مدیریت شهری مشهد پای‌کار برگزاری شایسته دیدار تیم‌های ملی ایران و قطر است ترافیک پرحجم در میدان‌های جمهوری اسلامی و فلسطین و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۹ مهر ۱۴۰۳) پاسخی برای ممنوعیت چادر زدن در سطح شهر مشهد | شهرداری در بوستان غدیر میزبان زائران است ساخت جمعه بازار خودروی مشهد تا پایان دوره ششم مدیریت شهری فقر در اعتبارات حوزه آبخیزداری شهرستان مشهد رفع چالش‌های اجرایی در حریم مسیل‌های شهر مشهد علت آلودگی هوای امروز (۹ مهر ۱۴۰۳) مشهد چیست؟ هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۹ مهر ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: خدمات شهرداری ویترین خدمات نظام جمهوری اسلامی است + فیلم مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرآرا: «مشهد چهره» بزرگترین سند روایت مشهد الرضا(ع) است + فیلم اجتماع بزرگ «حزب الله زنده است» در مشهد برگزار شد + فیلم ویدئو | اجتماع بزرگ مردمی «حزب الله زنده است» در مشهدمقدس (۸ مهر ۱۴۰۳) منشأ آلودگی هوای امروز مشهد فعالیت ۲ کانون خارجی گردوغبار است (۸ مهر ۱۴۰۳) برگزاری سومین جلسه هیئت دوام ثامن مشهد با محوریت اخلاق و مهدویت و گرامیداشت یاد شهید سید حسن نصرالله فضاسازی شهر مشهد متناسب با شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان ۱.۲ میلیون مترمربع از معابر شهر مشهد روکش آسفالت شده است نام‌گذاری معبری در مشهد به نام «شهید سیدحسن نصرالله» ساماندهی بالغ بر ۱۴ هزار کارگر در ایست‌کار‌های سطح شهر مشهد اعمال‌قانون ۲۰۹۶ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۸ خودروی متخلف توقیف شدند (۸ مهر ۱۴۰۳) شهروند مشهدی: درخت‌های آسیب‌رسان را هرس کنید پایان ترافیک میدان خیام مشهد تا تابستان ۱۴۰۴
سرخط خبرها

مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرآرا: «مشهد چهره» بزرگترین سند روایت مشهد الرضا(ع) است + فیلم

  • کد خبر: ۲۹۱۴۴۷
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸
مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرآرا: «مشهد چهره» بزرگترین سند روایت مشهد الرضا(ع) است + فیلم
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا گفت: ۱۴ سال روایتگر پروژه‌های متفاوتی از مردم مشهد بودیم. ۱۲ هزار روایت از مردم مشهد، رویدادها و اماکن مشهد را گردآوری کردیم؛ روایت افرادی که اکنون نیستند و روایت مکان‌هایی که اکنون تخریب شده‌اند. «مشهد چهره» بزرگ‌ترین سند روایت مشهدالرضا(ع) است.

به گزارش شهرآرانیوز، در مراسم رونمایی از سایت «مشهد چهره» و آغاز فعالیت رسمی آن که با حضور اعضای شورای اجتماعی محلات مشهد برگزار شد، سیدمیثم موسوی‌مهر، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا، به معرفی و تشریح محصولات رسانه‌ای تازه این مؤسسه پرداخت.

موسوی‌مهر گفت: «مشهد چهره» نخستین پایگاه روایت رویدادها، شخصیت‌ها، اماکن، آیین، فرهنگ و رسوم مشهد است که ماحصل سال‌ها کار شهرآرا در جمع‌آوری داده‌های شهری است. مشهد‌چهره به‌صورت دسته‌بندی‌شده و در فرمی هنری ارائه می‌شود. گفتنی است که تمام فرصت‌های رسانه‌ای و محتوایی که در این پایگاه وجود دارد، حاصل تلاش خبرنگاران در چهارده‌،پانزده سال فعالیت است.

وی در ادامه افزود: مشهد چهره به آدم‌ها و ماجرا‌ها و فعالیت‌هایی که در حوزه محله تأثیرگذار بوده‌اند، توجه کرده و توجه دارد؛ البته در بین سوژه‌ها، مفاخر مشهد هم حضور دارند، اما سعی شده است که روایت همه آدم‌هایی که دارای مزیت‌هایی در حوزه محلی بوده‌اند نیز مطرح شود. البته آنچه الان وجود دارد، بخش کمی از فرصت‌های مشهد است. امیدواریم با راه‌اندازی این پایگاه و فراخوانی که شهرآرا در حوزه‌های مختلف داده است و می‌دهد، این داده‌های متنوع و متعدد غنی‌تر و بانک دانش خوبی درباره مشهدالرضا(ع) تولید شود.

