شروط بانک مرکزی برای فعالیت پلتفرم‌های خرید و فروش طلا اعلام شد قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) | ساینا اتوماتیک حدود ۶۷۰ میلیون تومان شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) | تیگو ۸ افت کرد خوزستان دارای بیشترین و خراسان جنوبی کمترین نرخ بیکاری در کشور محدودیت سکوهای اینترنتی طلا به پایان رسید؟ آیا قانون «مالیات بر سوداگری» دست دلالان و بخر و بفروش‌ها را از بازارها کوتاه می‌کند؟ حرکت رفت و برگشتی بورس در نقطه شروع | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) نحوه پیگیری موجودی کالابرگ الکترونیک چگونه است؟ کارگران بخوانند: برداشت بدهی از مزایای غیرمستمر ممنوع است پیش‌بینی مهم تحلیلگران درباره قیمت طلا | طلا گرانتر می‌شود؟ (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) واردات ۷۰۰ هزار تن برنج | بازار برنج به ثبات می‌رسد؟ پول بنزین ۱۵۰۰ تومانی چطور توزیع می‌شود؟ | بنزین ۱۵۰ تومان برای دولت سود دارد، گازوئیل فقط ضرر! صعود قیمت دلار به ۹۷ هزار تومان در مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) رشد بسیار قیمت طلا در مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) بیت کوین پیشتاز بازار رمزارز‌ها | توکن‌های کوچک رشد خیره‌کننده‌ای ثبت کردند! (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) نظر دستیار رئیس جمهور درباره حذف یارانه پردرآمدها | کاهش ارزش یارانه‌ها به‌دلیل نوسانات نرخ ارز هزینه ساخت مسکن از ۳۰ میلیون تومان گذشت | رویای دور خانه‌دار شدن اختلاف بیش از ۳۰ هزار تومانی قیمت سیب در تره‌بار و میوه‌فروشی‌های سطح شهر مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت وزیر صنعت از عبور حجم تبادلات ایران و پاکستان از مرز ۳ میلیارد دلار خبرداد پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافربری مهرماه از امروز(۲۴ شهریور ۱۴۰۴) آغاز شد قیمت یک کیلو برنج گران‌تر از دستمزد روزانه یک کارگر شد پیش‌بینی قیمت طلا در آستانه نشست فدرال رزرو پیش‌بینی بورس برای روز دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ رئیس شورای رقابت: برخی قضات دیوان عدالت به مسائل اقتصادی مسلط نیستند نمایش بخشی‌نگری در مدیریت | بالاخره عرضه خودرو در بورس کالا خوب است یا بد؟ قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۳ شهریور ۱۴۰۴) | افت شدید قیمت جک S۳ قیمت خودرو‌های داخلی کاهش یافت (۲۳ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان

  • کد خبر: ۲۸۹۶۰
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان
در اوضاع این روز‌های بازار خودرو و حواشی آن اعلام خبری مبنی بر اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به خودروسازان موجب گمانه‌هایی شد از جمله اینکه این رقم سنگین به شرکت‌های بزرگ خودروسازی اختصاص اختصاص یافته،در حالی که این‌گونه نیست!
به گزارش شهرآرانیوز، روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد، خبری به نقل از شهیدزاده -رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی- منتشر شد که وی اعلام کرده بود " یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به صنعت خودروسازی اختصاص یافته تا بتواند تولید داخلی را رونق و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان قطعات را در داخل کشور تولید کند. "

بازتاب این خبر قابل توجه بود چرا که این روز‌ها صنعت خودروسازی و بازار خودرو در مرکز توجه قرار داشته و مخاطبان آن رضایت چندانی ندارند، به طوری که رشد قیمت‌ها موجب تصمیم گیری‌های تازه‌ای درباره فروش محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی شده است، بر این اساس اعلام تسهیلات یک میلیارد دلاری برای صنعت خودروسازی واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت.

این‌که ماجرای یک میلیارد دلار صندوق توسعه برای این صنعت چیست و آیا این رقم به تازگی و در اختیار کدام شرکت‌ها قرار گرفته است، موضوعی است که پیگیری ایسنا از صندوق توسعه ملی با توضیحاتی همراه شد که گمانه اختصاص وام یک میلیارد دلاری به شرکت‌های بزرگ خودروسازی را رد می‌کند.

اماجریان یک میلیارد دلار، به اوایل سال ۱۳۹۷ و در زمان شدت گرفتن تحریم‌ها و به تبع آن مشکلات ایجاد شده در تامین قطعات خودرو بر می‌گردد. در آن زمان پیشنهاداتی در رابطه با اختصاص منابع برای تقویت حوزه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری مطرح می‌شود که در نهایت هیات امنای صندوق توسعه ملی با توجه به اهمیت حمل و نقل و ترانزیت در خردادماه همان سال مصوبه‌ای داشته که مبلغی بیش از یک میلیارد دلار را در اولویت تسهیلات ارزی خود جهت تقویت ناوگان عمومی قرار دهد که کمکی به افزایش ظرفیت ناوگان و همچنین جایگزینی خودرو‌های فرسوده باشد. براین اساس حتی پیش‌بینی می‌شود که بازپرداخت این تسهیلات نیز از محل صرفه‌جویی‌هایی صورت بگیرد.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، این طرح شامل شرکت‌های دولتی نیست و از سویی تولید خودرو‌های سبک سواری را در بر نمی‌گیرد بلکه برای شرکت‌های خصوصی و به طور خاص تولید خودرو‌های سنگین است.

ظاهرا این رقم بین یک تا ۱.۵ میلیارد دلار بوده که باید با عاملیت بانک‌ها از محل صندوق توسعه ملی به متقاضیان و در واقع شرکت‌هایی که از سوی دستگاه‌های ذیربط مورد تایید قرار می‌گیرند، اختصاص پیدا کنند.

تاکنون این بررسی‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه ادامه داشته و لیست شرکت‌ها در حال بررسی است، اما مبلغ تعیین شده در بانک مرکزی مسدود شده و به عبارتی رقم برای اختصاص پیدا کردن به چنین پروژه‌ای کنار گذاشته شده است که به تدریج و با تکمیل پرونده‌ها و طی فرآیند در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که حمل و نقل در بین مصارف منابع صندوق توسعه ملی جای خود را داشته و طبق آخرین گزارش عملکرد صندوق تا پایان شهریورماه سال گذشته، ۱.۴ میلیارد دلار تقاضا اعلام وصول و به دنبال آن منابع مسدود شده است که از این رقم برای ۹۷۷ میلیون دلار گشایش اعتبار انجام شده که ۸۶۱ میلیون دلار پرداختی داشته است.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->