اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

۷ جایگاه عرضه بنزین در مشهد به سامانه کهاب تجهیز شد

  • کد خبر: ۲۸۶۳۴
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
۷ جایگاه عرضه بنزین در مشهد به سامانه کهاب تجهیز شد
۷ جایگاه عرضه بنزین در مشهد به سامانه کهاب تجهیز شد و به زودی ۲ جایگاه سوخت دیگر نیز به جایگاه‌های مشهد اضافه می‌شود.
لیلی رحمانی/شهرآرانیوز - با خیال راحت، ماهی چندبار آن هم با اعضای خانواده برای پر‌کردن باک خودورهایمان به پمپ‌بنزین می‌رویم و نمی‌دانیم که آلودگی این مراکز تا چه میزان بیشتر از سایر نقاط است و می‌تواند چه عواقبی برای سلامتی‌مان داشته باشد. اما چاره چیست؟ نیاز به استفاده از سوخت‌های فسیلی برای روشن‌شدن جرقه‌های حرکت خودرو‌ها مسئله‌ای نیست که بر کسی پوشیده باشد و از طرفی هم نمی‌توان به آسیب‌های تبخیر بنزین بی‌توجه بود.
 
در واقع هرچند قسمت عمده‌ای از دلایل شکل‌گیری ابر‌های سیاه آلودگی بر آسمان شهر‌ها ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی است، بخش بزرگ دیگری از این آلودگی‌ها در اثر واکنش شیمیایی ترکیبات آلی فرار موجود در بنزین است که با عوامل شیمیایی ناشی از احتراق سوخت ناقص به وجود می‌آید.
 
این بخار‌ها ترکیب‌های بسیار آسیب‌زایی هستند که صدمات زیست‌محیطی و اقتصادی بسیاری ایجاد می‌کنند. باید در نظر داشت که تلاش‌های زیادی برای کاهش این بخار‌ها و در نتیجه کاهش آلودگی ناشی از این فرایند صورت گرفته است و اختراع دستگاهی به‌نام کهاب می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه باشد؛ دستگاهی که از دیروز در ۷ پمپ‌بنزین شهر مشهد راه‌اندازی شد.
 
این ۷ جایگاه شامل جایگاه شماره۱۷۱ سعدآباد، جایگاه۱۴۳ در پایانه بار طرق، جایگاه شماره۱۴۶ منتظرالقائم (عج) واقع در سه‌راه فردوسی، جایگاه۱۳۴ سیدی، جایگاه۱۰۱ واقع در بولوار جمهوری اسلامی، جایگاه۱۷۳ اندیشه و جایگاه ابریشمی در بولوار هاشمی‌نژاد است. مدیر شرکت پخش ملی فراورده‌های نفتی منطقه خراسان‌رضوی نیز در حاشیه مراسم افتتاح دستگاه کهاب در گفتگو با شهرآرا گفت: به‌طور میانگین روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین در استان توزیع می‌شود که ۳ میلیون لیتر آن مربوط به شهر مشهد است و با این حال ۲ دغدغه برای ما وجود دارد که یکی از این موارد ترافیک جایگاه‌ها و دومی مباحث زیست‌محیطی است. علی‌اصغر اصغری درباره اقدامات انجام شده برای کاهش حجم ترافیک جایگاه‌های سوخت اظهار کرد: موافقت‌هایی برای افزایش جایگاه‌ها اخذ شده است و به‌زودی ۲ جایگاه دیگر در شهر افتتاح خواهد شد. از دیگر اقدامات نیز راه‌اندازی ۵ خودرو سوخت‌رسان (پی دو) بوده است که می‌تواند بخشی از سوخت خودرو‌ها را تأمین کند.
 
اصغری همچنین با طرح دغدغه‌های زیست‌محیطی گفت: دراین‌باره نیز اقداماتی، چون افزایش جایگاه‌های سوخت پاک سی‌ان‌جی، توزیع سوخت استاندارد یورو ۴ و طرح کهاب انجام شده است. ۱۳۵ جایگاه سوخت سی‌ان‌جی، ۵۳جایگاه تخصصی بنزین و ۷۳جایگاه نفت‌گاز و بنزین در استان فعال هستند. او درباره اهمیت طرح کهاب ادامه داد: یکی از امتیاز‌های این طرح کاهش آلودگی و توجه به مباحث زیست‌محیطی است. در واقع طرح کاهش، هدایت و انتقال بخار‌های حاصل از تبخیر بنزین (کهاب) باعث می‌شود بخار‌های حاصل از تبخیر بنزین در هوا منتشر نشود و دوباره به چرخه سوخت بازگردد.
 
اصغری افزود: اجرای این طرح نه‌تن‌ها کمک‌های زیست‌محیطی شایانی خواهد کرد، بلکه باعث خواهد شد در هر متر مکعب بخار بنزین ۵/۱ لیتر بنزین صرفه‌جویی شود. اصغری با اشاره به اینکه تا پایان سال شاهد اجرای این طرح در تمام جایگاه‌های شهر خواهیم بود، بیان کرد: این طرح در ۳ مرحله انجام خواهد شد؛ مرحله اول بارگیری از انبار نفت، مرحله دوم به حداقل‌رساندن تبخیر در نفت‌کش‌ها و مرحله سوم نیز در پمپ‌بنزین‌ها و در هنگام تخلیه است.
 
دستگاه کهاب با سردکردن بخار بنزین اشباع شده در لوله‌های خروجی مخازن، بخار خروجی را به بنزین مایع تبدیل می‌کند و در ۲ مرحله عملیات جمع‌آوری و بازیافت سوخت را انجام می‌دهد؛ در مرحله جمع‌آوری همه بخار‌های منتشر شده در فرایند تخلیه فراورده در مخزن جایگاه و نیز توزیع بنزین به باک خودرو جمع‌آوری و به مخزن جایگاه هدایت می‌شود و درنهایت در مرحله بازیافت این بخار‌ها در چرخه تبرید (تهویه مطبوع خودرو دیزلی) قرار می‌گیرد و پس از میعان آن‌ها، بنزین به مخزن ریخته می‌شود و هوای تصفیه‌شده رها می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->