او یادآور شد: یکی دیگر از مزیت‌های این پایگاه، قسمت تقویم آن است که براساس وقایع و رویکرد‌های مرتبط با مشهد طراحی شده است و نخستین روزشمار داده‌محور مبتنی بر مشهد است. نسخه الکترونیک این روزشمار تهیه شده و در آینده‌ای نه‌چندان‌دور به صورت مکتوب هم در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد که می‌توانند از این بانک جامعِ وقایع مرتبط با مشهد استفاده کنند.

«مشهد چهره» نخستین پایگاه داده هویتی مشهد است

موسوی‌مهر همچنین بیان کرد: ما به‌دنبال این هستیم که مرجعیت روایت در مشهد را در شهرآرا ایجاد کنیم و با توجه به توانایی و سبقه‌ای که در‌این‌زمینه داریم، می‌توانیم بگوییم که این نخستین پایگاه داده هویتی مشهد است که مبتنی بر روایت، طراحی شده است. قطعاً این الگو می‌تواند برای همه شهر‌ها که خود را در حوزه هویتی دارای عقبه و امتداد می‌دانند، نمونه خوبی باشد. در این کار دسته‌بندی‌های خوبی انجام و سعی شده هم از نظر جغرافیا، هم از نظر رویکرد و هم از نظر سوژه، دسترسی برای مخاطب ایجاد شود.

یکی دیگر از محصولاتی که در این مراسم از آن رونمایی شد، صفحه شبکه اجتماعی مشهد‌ چهره بود. مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا درباره آن گفت: از فعالیت‌های باسابقه در حوزه شهرآرا، تولید محتوا در حوزه چندرسانه‌ای است که برای عرضه آن به مخاطبان به‌صورت رسمی در صفحات اجتماعی حضور پیدا کرده‌ایم که علاقه‌مندان می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی، این تولیدات را دنبال کنند.

رسانه اجتماعی «قصه شهر» بود

وی افزود: از محصولات دیگری که امروز (یکشنبه) رونمایی شد، گرید جدید هفته‌نامه شهرآرامحله است که بعد از طی دوره آزمایشی و بازخوردگیری به‌عنوان گرید رسمی شهرآرامحله تأیید شد و از این به بعد درمعرض دید همشهریان عزیز قرار می‌گیرد.

محصول و اثر دیگری که در این شب رونمایی شد، رسانه اجتماعی «قصه شهر» بود. موسوی‌مهر در توضیح آن گفت: «قصه شهر» امکانی است برای بارگذاری محتوا با محور‌های مکان، زمان و روایتگری؛ یعنی مخاطب می‌تواند در نظام محتواسازی به تولید محتوای مخصوص به خودش بپردازد و آن را به زمان و مکانی که مدنظر خودش است، متصل کند و مخاطبان دیگر را دعوت کند به دیدن محتوایی که تولید کرده است. در این محصول همشهری‌های ما می‌توانند خودشان تولیدکننده محصول باشند و آن را به‌اشتراک بگذارند. این هم از اتفاقات خوبی است که فعالیت آزمایشی آن آماده شده و دسترسی ابتدایی آن در این دوره آزمایشی در اختیار اعضای شورای اجتماعی محلات است. پس از طی دوره آزمایشی به‌صورت رسمی فعالیت خودش را آغاز می‌کند و به نظر می‌رسد اقدامی کاملاً متفاوت است که به‌زودی به همشهری‌ها عرضه می‌شود.

درباره مشهد چهره

روی تقویم، اردیبهشت ۱۴۰۰، تاریخ رسمی آغازبه‌کار سایت «مشهد چهره» است؛ اما این نقطه، شروع راه نیست. باید پیشینه «مشهد چهره» را در ۱۰‌ سال پیش جست‌وجو کرد. شهریور ۱۳۹۰ روزنامه شهرآرا تصمیم گرفت پای مطبوعات را به کوچه‌وخیابان‌های شهر باز کند و برای مردم هر محله رسانه‌ای ویژه خودشان منتشر کند. تا خرداد ۹۱ مناطق سیزده‌گانه شهرداری ماهی یک ویژه‌نامه مخصوص به خود داشتند و از این تاریخ به بعد بازه انتشار شهرآرامحله «هفته‌نامه» شد.

