به گزارش شهرآرانیوز؛ «پارک مساوی با پنچری» این جمله و تصویر دایره قرمز رنگ اخطار برای همه ما آشناست. جملهای که حالا در عرف بسیار مشهود است، اما از پایه و اساس ایراد قانونی دارد. به استناد ماده۹۲ قانون مدنی هر کسی میتواند از منابع عمومی استفاده کند. بدین معنا که تا زمانی که سد معبر نکردهایم یا در جای توقف ممنوع پارک نکردهایم، پارک حق ماست.
این قانون درباره جای پارک جلو مغازه نیز صدق میکند، اما این روزها در بسیاری از کوچه و خیابانهای شهر حتی مقابل مراکز درمانی و بیمارستانی متاسفانه شاهدیم که برخی از شهروندان جای پارک موجود در حاشیه خیابان و معابر اصلی را با گذاشتن وسایلی تصاحب میکنند. از گذاشتن جعبههای شیشه نوشابه، جعبههای سبز رنگ توزیع شیرپاکتی در مقابل مغازهها تا قراردادن چهارپایه و صندلی مقابل مراکز درمانی نمونههایی از این تصاحب جای پارک است.
«مسئولان شهرداری توجه داشته باشند برخی از مغازهداران و فروشگاههای بزرگ زنجیرهای با قراردادن وسایل در حاشیه خیابان و مقابل مغازه و فروشگاه خود به نوعی سبب سد معبر میکنند. از طرف دیگر مانع پارک کردن دیگر شهروندان میشوند. اگر به آنها کسی گلایه کند میگویند که برای فروشگاه قرار است بار آورده شود و به همین دلیل این وسایل را گذاشتهاند. من خودم در نزدیکی یکی از این فروشگاهها کار داشتم. یکساعت بعد کارم را انجام دادم و برگشتم، اما هنوز خبری از تخلیه بار نبود. معمولا متصدیان این فروشگاهها با قرار دادن این وسایل مقابل فروشگاه زنجیرهای خود، به نوعی مسیر را مسدود میکنند تا شهروندان نتوانند مقابل مغازه یا فروشگاهشان پارک کنند.»
«برخی کسبه در بولوار پیروزی حتی در محدوده جای پارک حاشیهای وسیله قرار میدهند تا شهروند دیگری مقابل مغازه آنها پارک نکند و این جای پارک از صبح تا شب مخصوص ماشین آنها باشد. این چه وضعیتی است مگر جای پارک حاشیهای هم ملک شخصی است؟ آیا معبر عمومی میتواند اختصاصی شود؟»
«برخی از افراد در مقابل برخی بیمارستانها و مراکز درمانی شهر همیشه وسایلی قرار میدهند و جای پارک را به تصاحب خود در میآوردند چرا کسی به این وضعیت رسیدگی نمیکند؟»
طبق قانون، دستفروشی، بساطگسترانی یا چیدمان لوازم و وسایل برخی از مغازهداران در مقابل محل کسب خود در پیادهروها برابر ماده ۵۵ قانون شهرداریها تخلف و سد معبر محسوب میشود و در این راستا شهرداری ملزم به برخورد با این نوع تخلف در سطح شهر است.
برابر ماده۱۶۳ آییننامه راهنمایی و رانندگی توقف در پیادهروها، گذرگاههای پیاده، توقف در ورودی و خروجی در پارکینگ ساختمانها، توقف در مقابل مراکز ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۵ و مراکز فوریتها، توقف در پانزدهمتری شیرهای آب آتشنشانی و شیرهای منسوب به این موضوع و توقف در پانزدهمتری چراغهای راهنمایی و رانندگی ممنوع است. همچنین اگر وسیله خود را در جایی پارک کنید که با توجه به جثه آن سبب شود که تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی پوشانده شود خود این موضوع سبب تخلف است، اما چه میشود که با وجود این قوانین بسیاری از شهروندان از موارد متعدد سد معبر در جای جای شهر گلایه دارند؟
خیابان وحید مشهد مقابل یکی از بیمارستانها، از مناطقی است که شهروندان از انواع سد معبر در محدودههای جای پارک حوالی این بیمارستان گلایه دارند. در بازدید میدانی ما نیز این موضوع مشهود است. مقابل بیمارستان و خیابانهای نزدیک به این بیمارستان تعدادی وسایل از سوی برخی شهروندان یا کسبه در خط حاشیهای جای پارک قرارداده شده است. قراردادن این وسایل حکایت از این موضوع دارد که ظاهرا این نقطه جای پارک اختصاصی است.
بیماری با حال پریشان با کمک یک نفر از خودرو پیاده میشود. آنطور که میگوید از ارتفاع به پایین افتاده و پایش آسیب داده است. با این حال هیچ جایی برای پارک خودرو بیماران نزدیک در بیمارستان وجود ندارد. از سوی دیگر برانکارد و ویلچری حوالی در ورودی وجود ندارد تا بیماران آسیبدیده را به داخل بیمارستان منتقل کنند. بیمار لنگانلنگان و در حالی که درد میکشد وارد بیمارستان میشود.
