جزئیات اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی + فیلم (۱۳ مهر ۱۴۰۴) آسمان کشور پویاتر شد | سرمایه‌گذاری ۱۲.۴ همتی در صنعت هوایی در دولت چهاردهم قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | افت شدید قیمت‌ها بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | عبور پراید از ۵۰۰ میلیون هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد درباره خریدوفروش طلای آب‌شده قاضی‌زاده هاشمی: وزارت جهاد کشاورزی قیمت مرغ را به‌درستی مدیریت نمی‌کند + فیلم سهولت در ضدعفونی و تهویه؛ چرا آب ژاول و ساید چنل استریم بهترین انتخاب هستند؟ شوک جدید به بازار | افزایش ۳۰ درصدی قیمت لپ‌تاپ قیمت سکه‌های پارسیان چقدر شد؟ (۱۳ مهر ۱۴۰۴) + جدول فتح قله ۲.۸ میلیون واحدی در بورس | رشد بیش از ۲ درصدی شاخص کل (۱۳ مهر ۱۴۰۴) شانس برنده شدن در قرعه‌کشی ایران خودرو چقدر است؟ (۱۳ مهرماه ۱۴۰۴) عرضه تجاری آیفون ۱۷ با قیمت نجومی ۲۸۰ میلیون تومانی آغاز شد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) قیمت گوشت و مرغ در مشهد اعلام شد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) + جدول افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن | بیت‌کوین از ۱۲۵ هزار دلار عبور کرد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) مصرف ۴۰ درصد بنزین کشور در ۵ استان کشور | خراسان رضوی، دومین استان در مصرف بنزین کشور همایش بین‌المللی تجارت استان‌ها، در مشهد برگزار می‌شود | حمل‌ونقل، ظرفیت مهم خراسان رضوی در پیمان شانگهای کارگران شرکتی در انتظار تغییر وضعیت | چرا وعده‌های ساماندهی کارگران شرکتی عملی نمی‌شود؟ قیمت دلار در مشهد کاهش یافت (۱۳ مهر ۱۴۰۴) برنج با قیمت مصوب به دست مردم نمی‌رسد | چپاول مردم در غفلت ناظران بررسی قیمت امروز گل تازه و نگین زعفران (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | هر کیلو گل زعفران چند؟ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | افزایش قیمت کیوی، لیموشیرین، هلو و سیب زمان قرعه‌کشی ایران خودرو برای اولویت بندی دور هشتم (مهرماه ۱۴۰۴)  مشخص شد + جزئیات قیمت امروز دینار عراق، دینار کویت، لیر ترکیه و روپیه پاکستان در مشهد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) معیار دهک‌بندی خانوار‌ها و دریافت یارانه چیست؟ کاهش چشمگیر بیماری‌های دامی و رشد تولید گوشت در خراسان رضوی نرخ امروز طلا در مشهد اعلام شد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) ویدئو | اقدام بانک‌مرکزی برای جلوگیری از کلاهبرداری با چک تصمیم جدید درباره تغییر دستمزد کارگران | افزایش دستمزد بالاتر از نرخ تورم در دستور کار قرار گرفت؟
سرخط خبرها

پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان

  • کد خبر: ۲۸۹۶۰
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان
در اوضاع این روز‌های بازار خودرو و حواشی آن اعلام خبری مبنی بر اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به خودروسازان موجب گمانه‌هایی شد از جمله اینکه این رقم سنگین به شرکت‌های بزرگ خودروسازی اختصاص اختصاص یافته،در حالی که این‌گونه نیست!
به گزارش شهرآرانیوز، روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد، خبری به نقل از شهیدزاده -رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی- منتشر شد که وی اعلام کرده بود " یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به صنعت خودروسازی اختصاص یافته تا بتواند تولید داخلی را رونق و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان قطعات را در داخل کشور تولید کند. "

بازتاب این خبر قابل توجه بود چرا که این روز‌ها صنعت خودروسازی و بازار خودرو در مرکز توجه قرار داشته و مخاطبان آن رضایت چندانی ندارند، به طوری که رشد قیمت‌ها موجب تصمیم گیری‌های تازه‌ای درباره فروش محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی شده است، بر این اساس اعلام تسهیلات یک میلیارد دلاری برای صنعت خودروسازی واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت.

این‌که ماجرای یک میلیارد دلار صندوق توسعه برای این صنعت چیست و آیا این رقم به تازگی و در اختیار کدام شرکت‌ها قرار گرفته است، موضوعی است که پیگیری ایسنا از صندوق توسعه ملی با توضیحاتی همراه شد که گمانه اختصاص وام یک میلیارد دلاری به شرکت‌های بزرگ خودروسازی را رد می‌کند.

اماجریان یک میلیارد دلار، به اوایل سال ۱۳۹۷ و در زمان شدت گرفتن تحریم‌ها و به تبع آن مشکلات ایجاد شده در تامین قطعات خودرو بر می‌گردد. در آن زمان پیشنهاداتی در رابطه با اختصاص منابع برای تقویت حوزه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری مطرح می‌شود که در نهایت هیات امنای صندوق توسعه ملی با توجه به اهمیت حمل و نقل و ترانزیت در خردادماه همان سال مصوبه‌ای داشته که مبلغی بیش از یک میلیارد دلار را در اولویت تسهیلات ارزی خود جهت تقویت ناوگان عمومی قرار دهد که کمکی به افزایش ظرفیت ناوگان و همچنین جایگزینی خودرو‌های فرسوده باشد. براین اساس حتی پیش‌بینی می‌شود که بازپرداخت این تسهیلات نیز از محل صرفه‌جویی‌هایی صورت بگیرد.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، این طرح شامل شرکت‌های دولتی نیست و از سویی تولید خودرو‌های سبک سواری را در بر نمی‌گیرد بلکه برای شرکت‌های خصوصی و به طور خاص تولید خودرو‌های سنگین است.

ظاهرا این رقم بین یک تا ۱.۵ میلیارد دلار بوده که باید با عاملیت بانک‌ها از محل صندوق توسعه ملی به متقاضیان و در واقع شرکت‌هایی که از سوی دستگاه‌های ذیربط مورد تایید قرار می‌گیرند، اختصاص پیدا کنند.

تاکنون این بررسی‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه ادامه داشته و لیست شرکت‌ها در حال بررسی است، اما مبلغ تعیین شده در بانک مرکزی مسدود شده و به عبارتی رقم برای اختصاص پیدا کردن به چنین پروژه‌ای کنار گذاشته شده است که به تدریج و با تکمیل پرونده‌ها و طی فرآیند در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که حمل و نقل در بین مصارف منابع صندوق توسعه ملی جای خود را داشته و طبق آخرین گزارش عملکرد صندوق تا پایان شهریورماه سال گذشته، ۱.۴ میلیارد دلار تقاضا اعلام وصول و به دنبال آن منابع مسدود شده است که از این رقم برای ۹۷۷ میلیون دلار گشایش اعتبار انجام شده که ۸۶۱ میلیون دلار پرداختی داشته است.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->