امیررضا وثوقی/شهرآرانیوز - کرونا، این مهمان ناخوانده، فقط یک ویروس همه گیر مانند نمونههای مشابهی که در سالهای دور زندگی مردم را مختل میکرد، نیست.
یکی از مهمترین اثرات جانبی این ویروس، تغییر در سبک زندگی مردم است؛ تغییری که جامعه شناسان تحقق آن را نیازمند یک فرایند تدریجی و زمان بر تلقی میکنند. با این حال کووید ۱۹ توانسته است ره صدساله را در برخی حوزهها همچون تغییر سبک زندگی مردم از سنتی به مدرن در ۳ ماه طی کند.
رغبت بیشتر مردم به خرید اینترنتی و مجازی به دلیل خانه نشینی در روزهای کرونایی و صدور مجوز فروش کالاها از جمله داروهای تقویتی و مکملهای دارویی که پیش از شیوع کرونا امکان فروش اینترنتی آنها وجود نداشت، حالا صدای بیشتر داروخانه داران را درآورده است؛ صدایی که احتمالا در ماههای آینده طنین آن بیشتر هم خواهد شد.
به گفته عضو هیئت رئیسه و بازرس انجمن داروسازان ایران، در سالهای گذشته عرضه فرآوردههای مکمل و محصولات آرایشی و بهداشتی از طریق اینترنت با دستورالعمل و ضابطهای همراه بود که براساس آن داروخانهها به معاونت غذاودارو برای ارائه خدمات مجازی اعلام آمادگی میکردند و پس از بررسی شرایط داروخانه و کسب مجوز درگاه الکترونیکی این مکملها در داروخانه به صورت مجازی ارائه میشد؛ با این حال در آن زمان منعی برای عرضه شرکتها در کنار داروخانهها نبود.
محسن نجفی در گفتوگو با شهرآرا با اشاره به دلایل و تأکید قانون گذار بر ممنوعیت عرضه اینترنتی دارو گفت: فرآوردههای دارویی نیاز به راهنمایی، ارائه هشدارها و کنترل داروساز در حین عرضه دارد و به همین دلیل قانون گذار تأکید دارد که عرضه اینترنتی دارو ممنوع است. وی تصمیم اخیر برای عرضه دارو به شکل اینترنتی را باعث تضعیف داروسازها دانست و بیانکرد: ارتباط کلامی بین بیمار و پزشک موضوع حائز اهمیتی است و همین مسئله در زمان عرضه دارو هم تأثیرگذار است و با رواج فروش اینترنتی، لزوم حضور داروساز در کنار بیمار نادیده گرفته میشود؛ در این صورت کنترل چشمی داروساز پیش از ارائه انجام نخواهد شد و به نوعی چرخه درمان کامل طی نمیشود.
عضو هیئت رئیسه انجمن داروسازان خراسان رضوی با اشاره به فعالیت ۱۳ هزار داروخانه و فارغ التحصیلی ۱۷۰۰ داروساز در کشور و جذب آنها در داروخانهها گفت: افزایش تعداد داروخانهها به دلیل تسهیل دسترسی مردم در کوتاهترین زمان و فاصله مکانی در تمام شهر به داروی مورد نیاز است تا عرضه فرآوردههای سلامت محور در همه مناطق شهری امکان پذیر باشد.
وی افزود: با این حال در عرضه اینترنتی، نقش داروخانهها در نظر گرفته نشده است و وقتی این مسئله با چند اتفاق دیگر مانند حذف تعرفه داروسازان در بحبوحه کرونا از سوی دیوان محاسبات اداری، افتتاح داروخانه در هاپیرمارکتهای بزرگ به شکل زنجیرهای و ابلاغ حذف فاصله و جمعیت از آیین نامه روابط تأسیس داروخانه همراه میشود، شائبه منزوی کردن داروساز و داروخانه به میان میآید.
نجفی با بیان اینکه انجمن داروسازان مخالف ارائه خدمات در بسترهای جدید نیست، اما همه این پروسهها را باید به شکلی جلو برد که داروسازان از چرخه توزیع دارو حذف نشوند، اظهارکرد: گنجاندن عرضه دارو در قانون تجارت الکترونیک به منظور رفع موانع فروش آن از طریق وب، این هشدار را به داروسازان میدهد که از این پس داروخانهها باید با شرکتهای تحت وب بی نام ونشان برای عرضه مکملها و محصولات مختلف رقابت کنند.
وی اظهار کرد: انجمن داروسازان با توجه به شرایط موجود در جامعه و لزوم فاصله گذاری اجتماعی به دلیل شیوع کرونا، به لزوم خدمات غیرحضوری تأکید دارد، اما این موضوع و سازوکار باید از داخل داروخانهها باشد، نه از طریق شرکتهای متفرقه.