۷۰۰ هکتار از جنگل‌های ایران طی یک هفته به خاکستر تبدیل شد

  • کد خبر: ۲۸۴۱۱
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
۷۰۰ هکتار از جنگل‌های ایران طی یک هفته به خاکستر تبدیل شد
از هفته گذشته تاکنون ۵۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران رخ داده و ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور به خاکستر تببدیل شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور در یک هفته آتش‌سوزی به خاکستر تبدیل شدند. از هفته گذشته تاکنون ۵۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران رخ داد و ۴ مورد چنان از کنترل خارج شد که معاون فرماندار کهگیلویه و بویراحمد درخواست ورود سازمان مدیریت بحران کشور برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها را داد.
اما چرا جنگل‌های ایران یک هفته است قربانی آتش‌سوزی است و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از تماس‌های شخصی و اعتبار فردی خود برای خاموش کردن آتش جنگل‌های کشور استفاده کرده تا وزارت دفاع و جمعیت هلال احمر را برای اعزام بالگرد به مناطق صعب العبور آتش گرفته از طبیعت ایران قانع کند؟
به گزارش همشهری، ماجرا بر سر ۲۰ میلیارد تومان طلب انباشته وزارت دفاع از دولت در مهار و اطفای هوایی آتش‌سوزی‌های جنگلی است که براساس مصوبه هیأت وزیران، سازمان برنامه و بودجه مکلف به تامین آن است و این سازمان بی‌توجه به درخواست‌های مکرر برای تامین اعتبار حفاظت از جنگل‌های کشور تنها ۵ میلیارد تومان از این مطالبه معوق را پرداخت کرد.

وزارت دفاع بالگرد نمی‌دهد
«وزارت دفاع برای مهار آتش‌سوزی‌های جنگلی کشور بالگرد اعزام نمی‌کند.» این گفته مداوم مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است که در یک هفته گذشته بار‌ها شنیده شد و به جایی هم نرسید.
۴ منطقه جنگلی ایران در مناطق زاگرسی خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه و بوشهر چنان از کنترل خارج شده است که امکان اطفای مردمی آتش وجود ندارد. تنها در منطقه خائیز از اواخر هفته گذشته تا همین عصر دیروز ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی خاکستر شد و پروازی هم در کار نبود. در بهبهان خوزستان، آتش در آستانه رسیدن به عرصه‌های طبیعی حفاظت شده است و باز هم خبری از پرواز مداوم بالگرد‌های اطفای حریق تا مهار کامل آتش نیست. در شهر باستانی شوش، به جای اطفای هوایی جنگـــل‌های خـســـــرج، ۲۰ دستــگاه تراکتور اعزام شدند.

در بوشهر بالگرد‌ها تنها برای اعزام نیرو پرواز کردند و نیرو‌های پیاده با خاک و بیل به‌مهار آتش رفتند.
بیشتر از ۷۰۰ هکتار از انفال متعلق به تمام مردم ایران در یک هفته گذشته در آتش سوخته است و بالگرد نیست. تنها چند سورت پرواز برای معدود بالگرد‌های وزارت دفاع و جمعیت هلال‌احمر ثبت شده است که به گفته سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، یکی به‌دلیل خرابی در خوزستان زمینگیر شد و آن دیگری هم که هلال‌احمر اعزام کرده بود تنها به هلی‌برد نیروی پیاده اختصاص یافت.

عرصه وسیعی از رویشگاه‌های جنگلی ایران در یک هفته گذشته و در حالی طعمه آتش شده‌اند که اختلاف بر سر تامین اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای پرداخت مطالبات معوق وزارت دفاع به‌منظور اعزام بالگرد‌های اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی کشور بالا گرفته و قربانی این اختلاف انفال و منابع طبیعی کشور شد.

همین دیروز، تلفن مسئول اطفای حریق هوایی وزارت دفاع از دسترس خارج بود. درحالی‌که ۳ روز قبل مسئولان وزارت دفاع، سازمان جنگل‌ها و مراتع، ستاد مدیریت بحران کشور، معاون وزیر کشور و... همگی دور یک میز نشستند و با بررسی آتش‌سوزی‌های اخیر بر سر اعزام بالگرد‌های اطفای حریق به اتفاق نظر رسیدند، اما این‌بار هم بالگرد‌های اطفای حریق نوشدارو پس از مرگ سهراب شدند و به عرصه‌های جنگلی نرسیدند تا کار چنان بالا بگیرد که معاون فرماندار کهگیلویه و بویراحمد برای اعزام بالگرد التماس کند و درخواست ورود ستاد مدیریت بحران کشور برای جلوگیری از یک فاجعه محیط‌زیستی دهد.

