مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جایزه ملی ادبیات حماسی در مشهد برگزار شد+ ویدئو (یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳) رئیس حوزه هنری کشور: حماسه‌های ایرانی باید به حماسه‌های منطقه‌ای تبدیل شوند «هشت پا» از چهارشنبه (۱۸ مهر) جایگزین سریال «طوبی» می‌شود او آبی بود بی هیچ غبار و گرفتگی | یادی از سهراب سپهری، شاعر و نقاش معاصر آغاز چهارمین مرحله پویش «ایران همدل» برای کمک به مردم فلسطین و لبنان ژیلا صادقی مجری «بام تهران» رادیو شد + زمان پخش «خجالت نکش ۲» به خانه‌ها می‌آید + زمان اکران آنلاین نشست تخصصی بررسی نظرسنجی روزنامه شهرآرا برگزار شد | شهرآرا، انتخاب اهالی مطالعه در مشهد است قاب‌های افتخار ساره | گذری به آثار درخشان ساره بیات، بازیگر مشهدی سینما، به مناسبت سالروز تولدش «بهتره با سال تماس بگیری» روی آنتن + زمان پخش آموزش داستان‌نویسی | من های دیگر (بخش دوم) سرود سخت افزار اکران «ببعی قهرمان» در شهر‌های بدون سینما کلمات التیام بخش | نگاهی به کتاب «گذر از تجربه‌های تلخ با تغییر قصه‌های زندگی» لیندا کیانی با «ماه پنهان» در راه جشنواره فیلم فجر آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (۱۵ مهر ۱۴۰۳) درگذشت «میشل بلان» کارگردان و بازیگر فرانسوی + علت فوت فیلم‌های پلیسی شبکه نمایش در هفته نیروی انتظامی + زمان پخش «علی رهبری» در استانبول روی صحنه می‌رود
سرخط خبرها

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جایزه ملی ادبیات حماسی در مشهد برگزار شد+ ویدئو (یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۹۲۹۲۹
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جایزه ملی ادبیات حماسی در مشهد برگزار شد+ ویدئو (یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳)
مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جایزه ملی ادبیات حماسی امشب با معرفی برگزیدگان در آرامگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

الهام اسماعیلی|شهرآرا نیوز، محمدرضا شرفی خبوشان دبیر این دوره از جشنواره با اشاره به اهمیت این جشنواره و جایگاه فردوسی در ادبیات حماسی ایران، گفت: حکیم حماسه‌گوی ما پس از بیش از هزار سال از خاک برخاسته و به تماشای فرزندان روایت‌گرش نشسته است. اینجا گرد هم آمده‌ایم تا از حماسه‌های سرزمینمان بگوییم و ستایش‌گرانی که به حکمت و شجاعت او احترام می‌گذارند، یکدیگر را ملاقات کنیم.

شرفی با نقل قولی از فردوسی افزود: «شما در بطن حماسه زندگی می‌کنید و دشمنان می‌کوشند تا بر شما تسلط یابند. به تاریخ توجه داشته باشید؛ من خود راویانی هستم که از یاد حماسه‌سازان گذشته سخن می‌گویم و شما راویان حماسه‌ای هستید که در حال حاضر در حال رقم زدن آن هستید. با قلم‌تان روایت کنید و قهرمانان را به نمایش بگذارید.»

دبیر جشنواره به دستاورد‌های چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی اشاره کرد و اظهار داشت: این جایزه ترویجی، به بررسی و نگرش عمیق در هزاران اثر ملی پرداخته است و مشخص شده که داستان حماسی می‌تواند بر محورهایی، چون قهرمانان شناخته شده، انتخاب روایت‌هایی که مردم به آن باور دارند، و توصیف قهرمانانی که حامی حاکمیت ملی هستند، قوام یابد و اثرگذار باشد.

شرفی همچنین بر اهمیت این جایزه در ترویج آثار فاخر حماسی تأکید کرد و افزود: جایزه ملی داستان حماسی نبض روایت‌گری حماسه را در دست گرفته و مسیری روشن برای آینده ایجاد کرده است. غفلت از ادامه و حمایت از چنین جوایزی، خطای فرهنگی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: امیدورام که سال آینده دوباره در محضر شما شاهد تقدیر از نویسندگانی باشیم که راه بزرگ فردوسی را ادامه می‌دهند و اثرگذار هستند.

در ادامه این برنامه نتایج برگزیدگان جشنواره در بخش داستان به شرح زیر است:

اسامی برگزیدگان جشنواره در بخش رمان:

نفر اول امیرحسین دارابی از تهران با داستان «مرد نامرد، ترسو»، موفق به کسب دیپلم افتخار و جایزه ۱۵۰ میلیون تومانی شد.

نفر دوم امیرحسین روح‌نیا از خراسان رضوی با داستان «بازمانده»، برنده دیپلم افتخار و جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی گردید.

نفر سوم مهرداد صدیقیان از خراسان شمالی با داستان «لعبتکان»، دیپلم افتخار و جایزه ۵۰ میلیون تومانی را کسب کرد.

در بخش داستان کوتاه، بدون در نظر گرفتن رتبه، به هر یک از برگزیدگان مبلغ ۲۰ میلیون تومان اهدا شد. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

- آناهیتا برزویی با داستان «میانداران» از کرمانشاه

هدی حشمتیان با داستان «آب سیاه» از کرمانشاه

- قدسی خان بابایی با داستان «پل» از قم

- محمدرضا زروندی با داستان «علی قره پاچناری» از قم

- فریبا مرادی با داستان «شراب طهور» از اصفهان 

این جشنواره فرصتی مناسب برای معرفی نویسندگان و آثار برجسته ادبی کشور است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->