پس از آن بود که ضمیمه نوپای شهرآرا هر روز در دو منطقه پای صحبت مردم مشهد نشست و حرف بسیاری از چهره‌های یک‌ دهه اخیر شهر را منتشر کرد.

تا خرداد ۹۴ شهرآرامحله هر منطقه، فقط در همان منطقه توزیع می‌شد و به‌همین‌سبب آن‌طور‌که باید، در دسترس شهروندان قرار نمی‌گرفت؛ اما با شهری‌شدن توزیع شهرآرامحله از سالروز ششمین سال انتشار روزنامه شهرآرا، بر تعداد مخاطبان این هفته‌نامه محلی نیز افزوده شد.

فروردین ۱۴۰۰ فرصت مغتنمی شد برای انتقال تجربیات ده‌ساله این نشریه محلی در بستر وب‌سایت که «مشهد چهره» در همین زمان متولد شد.

 

«مشهد چهره» چشم شهر است

«مشهد چهره» چشم شهر است و دنبال سرچشمه‌هاست. خبرنگاران ما مدام در شهر پرسه می‌زنند و چشم می‌گردانند تا از دل کنج‌های کم‌پیدا و ناپیدا و پستو‌ها، شخصیت‌ها و مکان‌های خاطره‌انگیز و تاریخ‌ساز مشهد را بیرون بکشند و به همشهریانشان معرفی کنند؛ آن‌ها که روزگاری تمام وجودشان به این شهر گره خورده و کمترکسی سراغی از آن‌ها گرفته بود. «مشهد چهره» می‌خواهد نشانی این شخصیت‌ها و مکان‌ها باشد.

در بخش «اهالی شهر» به سراغ قصه زندگی آدم‌های شهر می‌رویم. هنرمندان، ورزشکاران، نخبگان، کارآفرینان، پیشه‌وران (صاحبان مشاغل)، نیکوکاران، مدافعان، راویان و نامداران مشهد در ۹ دسته مختلف این سایت معرفی می‌شوند.

این چهره‌ها همچنین بر اساس مناطق و محلات تقسیم‌بندی می‌شوند تا اگر کسی به‌دنبال چهره‌ای در محله‌ای مشخص باشد، به‌راحتی بتواند روایت آن را پیش‌روی خود ببیند.

باید بدانیم «مشهد چهره» فقط در معرفی آدم‌ها خلاصه نمی‌شود؛ این سایت نمایی کلی از چهره شهر نیز پیش‌رویتان می‌گذارد. در بخش «داستان شهر»، نحوه شکل‌گیری کوی و محلات مشهدالرضا(ع) را روایت می‌کنیم.

در این ۹ قسمت هم می‌توانید با حرم مطهر امام‌رضا(ع) در زیر گنبد کبود، تاریخچه مشهد و محلاتش، کوچه‌ها، مساجد، بازارها، جاذبه‌های گردشگری، آداب‌ورسوم و گزارش‌های شهر، به تفکیک هر منطقه و محله آشنا شوید.

در قسمت «تقویم شهر» برای اولین‌بار تمامی اتفاقات مربوط به تاریخ مشهد و رویداد‌های شهری و همچنین تاریخ درگذشت و تولد چهره‌های مشهدی به‌صورت روزشمار و به تفکیک ماه‌های سال پیش‌رویتان قرار می‌گیرد.

در قسمت «مشهدشناسی» می‌توانید حدود جغرافیایی هر منطقه، محله و خیابان را روی نقشه بیابید.

در قسمت «مشهد در مکتوبات» که در فوتر سایت مشهد چهره جا دارد نیز می‌توانید با کتاب‌ها و مقالاتی که درباره مشهد نوشته شده است، آشنا شوید.

مشهد چهره در نظر دارد در طول زمان با تکمیل اطلاعات، تبدیل به مرجعی معتبر و جامع برای معرفی این شهر باشد؛ چنان‌که اگر کسی خواست یک چهره مشهدی را بشناسد یا نشانی از کوی و محلات آن پیدا کند، به این سایت مراجعه کند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->