر کاری که شوهرم می‌گفت انجام می‌داد. چند ساعت قبل از فرار رومینا من حالم خوب نبود که شوهرم به خانه آمد و خودش نهار را درست کرد.
 
من هم به رومینا گفتم چای بگذارد. به آشپزخانه رفته بود تا چای بریزد که شوهرم گفت می‌رود به کمک رومینا تا دستش را نسوزاند. چای را رومینا برایمان آورد و بعد از خوردن چای شوهرم خوابید و من هم خوابیدم. بعد از اینکه از خواب بیدار شدیم اثری از رومینا نبود.»

مادر مقتول ادامه می‌دهد: «خیلی به دنبالش گشتیم، اما انگار آب شده بود. نامه‌ای که برایمان نوشته بود را پیدا کردیم. در نامه خطاب به پدرش نوشته بود، که تو که می‌خواستی من و خودت را بکشی؛ حالا هرکس پرسید بگو رومینا مرده است. ما فکر می‌کردیم که بلایی سر خودش آورده تا اینکه پسر برادر شوهرم خبر آورد که رومینا با بهمن فرار کرده اند و عکس‌هایی را هم که بهمن از خودشان گذاشته بود را نشانمان داد. همین شد که شوهرم داس برداشت و به قصد کشتن رومینا و خانواده بهمن به خانه شان رفت.
 
بعد از سه روز خبر پیدا شدن رومینا را پلیس داد. شوهرم قبل از اینکه رومینا پیدا شود یک بار می‌گفت که او را می‌کشد و یک بار هم می‌گفت اگر برگردد در خانه حبسش می‌کند. اما روزی که برگشت شوهرم او را کشت.»
این گفتگو در حالی پایان می‌یابد که رعنا دشتی قصاص شوهرش را از قانون درخواست می‌کند و می‌گوید که دیگر حاضر نیست با شوهرش زندگی کند.


آدم ربایی یا فرار خودخواسته؟
پنجشنبه‌ای که گذشت بهمن خاوری پسری که عامل فراری دادن رومینا بوده نیز مجددا به اتهام آدم ربایی دستگیر شد. خاوری در ویدئوی منتشرشده در وبسایت همشهری آنلاین می‌گوید: «مردم همه به من سرکوفت می‌زنند و می‌گویند مقصر قتل رومینا تویی. در حالی که رومینا خودش به من علاقه داشت. پدرش هم بار‌ها به او مرگ موش داده بود و گفته بود خودت را بکش.»

او در جای دیگری از این ویدئو می‌گوید برخلاف آنچه شایع شده، سنش ۳۵ سال نیست. پیش از این برخی رسانه‌ها سن این مرد را ۳۵ و برخی دیگر ۲۸ سال ذکر کرده بودند. بهمن خاوری همچنین می‌گوید که پیش از این به جز رومینا با دختر دیگری در ارتباط نبوده و ازدواج هم نکرده است. گرچه در فضای مجازی دلیل بازداشت مجدد بهمن «تحریک کردن» پدر رومینا اشرفی برای قتل دختر سیزده ساله اش بوده است، اما جان احمد آقایی، معاون دادگستری گیلان پیش‌تر در روز پنجشنبه گفته بود که به پرونده قتل دختر چهارده ساله تالشی «به صورت ویژه» رسیدگی می‌شود.


ادامه واکنش‌ها
در این میان حساب توئیتری «ریحانه» منتسب به دفتر رهبر معظم انقلاب، مطلبی را در واکنش به ماجرای قتل رومینا اشرفی از سوی پدرش مطرح و بخشی از بیانات ایشان را درباره جایگاه زن و مجازات سخت برای برخورد با خاطیان منتشر کرد.

صفحه «ریحانه» که بیشترین مطالب خود را درباره حوزه زن و خانواده در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر می‌کند، در واکنش به جریان رومینا اشرفی به نقل از رهبر انقلاب نوشت: «جامعه، هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ اخلاقی، باید با کسانی که تعدّی به زن را حقّ خودشان می‌دانند، برخورد سخت بکند؛ قانون هم باید در این زمینه مجازات‌های سختی را پیش بینی کند»

پیش‌تر نیز معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس جمهوری ایران پس از این واقعه در توئیتی نوشت: «‏قوانین محکم در قبال جنایات بازدارنده هستند. کاش تلاش دلسوزان زودتر نتیجه می‌داد. با پیگیری و درخواست دولت و مجلس لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در آخرین مراحل است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
1
بصورت ناقص نوشته شده . ارتباط آنها ۲ سال بوده نه ۲ ماه . مادر کوچکترین تغییر رفتار رو در فرزند ش حس میکنه ، مخصوصا دختر . چطور ۲ سال اون شخص این بچه رو اغفال کرده بود ، رو مغزش کار میکرد و فریبش میداد ، اما مادر نفهمید ؟ اونم در محیط کوچک و بسته روستایی . چطور مادر متوجه هیچ چیز نشده ، در این ۲ سال کجا بوده ؟ حالا اومده تقاضای قصاص داره . مادر گرامی شما که روز و شب با او بودی و فرزند دلبند ت اسیر یک شخص هوس باز بوده که به بچه ۱۱ ساله هم رحم نمی‌کرده ، حالا خودتو چقدر مقصر میدونی ؟ حکم تنبیه برای تو چیه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
0
0
اگرهرکسی اشتباه سنگینی مثل قتل وانهم ازارانسانهایی باسنینکم که انها احتیاج بهرارهمائ صحیح ومهربانی وتکیه گاه امن ومطمعن دارندپدرومادربایدانجام وضایف کنندنه اینکه اسیب به فرزند که امانت الاهی هستند متخلفان یعنی پدرومادرجرمشان سنگین است هم قانونی وهم شرعی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->