اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گزارشی از بازار خودرو مشهد؛ فروشنده منتظر گرانی، خریدار منتظر ارزانی

  • کد خبر: ۲۸۳۳۵
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
  • ۱
گزارشی از بازار خودرو مشهد؛ فروشنده منتظر گرانی، خریدار منتظر ارزانی
گزارشی از رکود جمعه بازار خودرو مشهد در سایه سقوط قیمت‌ها که بعد از تعطیلی ۸۴ روزه بازگشایی شد
مسعود سلطانی/ شهرآرانیوز- جمعه‌بازار خودرو مشهد واقع در انتهای بولوار مجیدیه از ۱۶ اسفند‌ماه تا دیروز به طور رسمی تعطیل بود. شیوع ویروس کرونا و دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا باعث شده بود که این بازار مردمی نزدیک به ۳ ماه تعطیل باشد و دقیقا در روز‌هایی بازگشایی شود که بازار خودرو در سراشیبی قیمت‌هاست. هر‌چند این روز‌ها نبض بازار خودرو بعد از تجربه طوفان قیمتی و ۹۰ میلیونی شدن پراید، دیگر به تندی چند هفته گذشته نیست، کم شدن معاملات در عمل سبب کندی نبض بازار شده است.
۲۰ روز پیش بود که اغلب رسانه‌ها با تیتر «پراید ۹۰ میلیونی» شد نوک پیکان انتقاد خود از بی‌سامانی بازار خودرو را به سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفتند. از آن روز تاکنون وزیر صمت برکنار شده است و جمعی از مدیران سابق خودروسازی سایپا راهی زندان شده‌اند و سلطان سکه و پراید هم دستگیر شده است. بازار اکنون با خبر افزایش عرضه خودرو از سوی ۲ غول خودروسازی کمی آرام گرفته است. پراید صفر کیلومتر که نرخ ۸۸ میلیونی را هم به خود دید، دیروز در بازار خودرو توسط کارشناسان ۶۵ میلیون تومان نرخ گذاری شد. دیروز جمعه‌بازار خودرو مشهد در حالی بازگشایی شد که بازار خودرو چندین شوک خبری را گذارنده و در حال تطبیق دادن خود با شرایط جدید پیش فروش بود.
فروشنده منتظر گرانی، خریدار منتظر ارزانی
کاهش معاملات خودرو
با وجود کاهش قیمت‌ها دیروز جمعه‌بازار خودرو ساعت‌های خلوتی را تجربه کرد. درحالی‌که به طور متوسط در سال گذشته روز‌های آخر هفته حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ خودرو به این بازار می‌آمدند، روز گذشته تنها ۹۶۷ خودرو در این بازار کارشناسی شده و برای فروش صف کشیدند و در این میان فقط ۵ معامله به صورت رسمی در این بازار اتفاق افتاد. در همین باره یکی از شهروندانی که برای فروش خودرو به این بازار آمده بود، به شهرآرا گفت: برای فروش پراید مدل ۹۵ بدون رنگ به بازار آمده‌ام. اتومبیلم هفته گذشته با قیمت ۴۶ میلیون تومان مشتری داشت، اما اکنون توسط کارشناسان ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. با این قیمت خودروام را نمی‌فروشم و ترجیح می‌دهم کمی صبر کنم. یکی دیگر از فروشندگان خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ صفر کیلومتر نیز به شهرآرا گفت: هفته گذشته برای خودرو من تا ۱۴۵ میلیون تومان هم مشتری در بازار پیدا می‌شد، اما الان کارشناسان اتومبیل من را ۱۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند که به‌نظرم این نرخ کم است. به همین دلیل برگه کارشناسی قیمت خودرو را پشت شیشه ماشینم نگذاشته‌ام و کمتر از ۱۳۰ میلیون تومان هم فعلا فروشنده نیستم. رصد جمعه‌بازار خودرو نشان داد که شکاف قیمتی بین فروشنده و خریدار بعضا به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان نیز رسیده است. به عنوان مثال یکی دیگر از فروشنده‌ها در حالی رانا مدل ۱۳۹۶ خود را ۱۰۸ میلیون تومان قیمت گذاشته بود که خریدار فقط حاضر به پرداخت ۹۷ میلیون تومان برای آن بود.

برای تماشا به بازار آمدند
جمعه‌بازار خودرو محلی است که می‌توان در آن نبض بازار خودرو شهر را به طور دقیق ارزیابی کرد. مشاهدات خبرنگار شهرآرا از این بازار حاکی از آن است که اغلب فروشندگان خودرو هنوز نسبت به کاهش قیمت‌ها مطمئن نیستند و منتظرند دوباره قیمت‌ها به حالت قبل برگردد و از سوی دیگر خریداران نیز منتظر کاهش قیمت در هفته‌های آینده هستند و معتقدند افزایش عرضه خودرو از سوی ۲ غول خودروسازی ایران می‌تواند منجر به روند کاهش قیمت‌ها در بازار شود. به نوعی جنگ میان خریداران و فروشندگان هنوز در بازار به مرحله تثبیت قیمت‌ها نرسیده است و معاملات خودرو در این روز‌ها کمتر جوش می‌خورد. جمعه بازار خودرو مشهد نیز دیروز بیشتر شاهد رفت‌و‌آمد افرادی بود که برای تخمین قیمت‌ها و بررسی شرایط بازار آمده بودند؛ به‌نحوی‌که میزان اتومبیل‌های پارک‌شده در قسمت پارکینگ مراجعان بیشتر از اتومبیل‌هایی بود که در پارکینگ فروش بودند.
همچنین دیروز جمعه‌بازار خودرو به شدت تحت‌تأثیر پیش‌فروش خودرو قرار گرفته بود. در این روز‌ها که ثبت‌نام برای پیش‌فروش داغ شده است، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از این طریق وارد بازار خودرو شوند تا بتوانند سود بیشتری ببرند. بدیهی است که در چنین شرایطی تقاضا برای خرید خودرو کارکرده به شدت افت کند. همین مسئله سبب شده بود تا روز گذشته تکاپوی چندانی برای خرید خودرو کارکرده در بازار دیده نشود.

کاهش قیمت‌ها در جمعه بازار
«انواع خودرو‌های داخلی بسته طی یک هفته اخیر بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.» این خبری است که کارشناس قیمت‌گذاری جمعه‌بازار خودرو به شهرآرا اعلام می‌کند. رضا بیت‌المانی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین عامل تعیین قیمت خودرو در بازار میزان عرضه است، می‌گوید: طی یک هفته اخیر نمایندگی‌های ۲ غول خودروسازی کشور نسبت به تحویل خودرو‌های پیش‌فروش فوری به مشتریان خود اقدام کردند. علاوه بر این شیوع ویروس کرونا، نزدیک شدن به ایام امتحانات مدارس و سایر اخبار و اتفاقات نیز دست به دست هم داد تا شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. وی ادامه می‌دهد: البته ناگفته نماند که قیمت‌ها در بازار به شکل حبابی رشد کرده بود. فاصله قیمت انواع خودرو در بازار با قیمت کارخانه به شکل بی‌معنایی بالا رفته بود و اکنون با ریزش قیمت‌ها بازار کمی متعادل شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
0
0
پس چرا بیرون از جمعه بازار قیمتها بالا هست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->