بیسکویت‌های خونی «بهر نبردی بی امان» | درباره حاج صادق آهنگران که در سال‌های جنگ تحمیلی با نوای ماندگار خود قوت قلب رزمندگان بود منتظران امام زمان (عج) اهل خودسازی‌اند انتظار یعنی سرشار از امید بودن نقش تأثیرگذار موقوفات در تعالی جوامع اسلامی دفاع مقدس مظلوم مانده است غفلت از گنجینه دفاع مقدس قهرمانانِ خاکی‌پوش و غریب! رفت که زود بیاد، دیگه نیومد ارادتمندی که به چندین هنر آراسته بود | درباره آینه‌کار نامدار حرم رضوی دروغگو‌ها طعم ایمان را نمی‌چشند مروری بر ویژ‌گی‌های دوستی در کلام امام رضا(ع) | رفاقتی برای دنیا و آخرت اختصاص بخش عمده‌ای از موقوفات آستان قدس به پروژه‌های عام‌المنفعه تجمع بزرگ حوزویان خراسان در حمایت از جبهه مقاومت و اعتراض به جنایات رژیم اشغالگر قدس نخستین اجلاسیه بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی برگزار شد تولیت آستان قدس رضوی در دیدار خطبای مشهد: وعاظ با مطالعه عمیق و مخاطب‌‏شناسى منبر‌ها را پرجاذبه کنند برپایی محفل روایتگری دوران دفاع مقدس در حرم امام‌رضا(ع) گردان نانوا‌ها فرهنگ عاشورا؛ پیشران دفاع از ایران
سرخط خبرها

نقش تأثیرگذار موقوفات در تعالی جوامع اسلامی

  • کد خبر: ۲۹۰۶۷۹
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
نقش تأثیرگذار موقوفات در تعالی جوامع اسلامی
وقف در حمایت از کیان خانواده که سنگ‌بنای جامعه است و حفظ انسجام و یکپارچگی آن از طریق حمایت‌های مالی و تدارکاتی، نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، در میان فعالیت‌های نیکوکارانه، وقف از‌آن‌رو دارای جایگاهی ممتاز و یگانه است که استمرار کار خیر و نیک آدمی را نه‌تنها در طول زمان، بلکه حتی سال‌ها و قرن‌ها پس از مرگ وی تضمین می‌سازد. مؤلفه اساسی وقف، پاسخگوی خوبی برای میل به جاودانگی او به‌شمار می‌آید.

راستی مگر نه این است که اصل خلقت بشر به حقیقت «نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی» وابسته است و به همین علت به صاحب آن دل‌بسته؟ همین وابستگی وجودی و دل‌بستگی روحی کافی است تا انسان‌های شیدا را به‌سمت خدا و سوی تشبه به او بکشاند. انسان‌های واقف از‌آن‌رو در تشبه به حق‌تعالی موفق‌ترند که با وقف اموال خود برای رفع نیاز‌های مردمان دوران‌های آینده، فعل برخاسته از قدرت محدود بشری را به سان رحمت واسعه الهی، مستمر و بی‌زوال می‌سازند.

صدقه یکی از بارزترین مصداق‌های تزکیه است و کامل‌ترین مصداق صدقه نیز وقف است. در وقف اصل مال انسان ثابت می‌ماند و فرع یعنی منافع آن نیز بادوام و ثبات آن اصل، جریان خواهد داشت و هیچ صدقه‌ای، چون وقف، چنین‌مزیتی جاودانه ندارد. با گسترش فرهنگ وقف در جامعه، بستر مناسبی برای رشد ارزش‌های معنوی و الهی ایجاد می‌شود. اسلام بر سنت حسنه وقف به‌عنوان یکی از اهرم‌های مؤثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیاز‌های مادی و معنوی جامعه تأکید کرده است. 

از صد‌ها سال پیش تاکنون واقفان خیراندیش با اختصاص بخشی از اموال خود برای خدمت مستمر به جامعه در قالب روش پسندیده «وقف» که بارزترین و روشن‌ترین مصداق احسان، انفاق، صدقه جاریه، تعاون و باقیات‌الصالحات است، منشأ خدمات فراوان علمی، فرهنگی، هنری، رفاهی و بهداشتی در جامعه بوده‌اند که وجود صد‌ها درمانگاه، بیمارستان، مدرسه، دارالایتام، کتابخانه و هزاران مسجد، قنات، پل، آب‌انبار و... بهترین گواه و شاهد آن است. 

وقف در حمایت از کیان خانواده که سنگ‌بنای جامعه است و حفظ انسجام و یکپارچگی آن از طریق حمایت‌های مالی و تدارکاتی، نقش مهمی ایفا می‌کند. پدیده وقف دارای حیطه گسترده‌ای از فعالیت و اقدام است؛ تا‌جایی‌که اگر به‌درستی هدایت شود، به بسیاری از نیاز‌ها پاسخ می‌دهد و هیچ‌گاه جامعه انسانی با کمبود‌های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی رو‌به‌رو نخواهد شد. اما مهم این است که هم نیاز‌ها بر اساس اولویت در سطح افکار عمومی معرفی شود و هم ضرورت آن عینی و متناسب با عواطف و درک و توجه واقفان لحاظ شود. 

فرهنگ وقف از میان همه امور خیریه مصداق بارز و ماندگاری از امور خیریه است؛ وگرنه غیر از وقف، ما نذورات، تعاون، قرض‌الحسنه و مواردی از‌این‌قبیل را داریم که هر یک از این موارد در جامعه توسعه یابد، مساوی با خدمت بیشتر به جامعه است؛ بنابراین هر‌چقدر فرهنگ وقف و نیکوکاری و امور خیریه را در جامعه با تبلیغات ترویج دهیم، ارائه خدمت بیشتر به مردم آن جامعه صورت می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->