سرخط خبرها
با وجود مشکلات مراکز اهدای خون ثامن و امید در اطراف حرم

در فصل بهار ۱۷ درصد خون مورد نیاز مشهد از این مرکز‌ها تأمین شد

  • کد خبر: ۲۸۵۱
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
در فصل بهار ۱۷ درصد خون مورد نیاز مشهد از این مرکز‌ها تأمین شد

شوشتری: مراکز اهدای‌ خون ثامن در ساختمان‌های جدید عمر چندانی ندارند، اما از همان ابتدا که روبان بهره‌برداری‌شان بریده شد، مشکلات هم یکی‌یکی از راه رسید تا مرکز انتقال خون مشهد را در کمبود بودجه‌ای که دارد، بیشتر در تنگنا قرار دهد. همه این موارد درحالی است که این 2 مرکز فقط در 4 ماه ابتدایی امسال تأمین‌کننده 17درصد خون موردنیاز مشهدی‌ها بوده‌اند.
در گذشته مرکز اهدای‌ خون خیابان شیرازی در یک کانکس فعالیت می‌کرد که نه‌تنها جواب‌گوی تعداد مراجعان نبود، بلکه محیط مناسبی هم نداشت. از همین رو در طرح توسعه‌ای اطراف حرم بعد از آنکه مجتمع امید ساخته شد،شهرداری قبول کرد تا بخشی از این واحد تجاری را در اختیار مرکز انتقال خون قرار دهد. این اتفاق در چند سال اخیر افتاد و طبقه منهای یک مجتمع تجاری امید با نام مرکز اهدای خون امید افتتاح شد. البته بعد از آن اتفاق دیگری هم افتاد و آستان قدس در سال97بخشی از زمین هایش را در اختیار مرکز اهدای خون ثامن گذشت. البته هنوز چندی از این اتفاق مبارک نگذشته بود که آستان قدس اعلام کرد ؛ این مرکز در بازارچه آستانه پرست باید اجاره بدهد و مبلغ 12میلیون تومانی را برای مدتی که فعالیت کرده بود، تعیین کرد؛ آن هم درست در زمانی که مرکز اهدای خون در منطقه2 مشهد به دلیل کمبود بودجه اداره کل انتقال خون استان تعطیل شد. البته مرکز اهدای خون امید در خیابان شیرازی نسبت به این وضعیت بهتری دارد؛ که فقط در گمنامی این مرکز(فعالیت در زیرزمین) خلاصه می شود. با وجود همه این مسائل این 2 مرکز فعال هستند و مراجعه‌کننده زیادی هم دارند که حل شدن مشکلات آن‌ها باعث خواهد شد تا از ظرفیت زائرها برای اهدای خون بیشتر بهره برده شود. موضوعی که شهرآرامحله هم‌زمان با روز اهدای خون (9مرداد) در گفت‌وگو با دکتر اسلامی، مدیرکل انتقال خون استان، به آن پرداخته است.


از مشکلات تا هزار و500مراجعه‌کننده مرکز ثامن در بهار
دکتر اسلامی قبل از آنکه به مشکلات مرکز اهدای خون ثامن در بازارچه آستانه‌پرست (خیابان طبرسی) بپردازد، ابتدا از این مرکز و تعداد اهداکنندگان آن می‌گوید. آن‌طور که او اشاره‌ می‌کند، فقط طی 4 ماه ابتدای امسال1584نفربه این مرکز مراجعه کرده‌اند و 1204 نفر موفق به اهدای خون شده‌اند که 4درصد خون جمع آوری شده مشهد را نشان می دهد.همه این موارد درحالی است که مشکل اصلی این مرکز محصورشدن در میان پارکینگ است.
وی در توضیح دیگرمشکلات این مرکز به مسدود کردن درِ پشتی آن هم اشاره می‌کند. به گفته وی برای اینکه از درِ پشتی این مرکز ترددی صورت نگیرد، متولیان طرح توسعه‌ای بلوکه گذاشته‌اند؛ درحالی‌که این در هم می‌تواند محل مراجعه باشد.
آن‌طور که شواهد هم نشان می‌دهد، برای رفتن به این مرکز باید پرسان پرسان از دل بازار آستانه‌پرست (حاج آقاجان) گذشت و در یک عقب‌نشینی به مرکز رسید. حال آنکه اگر این مرکز به قسمت رینگ در ابتدای خیابان طبرسی منتقل شود، افراد بیشتری به‌خصوص زائران به آن مراجعه خواهند کرد.
اسلامی در توضیح اخطار آستان قدس برای پرداخت اجاره مرکز اهدای خون امید، می‌افزاید: به تولیت محترم آستان قدس نامه‌ای با موضوع اینکه این مرکز عام‌المنفعه است، ارسال کردیم و از همان زمان هم صحبتی نشده و پیگیری دیگری صورت نگرفته، اما شکایت هم پس گرفته نشده است .


مرکز امید و 5هزار اهدا کننده
دومین مرکز اهدای خون فعال در اطراف حرم به نام امید است؛ مرکزی در ابتدای خیابان شیرازی(طبقه منهای یک مجتمع امید) که در سال‌های ابتدایی دهه90 افتتاح شده است. آن‌طور که اسلامی می‌گوید، در 4 ماه ابتدایی امسال، 5 هزار و 743 نفر به مرکز اهدای خون در این مکان مراجعه کرده‌اند. از این تعداد 4 هزار و 204 نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه با اطلاع‌رسانی می‌شود آمار را از این تعداد هم بالاتر برد، می‌گوید: فقط در همین مدت 13درصد خون جمع‌آوری‌شده از مراکز اهدای خون مشهد، متعلق به مرکز امید بوده است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->