سرخط خبرها

باید‌ها و نباید‌های اهدای خون

  • کد خبر: ۳۰۱۹۷
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
باید‌ها و نباید‌های اهدای خون
فرشته هنری ملک‌آباد عضو شورای اجتماعی محله سجاد

هر ساله، هزاران نفر برای زنده ماندن به دریافت خون و محصولات خون اهداشده وابسته هستند. کارشناسان پزشکی تخمین می‌زنند که در صورت اهدای خون، زندگی سه نفر را می‌توان نجات داد. نیاز به خون حیاتی و همیشگی است و در دنیا هر دو ساعت یک نفر به دریافت خون نیاز پیدا می‌کند. ممکن است بپرسید چرا سه نفر؟ این تعداد بر اساس فرآورده‌های خون پس از اهدا به حساب می‌آید. یک واحد خون اهدایی به چهار محصول گلبول قرمز و سفید، پلاسما و پلاکت تقسیم می‌شود. از آنجا که به‌ندرت ممکن است یک بیمار نیازمند دریافت خون، به همه چهار جزء نیاز داشته باشد، کمک شما می‌تواند به بیماران مختلف منتقل شده و جان افراد بیشتری را نجات دهد. اهدای خون نه‌تن‌ها برای گیرندگان مفید است، بلکه برای اهداکننده نیز چندین مزیت دارد. از جمله این مزایا می‌توان به کاهش فشار خون، کمک به سلامت جسمی و همچنین بهبود سلامت روحی اشاره کرد.
در واقع اهدای خون سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، حملات قلبی و سکته‌های قلبی و مغزی در میان اهداکنندگان می‌شود. همچنین میزان کلسترول تام خون در افرادی که خون اهدا می‌کنند نیز کاهش می‌یابد و می‌تواند اهداکنندگان را از ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی محافظت کند. هنگامی که تصمیم به اهدای خون می‌گیرید، لازم است که آزمایش‌هایی برای تأیید سلامتی شما انجام شود. یک متخصص سلامت مواردی مانند فشار خون، دمای بدن، میزان هموگلوبین و نبض را بررسی می‌کند. علاوه بر این، آزمایش‌های تخصصی روی خون اهدایی انجام می‌شود، بنابراین می‌توانید از خدمات غربالگری خون به‌طور رایگان بهره‌مند شوید یا حتی از وجود بعضی بیماری‌های خاص که در مراحل اولیه هستند آگاه شوید و برای درمان آن اقدام کنید. ضمن اینکه اهدای خون می‌تواند به آرامش و سلامت ذهنی شما کمک کند. از طرف دیگر با ازخودگذشتگی و اهدای خون برای کمک به نجات زندگی دیگران می‌توانید حس تعلق و هدفمند بودن را احساس کنید، اما باید قبل از اهدای خون به نکاتی نیز توجه داشته باشید که در زیر به آن اشاره شده است.
شب قبل از اهدای خون استراحت کافی داشته باشید.
چند روز قبل، موادغذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، ماهی و... مصرف کنید.
چند ساعت قبل از اهدای خون، به مقدار کافی آب بنوشید.
با معده خالی برای اهدای خون اقدام نکنید.
چند ساعت قبل از اهدای خون غذای مناسبی بخورید.
اما چه کسانی نباید خون اهدا کنند؟
مهم‌ترین موضوع و شرط اول اهدای خون، این است که برای فرد اهداکننده ضرری به‌جز موارد معمول مانند ماندن اثر سوزن و کبودی تا چند ساعت یا احساس ضعف و گیجی برای مدتی کوتاه و... نداشته باشد.
مثبت بودن ویروس‌های ایدز، هپاتیت، سیفلیس و یا سوزاک.
کسانی که شرایط پزشکی خاصی دارند مانند بیماری قلبی، فشار خون کم یا زیاد، دیابت و صرع.
حاملگی و زایمان اخیر به علت خطراتی که برای مادر و جنین وجود دارد.
کسانی که گوش یا بقیه نقاط بدن خود را سوراخ کرده‌اند تا یک سال نمی‌توانند خون بدهند مگر سوزن استفاده شده در این عمل به طور کامل استریل شده باشد.
برای سرطان‌های خون یا هر سرطان بدخیم دیگری که به جایی غیر از محل اصلی خود دست‌اندازی کرده باشد.
افرادی که دخانیات، قلیان یا الکل مصرف می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->