ارز اربعین امروز گران شد | افزایش قیمت دینار در مشهد (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) فردا جلسه حراج شمش برگزار می‌شود (۱۲ مرداد ۱۴۰۴) | واریز یک میلیارد تومان، شرط شرکت در حراج شمش طلا قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) | دلار در نیمه کانال ۹۰ هزار تومان قیمت طلا در مشهد اعلام شد (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) تعطیل شدن ماهانه حدود ۴ نانوایی در مشهد | هزینه ۳۰۰ میلیونی تحمیل شده بر نانوایی‌ها در پی قطعی برق احتمال افزایش دوباره تولید نفت اوپک پلاس در اجلاس آینده علت خاموشی‌های بیشتر از ۲ ساعت در مشهد چیست؟ | برنامه قطعی برق چرخشی می‌شود؟ خوراکی‌های خانواده شهری ۴۷.۲ درصد گران‌تر از سال پیش | سبد خرید با طعم لاکچری قیمت جهانی طلا امروز (شنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی اوج گرفت خبر جدید برای نیرو‌های شرکتی (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) | دستور رئیس‌جمهور برای بررسی تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی قیمت امروز میوه و صیفی جات (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) | در یک هفته اخیر کدام میوه‌ها در مشهد ارزان و کدام گران شدند؟ ثبت‌ سفارش برنج از دوشنبه (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) آغاز می‌شود وزیر رفاه: حذف یارانه دهک‌های ۸ تا ۱۰ کمکی به تأمین منابع کالابرگ نمی‌کند ایرانی‌ها سالانه ۶۰ هزار تن چای خشک مصرف می‌کنند پیش بینی قیمت دلار، طلا و سکه در روز شنبه (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران: اجرای تصمیمات اقتصادی نباید صرفاً در حد ابلاغ باقی بماند واریز ۲۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران از فردا (جمعه ۱۰ مرداد ۱۴۰۴) صعود قیمت طلا در بازار ایران همزمان با صعود نرخ جهانی (پنجشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۴) دبیرکل اتحادیه اوراسیا: جهان به‌زودی شاهد موفقیت‌های جدید ایران خواهد بود قیمت جدید کالا‌های اساسی اعلام شد (۹ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت برنج، روغن و شکر چه تغییری کرد؟ بررسی قیمت خودرو‌ها در میانه خواب تابستانه بازار (۹ مراد ۱۴۰۴) + جدول قیمت امروز گوشت گوسفندی و گوساله در مشهد (۹ مرداد ۱۴۰۴) + جدول آخرین وضعیت انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی پمپ‌های بدون مخزن، دسترسی به آب را محدود و هزینه قبض‌ها را سنگین‌تر می‌کند جدول اسامی ۳۵ مدل خودروی وارداتی آماده فروش منتشر شد افزایش تقاضا، نرخ دینار در بازار آزاد مشهد را گران کرد | ارز اربعین امروز چند؟ (۹ مرداد ۱۴۰۴) هوشمندسازی جاده‌های سیروان در مسیر اربعین با هزینه‌کرد ۸ میلیارد تومان دلار وارد کانال ۹۰ هزار تومان شد | سکه امامی از ۸۰ میلیون تومان فراتر رفت (۹ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان

  • کد خبر: ۲۸۹۶۰
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان
در اوضاع این روز‌های بازار خودرو و حواشی آن اعلام خبری مبنی بر اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به خودروسازان موجب گمانه‌هایی شد از جمله اینکه این رقم سنگین به شرکت‌های بزرگ خودروسازی اختصاص اختصاص یافته،در حالی که این‌گونه نیست!
به گزارش شهرآرانیوز، روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد، خبری به نقل از شهیدزاده -رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی- منتشر شد که وی اعلام کرده بود " یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به صنعت خودروسازی اختصاص یافته تا بتواند تولید داخلی را رونق و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان قطعات را در داخل کشور تولید کند. "

بازتاب این خبر قابل توجه بود چرا که این روز‌ها صنعت خودروسازی و بازار خودرو در مرکز توجه قرار داشته و مخاطبان آن رضایت چندانی ندارند، به طوری که رشد قیمت‌ها موجب تصمیم گیری‌های تازه‌ای درباره فروش محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی شده است، بر این اساس اعلام تسهیلات یک میلیارد دلاری برای صنعت خودروسازی واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت.

این‌که ماجرای یک میلیارد دلار صندوق توسعه برای این صنعت چیست و آیا این رقم به تازگی و در اختیار کدام شرکت‌ها قرار گرفته است، موضوعی است که پیگیری ایسنا از صندوق توسعه ملی با توضیحاتی همراه شد که گمانه اختصاص وام یک میلیارد دلاری به شرکت‌های بزرگ خودروسازی را رد می‌کند.

اماجریان یک میلیارد دلار، به اوایل سال ۱۳۹۷ و در زمان شدت گرفتن تحریم‌ها و به تبع آن مشکلات ایجاد شده در تامین قطعات خودرو بر می‌گردد. در آن زمان پیشنهاداتی در رابطه با اختصاص منابع برای تقویت حوزه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری مطرح می‌شود که در نهایت هیات امنای صندوق توسعه ملی با توجه به اهمیت حمل و نقل و ترانزیت در خردادماه همان سال مصوبه‌ای داشته که مبلغی بیش از یک میلیارد دلار را در اولویت تسهیلات ارزی خود جهت تقویت ناوگان عمومی قرار دهد که کمکی به افزایش ظرفیت ناوگان و همچنین جایگزینی خودرو‌های فرسوده باشد. براین اساس حتی پیش‌بینی می‌شود که بازپرداخت این تسهیلات نیز از محل صرفه‌جویی‌هایی صورت بگیرد.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، این طرح شامل شرکت‌های دولتی نیست و از سویی تولید خودرو‌های سبک سواری را در بر نمی‌گیرد بلکه برای شرکت‌های خصوصی و به طور خاص تولید خودرو‌های سنگین است.

ظاهرا این رقم بین یک تا ۱.۵ میلیارد دلار بوده که باید با عاملیت بانک‌ها از محل صندوق توسعه ملی به متقاضیان و در واقع شرکت‌هایی که از سوی دستگاه‌های ذیربط مورد تایید قرار می‌گیرند، اختصاص پیدا کنند.

تاکنون این بررسی‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه ادامه داشته و لیست شرکت‌ها در حال بررسی است، اما مبلغ تعیین شده در بانک مرکزی مسدود شده و به عبارتی رقم برای اختصاص پیدا کردن به چنین پروژه‌ای کنار گذاشته شده است که به تدریج و با تکمیل پرونده‌ها و طی فرآیند در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که حمل و نقل در بین مصارف منابع صندوق توسعه ملی جای خود را داشته و طبق آخرین گزارش عملکرد صندوق تا پایان شهریورماه سال گذشته، ۱.۴ میلیارد دلار تقاضا اعلام وصول و به دنبال آن منابع مسدود شده است که از این رقم برای ۹۷۷ میلیون دلار گشایش اعتبار انجام شده که ۸۶۱ میلیون دلار پرداختی داشته است.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->