محمدعلی آروس به ایسنا گفته بود آتش‌سوزی در کوه خائیز در وضعیت فوق‌العاده بحران قرار گرفته و با آغاز وزش باد شانس مهار آتش از دست می‌رود.

سازمان برنامه پول پرواز را نمی‌دهد
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، اما در گفتگو با همشهری درخصوص پیگیری‌های خود برای اعزام بالگرد به مناطق آتش گرفته کشور گفت: از هفته گذشته تاکنون ۸ فروند بالگرد به مناطق آتش گرفته اعزام شد که البته برخی از آن‌ها به انتقال نیرو پرداختند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سؤال همشهری که چه پیگیری‌هایی برای اطفای هوایی جنگل‌های در آتش سوخته کشور دارد، گفت: سال ۹۴ به‌دلیل خشکسالی‌ها و گستردگی آتش‌سوزی‌ها به کمک سازمان جنگل‌ها که مسئولیت حفاظت از انفال را برعهده دارد آمدیم و سال ۹۵ مقرر شد یگان بالگردی به ۱۷ پایگاه طبیعی اختصاص یابد که این امر انجام شد و مقرر بود هزینه‌های پرواز‌ها را سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند. متأسفانه سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را نداد و هزینه زیادی روی دست وزارت دفاع ماند.
 
پایان سال ۹۸ نیز تنها مبلغ ۵ میلیارد تومان به‌صورت اوراق در اختیار وزارت دفاع قرار گرفت که با هزینه تنظیم سند و... تنها ۳ میلیارد تومان دست وزارت دفاع را گرفت. با این حال نیرو‌های مسلح فعالیت خود را ادامه دادند و ۷ فروند بالگرد به بهبهان اعزام شد و ۲ فروند بالگرد نیز به منطقه بوشهر رفت. دیروز هم یک فروند بالگرد به منطقه خائیز اعزام شد.

او با اعلام اینکه در این مدت تلاش می‌شد بالگرد‌ها به اندازه نیاز به مناطق آتش گرفته اعزام شوند گفت: هم استاندارها، هم وزیر کشور و هم معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این خصوص پیگیر بودند و چهارشنبه گذشته هماهنگی با تمام استان‌ها را انجام دادیم و قرار شد تمامی استان‌ها از اعتبارات موجود خود در بحران‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه در برخی مناطق اختلافات مرزی و روستایی، توسعه زمین‌های زراعی و آتش زدن زمین‌ها برای زراعت بعدی و استفاده از تفرجگاه‌ها و برافروختن آتش، حتی تیراندازی برای شکار عامل آتش‌سوزی‌های وسیع جنگلی می‌شود، اعلام کرد: تعمدی بودن آتش‌سوزی جنگل‌های کشور که منجر به سرایت آتش به مناطق صعب‌العبور شده است، دور از انتظار نیست.

جنگل‌ها در آتش می‌سوزند و بالگرد‌ها نمی‌رسند
سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، اما به همشهری گفته است: آتشی که هفته گذشته به جان ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های ایران افتاد در ۴ منطقه وسعت پیدا کرد که در گچساران، خائیز، بهبهان و بوشهر افزایش یافت.
او گفت: در دشتستان بوشهر ۲ روز است که آتش به جان جنگل افتاده و نیاز به اطفای هوایی حریق به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه است که متأسفانه بالگرد برای اطفا نداده‌اند و تنها یک فروند بالگرد برای هلی‌برد نیرو به این منطقه اختصاص یافت. سرهنگ عباس‌نژاد افزود: وزارت دفاع که بحث هماهنگی بالگرد‌ها را انجام می‌دهد معتقد است باید مطالبات دولت به آن وزارتخانه پرداخت می‌شد که نشده است.
 
آن‌ها گلایه دارند که سازمان برنامه و بودجه اعتبار انباشت شده‌شان برای اطفای حریق جنگل‌ها را پرداخت نکرده است. به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، به‌نظر می‌رسد سازمان برنامه و بودجه در پرداخت نکردن این مطالبات تعمد دارد وگرنه مگر می‌شود هیأت وزیران دستور پرداخت این مطالبات را داده باشد و این دستور در سازمان برنامه و بودجه اجرا نشود؟

در یک هفته گذشته عرصه وسیعی از رویشگاه‌های جنگلی ایران طعمه آتش شد. اختلاف بر سر تامین اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای پرداخت مطالبات معوق به‌منظور اعزام بالگرد‌های اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی کشور بالا گرفته و قربانی این اختلاف انفال و منابع طبیعی کشور شد.
منبع: همشهری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->