سرخط خبرها

جذب سرمایه‌گذار و دیوارکشی اراضی رها شده در محله گوهرشاد

  • کد خبر: ۲۹۲۲۵
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
جذب سرمایه‌گذار و دیوارکشی اراضی رها شده در محله گوهرشاد
گزارش از چند زمین رها شده در محله گوهرشاد که بلاتکلیف مانده‌اند
حسین‌زاده/شهرآرانیوز- پیرو رسیدگی به گله‌های اهالی محله گوهرشاد از چند زمین رهاشده و بلاتکلیف در محل و مزاحمت‌هایی که به دلیل آن ایجاد شده بود، سری به این محل زدیم. اهالی اعلام کرده بودند که سه زمین متعلق به موقوفه گوهرشادآغاست و یک زمین هم ملک شخصی است که سال‌ها رها شده و محل تجمع معتادان و گاه پناهگاهی برای افراد شده است. گزارش پیش رو بازدید از این مکان‌ها و شنیدن صحبت‌های همسایه‌های این چند زمین و پاسخ مسئولان در این‌باره است.

مگس و پشه‌ها میهمان خانه‌هایمان شده‌اند
گفته‌اند سه زمین دیوارکشی شده متعلق به موقوفه گوهرشاد‌آغا در خیابان‌های کلاهدوز ۲۶ و ۲۸ است که مزاحمت‌هایی برای شهروندان ایجاد کرده است. یکی از اهالی ساکن در خیابان کلاهدوز ۲۸ می‌گوید: این دو زمین؛ یکی موقوفه بدون کاربری گوهرشاد‌آغا نبش خیابان کلاهدوز ۲۸ است و نگهبان و مراقبی ندارد و دیگری هم به عنوان پارکینگ دانشگاه فردوسی در همین خیابان استفاده می‌شود و مشکلاتی را برای اهالی اینجا به وجود آورده است که این مشکلات تجمع مگس و پشه در حوالی این دو مکان و مزاحمت برای همسایه‌هاست و دیگری هم تجمع نخاله و زباله در این زمین است. حجتی با اشاره به این مطلب یادآور می‌شود: سال‌هاست که این دو زمین در این محدوده بلا‌استفاده مانده است و ما نمی‌دانیم کی قرار است تعیین تکلیف شود. زمانی در این زمین‌ها مشکل تجمع معتادان برای مصرف مواد را هم داشتیم، اما از وقتی که اداره اوقاف دیوار‌ها را کمی بالاتر برده، این مشکل خود به خود حذف شده است.

نگهبان بسیار در نظافت می‌کوشد
به زمین اوقافی خیابان کلاهدوز ۲۶ که سر می‌زنیم، این زمین منزل دو طبقه‌ای دارد که به نظر می‌رسد کسی در آن سکونت دارد. صاحب سوپرمارکت این محله می‌گوید: این ملک امتداد همان زمین در خیابان کلاهدوز ۲۸ است که به عنوان پارکینگ دانشگاه فردوسی به اجاره داده شده است. ما تا‌کنون مشکلی در این زمین ندیده‌ایم، زیرا نگهبان امانت‌دار خوبی است. او توضیح می‌دهد: نگهبان و پسری که همراه او هستند حتی اگر همسایه‌ای ته سیگارش را در این ملک بیندازد به او تذکر می‌دهند و حسابی حواسشان جمع است.

خیابان فرعی در نظر گرفته شود
خرم‌دل، یکی دیگر از شهروندان ساکن در خیابان کلاهدوز ۲۶ با اشاره به اینکه این دو زمین وقفی سال‌هاست تعیین تکلیف نشده است، می‌گوید: اگر شهرداری از وسط همین ملک وقفی خیابان فرعی بکشد که تردد ما از خیابان کلاهدوز ۲۸ به کلاهدوز ۲۶ آسان‌تر شود اتفاق خوبی رقم خواهد خورد و موجب تسهیل در تردد شهروندان خواهد شد.

ملک مخروبه اسفندیانی ۸ مزاحمت دارد
آقای رسول‌زاده، یکی از شهروندان ساکن در خیابان شهید اسفندیانی ۸ است. او می‌گوید: ملک شخصی مخروبه اسفندیانی ۸ مزاحمت‌هایی برای اهالی اینجا ایجاد کرده و سبب شده است ما گلایه‌هایمان را با شورای اجتماعی محله گوهرشاد هم مطرح کنیم. او یادآور می‌شود: مخروبه بودن این ملک مکانی برای تجمع معتادان و حتی استفاده ناشایست افراد شده است و در نتیجه مزاحمت‌هایی برای اهالی ساکن در همسایگی آن به وجود آورده است. همچنین افرادی هستند که زباله و نخاله خود را در این ملک می‌اندازند و این مسئله به‌ویژه در تابستان و گرمای هوا خطر سالک و بیماری‌های دیگر را به دنبال دارد.

باید بهترین اتفاق برای وقفیات بیفتد
معاون بهره‌برداری و اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی می‌گوید: چند ماهی می‌شود که پیگیر پیدا کردن سرمایه‌گذار برای این زمین‌ها هستیم. چند نفر هم آمده و از این زمین‌ها بازدید داشته‌اند و پروژه‌هایشان را هم ارائه داده‌اند که آخرین آن همین هفته گذشته بوده است.
سعید رضایی با اشاره به اینکه گشت‌هایی در فاصله زمانی مشخص به موقوفات انجام می‌شود، اظهار می‌کند: تا کنون گلایه‌ای از سوی شهروندان مبنی بر تجمع نخاله و زباله در زمین‌های مربوط به اوقاف در آن دو خیابان نداشته‌ایم در حالی که هم همکاران ما برای سرکشی از این دو مکان وقفی می‌روند و هم همسایگان آنجا به راحتی می‌توانند با ما ارتباط بگیرند. وی توضیح می‌دهد: حساسیت ما برای پذیرفتن طرح‌هایی که ارائه می‌شود به این دلیل است که باید ارزیابی کرد کدام یک از این طرح‌ها منافع بیشتری برای کسانی دارد که قرار است نفع این موقوفه به آن‌ها برسد.

سرکشی‌های مکرر به وقفیات داریم
رئیس اداره اوقاف ناحیه ۲ مشهد نیز می‌گوید: برای پیشگیری از مشکلات احتمالی برای زمین‌ها و املاکی که موقوفه هستند سرکشی مکرر به موقوفه‌ها داریم و اگر مسئله‌ای را ببینیم فورا پیگیری می‌کنیم. ابراهیم صفرزاده خاطرنشان می‌کند: این محدوده در طرح تفصیلی مسکونی است و در صورتی که سرمایه‌گذار بخواهد پروژه تجاری در این مکان ایجاد کند باید مذاکراتی با شهرداری داشته باشد و حق و حقوق شهرداری را در این‌باره بپردازد.

اگر مالک در دسترس نباشد شهرداری دیوارکشی ملک را انجام می‌دهد.
جواد امیری، رئیس روابط‌عمومی شهرداری منطقه یک، در ادامه می‌گوید: تاکنون درباره این املاک و زمین‌ها گلایه‌ای از سوی شهروندان مطرح نشده است، اما اگر شهروندان این قضیه را مطرح کنند و مالک ملک خیابان اسفندیانی ۸ در دسترس باشد به او اخطار داده می‌شود که دیوارکشی ملک را انجام دهد و اگر در دسترس نباشد شهرداری پس از اخطار و گذشت یک ماه به دیوارکشی ملک اقدام و هزینه این اقدام را به عنوان بدهی ملک منظور می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->