سرخط خبرها
نگاهی به کمک های مسجد صاحب‌الزمان(عج) کوی امیر

توزیع ۹۰۰ بسته معیشتی به نیازمندان محله کوی امیر

  • کد خبر: ۲۹۲۲۷
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
توزیع ۹۰۰ بسته معیشتی به نیازمندان محله کوی امیر
محبوبه فرامرزی/شهرآرانیوز - مسجد‌ها همیشه پایگاه و مرکزی در محلات است که مهم‌ترین جنبش‌های مردمی در آن رخ می‌دهد. اگر در ذهنتان جست‌وجو کنید به همین نتیجه می‌رسید. در وقایع مهمی مانند انقلاب، جنگ و بلایای طبیعی، مسجد به‌عنوان پایگاهی مهم عمل کرده و با گردآوری مهم‌ترین ظرفیت‌های محله نقش مهمی ایفا کرده است.
در این گزارش به مسجد صاحب‌الزمان (عج) در توس ۱۳ یا همان کوی امیرالمؤمنین می‌رویم و نقش این مسجد را در این روز‌های محله بررسی می‌کنیم.  

ساخت‌وساز در سال ۷۰
جواد عادلی‌زاده، عضو هیئت‌امنای مسجد و بازنشسته میراث‌فرهنگی که عضو شورای اجتماعی محله کوی امیر هم هست، در این گزارش با ما همراه شد و برایمان از نقش مسجد صاحب‌الزمان(عج) می‌گوید.
عادلی‌زاده می‌گوید: مسجد قبلا حسینیه کوچکی بود. ساخت آن به اوایل انقلاب برمی‌گردد. اما حیاط و صحن مسجد ۲۰۰ متر بیشتر زیربنا نداشت. مردم محله به این نتیجه رسیدند که زیربنا کافی نیست و باید ساخت‌وساز انجام شود. سال ۱۳۷۰ خاکبرداری انجام شد و زیر نظر مهندسان شهرداری، مسجد در ۳ طبقه احداث شد. زیرزمین مسجد با وسعت ۶۰ متر به سالن ورزشی اختصاص یافت و تاکنون بچه‌های محله در آن ورزش می‌کنند. کلاس‌های ورزشی در رشته‌هایی مانند کاراته، ووشو، کونگ‌فو، بوکس و کیک‌بوکس در این سالن با تخفیف ویژه برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. حالا هم با بازگشایی باشگاه‌ها، این کلاس‌ها با رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی اجرا می‌شود.
وی در ادامه به فعالیت‌های کانون جوانان مسجد با عنوان منتظران حضرت مهدی (ع) اشاره و بیان می‌کند: چهارشنبه‌ها مراسم مذهبی داریم، مانند سخنرانی و مداحی و... دوره قرآن مسجد هم دوشنبه‌ها برگزار می‌شود. از سازمان تبلیغات اسلامی هم مجوز داریم و گاهی از حرم قاریان مطرحی به مراسم‌هایمان دعوت می‌شوند.  

فعالیت‌های رنگارنگ
عادلی‌زاده ادامه می‌دهد: ۴۰ نوجوان پای ثابت برنامه‌های مسجد ما هستند. البته برنامه‌های مسجد خیلی بیشتر از این موارد است. مثلا بانوان هم کلاس‌های هنری مختلفی مانند گلدوزی، شیرینی‌پزی و... دارند که از طرف پایگاه بسیج بانوان مسجد برگزار می‌شود.
وی درباره مرکز نیکوکاری مسجد هم می‌گوید: از زمانی که مسجد دایر شد، کمک کردن به نیازمندان هم انجام می‌شد. به این نتیجه رسیدیم به‌طور رسمی و با اخذ مجوز از کمیته امداد و بهزیستی کار را دنبال کنیم. پس از اخذ مجوز ۳۰۰ نفر از نیازمندان از محدوده خیام‌شمالی تا میدان فهمیده و از کوی امیر تا کارخانه قند (یعنی در محدوده خیریه‌مان) ثبت‌نام کنیم و خدمت‌رسانی را منسجم و با برنامه دنبال کنیم.
او در توضیح اقدامات خیریه مسجد این‌طور توضیح می‌دهد: هرشب بین ۱۵۰تا ۲۰۰نفر از نیازمندان محله که زیر پوشش مسجد هستند، غذای گرم تقسیم می‌کنیم. تشکیل صندوق قرض‌الحسنه و پرداخت وام به افراد نیازمند اقدام دیگر خیریه مسجد است. در این اقدام به افراد مستأجری که توانایی پرداخت رهن منزل را ندارند، به افراد بیکار برای کارآفرینی با ضامن، برای شهریه دانشجویان نیازمند بدون هیچ‌گونه کارمزد وام پرداخت می‌شود. البته افرادی که نیازمندند، ولی توان پرداخت اقساط را ندارند، قسط آن‌ها توسط افراد خیر پرداخت می‌شود.

اقداماتی برای کاهش مشکلات کرونا
وی در ادامه به اقدامات جوانان مسجد در ایام شیوع کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: از زمان شیوع بیماری توزیع سبد کالا بین نیازمندان به‌صورت ماهانه انجام شده است. در ماه مبارک رمضان هم ۳ مرحله توزیع سبد کالا داشتیم. طی همین مدت نزدیک به ۹۰۰ بسته معیشتی شامل موادغذایی مورد نیاز خانوار مانند برنج، روغن، چای، حبوبات و... بین نیازمندان توزیع کردیم.
این عضو شورای اجتماعی محله کوی امیر ادامه می‌دهد: با توجه به آسیبی که کرونا به کسب‌وکار جوانان زده بود، به افراد متضرر وام پرداخت کردیم تا کاروبارشان را راه بیندازند. صندوق مسجد تاکنون ۱۷۰ میلیون تومان به مردم وام داده است، از یک میلیون تا ۵ میلیون تومان به مردم وام پرداخت شده است.
وی به ضدعفونی مساجد محله اشاره می‌کند و می‌گوید: ۱۳ مسجد در محله هست. از زمانی که این مساجد شروع به کار کرده‌اند، مواد ضدعفونی تهیه کردیم و مساجد را دوره‌ای ضدعفونی می‌کنیم. علاوه بر این، ماسک و دستکش در محله توزیع کردیم و آیین‌نامه‌ها را به مردم آموزش دادیم.
عادلی‌زاده ادامه می‌دهد: در این مدت مکان‌های شلوغ مانند نانوایی‌ها و... را به شهرداری معرفی کردیم تا با علامت‌گذاری صف، آیین‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود.
او در ادامه به اجرای غربالگری کرونا در محله اشاره می‌کند و این‌طور توضیح می‌دهد: در این مدت علاوه بر اینکه کوچه‌ها و معابر را ضدعفونی می‌کردیم، چند جوان مسجدی به درب منزل همه ساکنان محله می‌رفتند و با بررسی نشانه‌های بیماری، از وجود افراد کرونایی در منازل مطلع می‌شدند. اگر فرد بیماری مشاهده می‌شد، مراتب به مرکز بهداشت محله اطلاع داده می‌شد.

این تنها گوشه‌ای از تلاش جوانان متعهد مسجد صاحب‌الزمان (عج) کوی امیر بود. تلاشی که این روز‌ها به دلیل شیوع کرونا قوت بسیاری گرفته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->