جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

پرونده جدید مجله اینترنتی فیلم پن منتشر شد: مهم‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۹/ پایان یک دهه با فورانی از خشم

  • کد خبر: ۲۹۳۲۱
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
پرونده جدید مجله اینترنتی فیلم پن منتشر شد: مهم‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۹/  پایان یک دهه با فورانی از خشم
سیزدهمین پرونده مجله اینترنتی «فیلم‌پن» درباره مهم‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۹ منتشر شد.

شهرآرانیوز؛ سجاد موسوی، سردبیر «فیلم‌پن» در سرمقاله این پرونده نوشته است:

«خشم، ناامیدی و دویدن. همه چیز درست از آب درآمد. اگر بی‌نهایت به جوایز جشنواره‌ها -به خصوص آن‌ها که برچسب الف دارند- بدبین بودیم حالا وقتی به پشت سرمان نگاه می‌کنیم، با تصویری مواجه می‌شویم که دوست نداشتیم به تماشایش بنشینیم. آیا سه فیلم مترادف‌ها، انگل و جوکر که هر سه جایزه‌ی اصلی جشنواره‌های برلین، کن و ونیز را دریافت کرده‌اند، ما را با تصویر حقیقی این سال‌ها مواجه می‌کنند؟ اگر با همان شیوه و نگاه مرسوم حاکی از نخوت و بدبینی و در جاهایی بدون دیدن فیلم و فقط با دریافت خبرها نسبت به جشنواره‌ها و جوایزشان عمل کنیم، قطعا نشان می‌دهیم که چه نگاه عقیم و  درک نادرستی از زیست انسانِ معاصر داریم. انسانی که «خشم» دارد و همین باعث برانگیختن و کنش او به وضعیت می‌شود. فرقی ندارد مهاجری اسرائیلی در فرانسه باشد یا خانواده‌ای در کره جنوبی یا دلقکی در آمریکا.

 

این موضوع بدین معنا نیست که جشنواره‌ها همواره مسیر بی‌عیب و نقصی پیش روی‌مان می‌گذارند، بلکه بیشتر روی سخنم با مواجهه‌ای است که در سرزمین‌مان با این موضوع می‌شود.

 

از سویی دیگر باید پرسید که در چند سال اخیر، کدام سال همچون سال ۲۰۱۹ مخاطبین و منتقدین و جشنواره‌ها عموما بر یک نظر متفق‌القول بوده‌اند؟ به طور مثال به لیست بهترین‌های سال کایه دوسینما نگاه کنید. اگر فیلم اول را که در واقع محصول سال ۲۰۱۸ است در نظر نگیریم، فیلم دومِ لیست، یعنی انگل، اولین فیلم لیست است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ عرضه شده است.

 

اگر به این آمارها و جوایز و لیست‌ها نیز توجهی نکنیم و فقط به احساسات خودمان تکیه کنیم کاملا پی می‌بریم که با دیدن این آثار –به‌خصوص سه فیلم موردنظر- چقدر انرژی درونمان نهفته است که سرچشمه‌اش «خشم» است. بنابراین با فورانی از خشم دهه‌ای به پایان می‌رسد و دهه‌ای دیگر آغاز. آغازی که با یک ناامیدی پیوند خورده است و فقط دویدن می‌تواند رشته‌های سخت این پیوند را از میان بردارد.

 

مهم‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ از نگاه سایت فیلم‌پن:

 

۱- انگل (بونگ جون-هو)

۲- ایرلندی (مارتین اسکورسیزی)

۳- ویتالینا وارلا (پدرو کاستا)

۴- الماس‌های تراش نخورده (برادران سفدی)

۵- بچه زامبی (برتران بونلو)

۶- آنتولوژی شهر اشباح (دنیس کوته)

۷- باکورائو (کلبر مندونسا فیلهو، جولیانو دورنلس)

۸- مترادف‌ها (نداو لاپید)

۹- دلمایت اسم من است (کریگ برِوِر)

۱۰- جنگل عشق (شیون سونو)

۱۱- به سوی ستارگان (جیمز گری)

۱۲- آتلانتیک (متی دیوپ)

۱۳- جوکر (تاد فیلیپس)

۱۴- فانوس دریایی (رابرت اگرز)

 

سایت «فیلم‌پن» که در پانزدهم فروردین ۱۳۹۵ تأسیس شده، در جستجوی سینماگرانی است که خود، جستجوگر و مکتشف هستند. فیلم‌پن به دنبال آن‌ها برای کشف‌کردن تاریخ‌های نانوشته سینما می‌رود؛ تاریخی که در میان شرارت، حقیقت و اضطراب جای دارد و حجابِ سینمای متورم آن را پوشانده است.

 

برای بازدید از سایت «فیلم‌پن» و خواندن مطالب آن روی لینک زیر کلیک کنید:

فیلم‌پن

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->