چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس آغاز اولین روز زمستان در مشهد با آلودگی هوا سرپرست شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منصوب شد (یکم دی ۱۴۰۳) امضای تفاهم‌نامه ٢ هزار میلیارد تومانی برای سامان‌دهی محور‌های ورودی مشهد مقدس شهردار مشهد: اولویت فعلی مدیریت شهری؛ ایجاد حال خوب برای شهروندان است+ویدئو درباره محمدولی اسدی، نایب تولیت آستان قدس رضوی | خادمی که تیرباران شد رضایت مردم از عملیات زمستانه شهرداری مشهد
سرخط خبرها

سیلوی گندم مشهد در فهرست میراث صنعتی کشور ثبت شد

  • کد خبر: ۲۹۲۷۱۰
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴
سیلوی گندم مشهد در فهرست میراث صنعتی کشور ثبت شد
رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: سیلوی قدیم مشهد به شماره ۳۴۱۷۷ در فهرست میراث صنعتی ملی کشور ثبت و به استان ابلاغ شد.

محمود طغرایی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، افزود: مجموعه کنونی سیلوی مشهد در حدود ۹ هکتار بوده و این مجموعه از حدود هشتاد سال قبل تاکنون و به فراخور نیاز، توسعه یافته است. آنچه در بررسی نقشه‌ها و عکس‌های هوایی قدیمی مشخص است، قسمت قدیمی‌تر این مجموعه بوده که شامل سیلوی قدیمی ۱۶ هزار تنی و ساختمان‌های اداری و پشتیبانی آن می‌شود و از سال ۱۳۱۸ شمسی مدنظر مهندسان بوده و هم‌اکنون در داخل مجموعه قرار دارد. این بخش از سیلو شامل ساختمان محل تخلیه از ماشین‌های حمل گندم، ساختمان بتنی مخزنی گندم ۱۶ هزار تنی و بخش تأسیسات و تولید برق است.

رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: در قدیم، ورودی کامیون‌های گندم، یک ساختمان محل تخلیه در سیلو قرار داشته و شامل ده محل تخلیه بوده است.

طغرایی تصریح کرد: در این محل، کامیون‌ها گندم‌های واردشده را بر روی سطح زمین و در قیف‌های بزرگ بتنی، خالی می‌کنند. در زیر این محل فضایی بزرگ و تونل‌مانند است و یک مسیر نقاله‌ای، گندم‌ها را به سمت فضای زیر مخزن بزرگ بتنی منتقل می‌کند.

او اظهار کرد: ساختمان مخزن بتنی ۱۶ هزار تنی با ۵۲ متر ارتفاع، ۱۶۰ متر طول و ۴۰ متر عرض شامل ۱۱ کندو یا مخزن استوانه‌ای در سه ردیف است.

رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان اینکه در بخش شرقی این مجموعه مخازن بتنی، ساختمان انتقال گندم‌ها از پایین به سمت بالا قرار دارد، گفت: گندم‌ها از طریق یک نقاله از بخش تخلیه به این بخش منتقل و از این بخش در چند مرحله و آن هم به‌وسیله نقاله و ماشین‌آلات مخصوص، بوجاری، شن‌گیری و پاک‌سازی شده و از قسمت بالای مخازن بتنی به داخل آن‌ها ریخته می‌شوند. این مراحل در بخش شرقی ساختمان اصلی سیلو، گام به گام انجام می‌شود.

طغرایی افزود: در انتها، پایین هریک از ۳۳ سلول‌ یا کندوی بتنی، منفذی است دریچه‌دار که با بازکردن آن‌ و به‌وسیله سه سری نقاله، گندم‌ها از هریک از کندوها تخلیه شده و وارد مسیر بارگیری و بردن به کارخانه آرد می‌شوند.

وی تصریح کرد: در سالن تحتانی زیر کندوها و تمام مراحل ورود، نگهداری و خروج محموله از طریق یک اتاق فرمان قابل کنترل و مدیریت است. در بالای تخته فرمان این ساختمان، آرم شرکت آلمانی زیمنس نصب شده است و کنترل کلیه اقدامات مجموعه همچنان از طریق همین اتاق فرمان انجام می‌شود.

رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: ماشین‌آلات در هر قسمت، نوارهای نقاله، سیستم برق‌رسانی و کابل‌کشی، دستگاه‌های تولید برق و موتورهای راه‌برنده همچنان همان وسایل اولیه بوده و کار می‌کنند.

طغرایی گفت: سازه اصلی این ساختمان از بتن مسلح یکپارچه است که در زمان ساخت با قالب های احتمالاً چوبی قالب‌بندی شده و به صورت یکپارچه درآمده است.

او افزود: در بخش شرق، وجود راه‌پله‌ بتنی و نرده‌های آهنی پرچی و دسته‌های چوبی آن جالب توجه است. در این بخش و در زمان ساخت سیلو، یک آسانسور وجود داشته و هم‌اکنون نیز کار می‌کند.

طغرایی یادآور شد: ورود ایران به دوران مدرنیته در دوره پهلوی اول و توسعه روزافزون کمی و کیفی شهرنشینی و ضرورت‌ استفاده از فناوری روز دنیا، موجب حرکت به سوی توسعه صنعت شد. افزایش جمعیت شهرها و امنیتی که در این دوره نسبت به اواخر قاجار رخ داد، تأمین خوراک و تضمین بهداشت عمومی را ایجاب کرد. ارتباطاتی که پهلوی اول با اروپا پیدا کرد و مراوداتی که با آلمانی‌ها داشت، موجب ورود فناوری اروپایی و به‌ویژه آلمانی به ایران شد.

رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: میراث صنعتی سیلوسازی و اهمیت توجه به برنامه‌ریزی کلان و همچنین کیفیت بسیار عالی شرکت سازنده و از طرف دیگر نحوه صحیح بهره‌برداری و نگهداری مهندسان و کاربران فنی، پدیده‌ای منحصربه‌فرد در این مجموعه به‌ جای گذاشته که هم‌چنان و پس از ۸۰ سال بهره‌برداری مداوم مورد استفاده است.

طغرایی ادامه داد: احداث سیلوی جدید ۱۴۰ هزار تنی که در سال ۱۳۵۳ شمسی در غرب این سیلو و توسط شوروی‌ها ساخته شده، فعالیت‌های سازمان غله را در مجموعه سیلو ایجاد کرده است. خوشبختانه در طول هشتاد سال گذشته بخشی از تأسیسات و دستگاه‌ها تعمیر یا تعویض شده ولی کلیات این اثر دست‌نخورده و اصیل باقی مانده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->