یکی از شهروندان ساکن در این محله با دیدن این وضعیت به گزارشگر ما میگوید: وضعیت اینجا همیشه همین است. برای خودروها هیچ جای پارکی وجود ندارد. بیماران آسیبدیده با این همه درد باید تا داخل بیمارستان پیاده بروند. عدهای نیز از آب گلآلود ماهی میگیرند و جای پارک مقابل بیمارستان را وسیله قرار میدهند تا جای پارک برای خودشان باقی بماند.
وضعیت بولوار وکیلآباد مشهد و ورودی بولوارکوثر نیز مشابه خیابان وحید طلاب است. تعدادی از خانوادههای بیماران در جای پارک حاشیه بولوار کوثر ورودی بیمارستان صندلی گذاشتهاند و خودشان روی صندلی نشستهاند. برخی نیز یک نفر را در حاشیه خیابان گذاشتهاند تا جای پارک را برای آنها نگه دارد.
جلوتر میروم. خانم میانسالی روی صندلی درست در جای پارک نزدیک بیمارستان نشسته است. از وی درخواست میکنم جابهجاشود تا بتوانم خودرو خود را پارک کنم. پاسخ میدهد: بیمار ما دو تا پایش را عمل کرده است. من اینجا نشستهام تا همسرم خودرو را در اینجا پارک کند.
وی ادامه میدهد: فرزندم با دو تا پای عمل کرده نمیتواند مسافت زیادی را تا جای خودرو پارک شده راه برود. باید در نزدیکترین مکان به بیمارستان خودرو را پارک کنیم.
وضعیت در راسته بولوار پیروزی نیز کمی نگرانکننده است. برخی سوپرمارکتها جعبههای شیر و نوشابه را در حاشیه معبر عمومی و مقابل محل کسب خود قرار دادهاند. عدهای وضعیت بغرنجتری را رقم زدهاند. کیسه شن، ماسه و آجر را در جای پارک در معبر قرار دادهاند. وارد یکی از فروشگاههای زنجیرهای میشوم و از فروشنده میخواهم رفع سد معبر کند تا بتوانم خودرو خود را پارک کنم. او در این باره میگوید: الان قرار است بار تخلیه کنیم. اینجا پارک نکنید.
مسئول امور رفع سد و انضباط شهری معاونت محیط زیست خدمات شهری شهرداری مشهد درباره این نوع موارد سد معبر در سطح شهر بیان میکند: واحد انضباط شهری مناطق شهرداری مشهد برای این موضوعات، گشت ویژه دارد که مدام در سطح محلات مختلف گشت میزنند.
محمدرضا غلامی میافزاید: اگر هر صنف یا نهادی معبر سوارهرو یا حتی پیادهرو را ببندد عوامل انضباط شهری مناطق، این موارد را به عنوان راهبند تلقی میکنند و در مرحله اول به فرد یا نهاد مربوط اخطار میدهند.
وی با اشاره به اینکه چنانچه اخطار داده شده تأثیر نداشته باشد، خود عوامل، رفع خطر و راهبندان را انجام میدهند. غلامی اظهار میکند: یکی از شاخصههای ارزیابی مناطق استقرار راهبند است بدین معنا که در مکانهایی که احساس میشود، ممکن است سد معبر ایجاد شود باید راهبند لحاظ شود.
مسئول امور رفع سد و انضباط شهری معاونت محیط زیست خدمات شهری شهرداری مشهد میگوید: در هر حال این کار خلاف قانون است. اگر فرد یا کاسبی به اقدام غیرقانونی خود مبادرت بورزد شهروندان باید به مرکز ۱۳۷ شهرداری مشهد اطلاع دهند.
غلامی تأکید میکند: بعد از این مرحله همکاران ما در مرکز ارتباطات مردمی شهرداری مشهد، پیغام را برای واحدهای خدمات شهری مناطق ارسال میکنند و در مرحله بعد واحدهای خدمات شهری مناطق به اخطار و جمعآوری، اقدام میکنند.
مسئول امور رفع سد و انضباط شهری معاونت محیط زیست خدمات شهری شهرداری مشهد میافزاید: بعد از طی این مراحل اگر موضوع دوباره از سوی نهادها یا کسبه تکرار شود وارد مرحله دیگری از بازدارندگی میشویم، بدین معنا که کمیسیون بند۲۰ ورود پیدا میکند. اگر این اقدام سبب درگیری شود به حوزه قضایی و شکایت حقوقی شاکی مرتبط میشود.
غلامی بیان میکند: از ابتدای امسال تا پایان مرداد بالغ بر ۳ هزارو ۶۰۶ اخطار یا جمعآوری راهبند صورت گرفته است.