اطلاعیه صندوق ضمانت سپرده‌ها درباره خرید سهام از سهامداران بانک آینده قیمت امروز گل زعفران چقدر است؟ (۵ آبان ۱۴۰۴) طلا را امروز در بازار مشهد گرمی چند بخریم؟ (۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت دلار در مشهد اعلام شد (۵ آبان ۱۴۰۴) نام تجاری زعفران خراسان رضوی، ثبت جهانی می‌شود | صادرات ۲۱۴ تن زعفران به ۷۱ کشور دنیا در سال ۱۴۰۴ دومین همایش نکوداشت روز ملی زعفران برگزار شد | تولید ۲۶۰ تن زعفران طی سال زراعی ۱۴۰۴ در خراسان رضوی هشدار بانک مرکزی به بانک‌های متخلف | بانک‌های ناتراز منحل می‌شوند باوجود ورود بخشی از تقاضای سرمایه‌ای به بازار ملک، بازار مسکن همچنان در رکود است پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان سال آینده میلادی (۵ آبان ۱۴۰۴) | بازار طلا در ایران درگیر رکود و کاهش تولید شده است تنش‌زدایی میان آمریکا و چین قیمت بیت‌کوین را افزایش داد (۵ آبان ۱۴۰۴) افزایش قیمت خودروها، رکود بازار را به پایان رساند؟ تعرفه قبوض گاز اصلاح می‌شود (۵ آبان ۱۴۰۴) خبری جدید از میزان سهمیه‌بندی بنزین برای هر خودرو | سوخت بر اساس پیمایش اختصاص می‌یابد قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۵ آبان ۱۴۰۴) | سیب‌زمینی و پیاز چند؟ ریزش قابل‌توجه اونس جهانی طلا در واکنش به توافق تجاری آمریکا و چین (۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز دینار عراق در مشهد اعلام شد (۵ آبان ۱۴۰۴) | درهم امارات، ریال عمان، دینار کویت و لیر ترکیه چند؟ ویدئو | وزیر اقتصاد آینده بورس را پیش‌بینی کرد اعتبارات ارزش افزوده در خراسان رضوی ۲۹ درصد افزایش یافت پس از گذشت ۵ ماه، چهارشنبه عرضه اولیه داریم (۷ آبان ۱۴۰۴) پلمب انبار پلی‌اتیلن به دستور تعزیرات حکومتی نحوه خرید سهام از سهامداران بانک آینده اعلام شد خام‌فروشی مشکلات تولید زعفران در خراسان رضوی را افزایش داده است پیش‌بینی بورس دوشنبه ۵ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار دوشنبه ۵ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۵ آبان ۱۴۰۴ قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۴ آبان ۱۴۰۴) | تداوم احتیاط معامله‌گران در بازار خودرو قیمت گل زعفران افزایش یافت (۴ آبان ۱۴۰۴) رشد دوبرابری تقاضای خانه‌های کمتر از ۴۰ متر (۴ آبان ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان

  • کد خبر: ۲۸۹۶۰
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان
در اوضاع این روز‌های بازار خودرو و حواشی آن اعلام خبری مبنی بر اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به خودروسازان موجب گمانه‌هایی شد از جمله اینکه این رقم سنگین به شرکت‌های بزرگ خودروسازی اختصاص اختصاص یافته،در حالی که این‌گونه نیست!
به گزارش شهرآرانیوز، روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد، خبری به نقل از شهیدزاده -رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی- منتشر شد که وی اعلام کرده بود " یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به صنعت خودروسازی اختصاص یافته تا بتواند تولید داخلی را رونق و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان قطعات را در داخل کشور تولید کند. "

بازتاب این خبر قابل توجه بود چرا که این روز‌ها صنعت خودروسازی و بازار خودرو در مرکز توجه قرار داشته و مخاطبان آن رضایت چندانی ندارند، به طوری که رشد قیمت‌ها موجب تصمیم گیری‌های تازه‌ای درباره فروش محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی شده است، بر این اساس اعلام تسهیلات یک میلیارد دلاری برای صنعت خودروسازی واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت.

این‌که ماجرای یک میلیارد دلار صندوق توسعه برای این صنعت چیست و آیا این رقم به تازگی و در اختیار کدام شرکت‌ها قرار گرفته است، موضوعی است که پیگیری ایسنا از صندوق توسعه ملی با توضیحاتی همراه شد که گمانه اختصاص وام یک میلیارد دلاری به شرکت‌های بزرگ خودروسازی را رد می‌کند.

اماجریان یک میلیارد دلار، به اوایل سال ۱۳۹۷ و در زمان شدت گرفتن تحریم‌ها و به تبع آن مشکلات ایجاد شده در تامین قطعات خودرو بر می‌گردد. در آن زمان پیشنهاداتی در رابطه با اختصاص منابع برای تقویت حوزه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری مطرح می‌شود که در نهایت هیات امنای صندوق توسعه ملی با توجه به اهمیت حمل و نقل و ترانزیت در خردادماه همان سال مصوبه‌ای داشته که مبلغی بیش از یک میلیارد دلار را در اولویت تسهیلات ارزی خود جهت تقویت ناوگان عمومی قرار دهد که کمکی به افزایش ظرفیت ناوگان و همچنین جایگزینی خودرو‌های فرسوده باشد. براین اساس حتی پیش‌بینی می‌شود که بازپرداخت این تسهیلات نیز از محل صرفه‌جویی‌هایی صورت بگیرد.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، این طرح شامل شرکت‌های دولتی نیست و از سویی تولید خودرو‌های سبک سواری را در بر نمی‌گیرد بلکه برای شرکت‌های خصوصی و به طور خاص تولید خودرو‌های سنگین است.

ظاهرا این رقم بین یک تا ۱.۵ میلیارد دلار بوده که باید با عاملیت بانک‌ها از محل صندوق توسعه ملی به متقاضیان و در واقع شرکت‌هایی که از سوی دستگاه‌های ذیربط مورد تایید قرار می‌گیرند، اختصاص پیدا کنند.

تاکنون این بررسی‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه ادامه داشته و لیست شرکت‌ها در حال بررسی است، اما مبلغ تعیین شده در بانک مرکزی مسدود شده و به عبارتی رقم برای اختصاص پیدا کردن به چنین پروژه‌ای کنار گذاشته شده است که به تدریج و با تکمیل پرونده‌ها و طی فرآیند در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که حمل و نقل در بین مصارف منابع صندوق توسعه ملی جای خود را داشته و طبق آخرین گزارش عملکرد صندوق تا پایان شهریورماه سال گذشته، ۱.۴ میلیارد دلار تقاضا اعلام وصول و به دنبال آن منابع مسدود شده است که از این رقم برای ۹۷۷ میلیون دلار گشایش اعتبار انجام شده که ۸۶۱ میلیون دلار پرداختی داشته است.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->