خودروهای بدون معاینه تا هفته آینده تعیین تکلیف می‌شوند

  • کد خبر: ۲۸۶۳۵
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
خودروهای بدون معاینه تا هفته آینده تعیین تکلیف می‌شوند
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی از تحقق ۷۸ درصدی دریافت معاینه فنی خودرو در این استان خبر داد.
امیررضا وثوقی/شهرآرانیوز - «جلسه تصمیم گیری برای اعلام دقیق زمان اجرای طرح ال‌ای‌زد تا هفته آینده برگزار می‌شود.» رئیس پلیس راهور خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا با بیان این جمله از تعیین تکلیف نهایی خودرو‌های بدون گواهی معاینه فنی خبرداد.

طرح ال‌ای‌زد یا «منطقه انتشار کم آلایندگی» قرار بود از ۲۹ دی سال ۹۸ هم زمان با روز هوای پاک در مشهد اجرایی شود تا این شهر که همواره در ردیف ۵ کلان شهر آلوده کشور قرار دارد، گامی بلند به سمت هوای پاک بردارد. براساس آمار سازمان حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی ۶۵درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهاست و یک سوم خودرو‌های مشهد نیز گواهی معاینه فنی ندارند. زمانی بیشتر به اهمیت ماجرا پی خواهیم برد که یادآور شویم میزان آلودگی هوای مشهد به حدی بود که در آذر سال گذشته، مدارس این شهر به شکل بی سابقه‌ای به مدت ۴ روز تعطیل شد و شمار روز‌هایی با هوای ناسالم تا پیش از زمزمه‌های شروع این طرح، ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن افزایش یافته بود.
 
همه این عوامل دست به دست هم داد تا مدیران شهری مجاب شوند اجرای طرح ال‌ای‌زد را درراستای کاهش آلودگی حاصل از تردد روزانه یک میلیون و ۴۰۰هزار وسیله نقلیه در این کلان شهر به طور جدی پیگیری کنند. البته اجرای این طرح، نیازمند بستر‌ها و زیرساخت‌هایی خاصی ازجمله یکپارچه سازی سامانه ملی ثبت تخلفات، نصب دوربین‌های مخصوص ثبت این تخلفات و افزایش مراکز معاینه فنی بود که با همکاری معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد و راهنمایی و رانندگی استان، ۲ موضوع اول برای آغاز طرحی که حجم شایان توجهی از معضلات پیش روی کلان شهر مشهد می‌کاهد، انجام شد.
 
بااین حال تعیین جریمه ۵۰ هزارتومانی برای خودرو‌های بدون گواهی معاینه فنی و سنبه پر زور مدیران ترافیکی شهر، باعث تشکیل صف طولانی خودرو در مقابل مراکز معاینه فنی شد تا شلوغی این مراکز، اجرای این طرح را به روز‌های پایانی بهمن موکول کند. اما در ادامه عامل دیگری موجب شد پلیس راهور چندین مرتبه اجرای این طرح را به تعویق بیندازد و آن عامل، شیوع ویروس کرونا بود. به گفته رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با صدور ابلاغیه ازسوی تهران، اعمال قانون و ثبت تخلف برای خودرو‌های بدون گواهی معاینه فنی به دلیل شروع کرونا تا سوم خرداد ممنوع شد و از این تاریخ به بعد، مسئولان شهری می‌توانند باتوجه به وضعیت شیوع این ویروس و حساسیت‌های تجمعی، تصمیم نهایی برای تعیین زمان اجرای طرح را اتخاذ کنند.
 
سرهنگ حمیدرضا دهنوی در گفتگو با شهرآرا به تحقق ۷۸ درصدی دریافت معاینه فنی خودرو‌ها اشاره کرد و گفت: اجرای این قانون با دوربین‌های مجهز در تقاطع‌های شهری نیازمند تصمیم گیری در استان و زمان دقیق اجرای آن منوط به جلسه هفته آینده با استاندار خراسان رضوی است. دهنوی با اشاره به احتمال ایجاد تراکم در مراکز معاینه فنی بیان کرد: تعداد خودرو‌های مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی، روزانه درحال بررسی است. هنوز صف طولانی است که نشان می‌دهد شهروندان در اجرای این طرح همکاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: هدف پلیس راهنمایی و رانندگی اعمال قانون نبوده، بلکه اجرای این طرح مهم به منظور کاهش آلودگی شهر و تجربه هوای سالم برای شهروندان است. بدون اطلاع رسانی به شهروندان، اعمال قانون و صدور جریمه با دوربین‌ها و مانیتورینگ انجام نخواهد شد.

همچینن مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد در گفتگو با شهرآرا با اشاره به آمادگی کامل زیرساخت‌های نظارتی برای تجهیز نقاط شهری به دوربین‌های تشخیصی و هماهنگی با ستاد معاینه فنی خودرو‌های کشور گفت: به احتمال زیاد این طرح در خرداد اجرا خواهد شد و مراکز معاینه فنی، برای ارائه خدمات در ۲ نوبت کاری و خدمت رسانی در این زمینه، آمادگی کامل دارند.

هادی عطارزاده طوسی افزود: اجرای این طرح قطعی است و توصیه می‌کنیم شهروندانی که همچنان برای دریافت برگه معاینه فنی خودرو خود مراجعه نکرده اند، پیش از اجرای طرح به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
وی بیان کرد: منتظر ابلاغ دستور لازم برای شروع این طرح هستیم، اما هنوز به صورت رسمی درباره تعیین زمان اجرای این طرح به این سازمان، دستوری ابلاغ نشده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->