اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

ماجرای سینمای پس از کرونا

  • کد خبر: ۲۹۴۵۵
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
ماجرای سینمای پس از کرونا
سینمای آنلاین، به‌شرطی که زیرساخت‌هایش درست باشد، می‌تواند به‌راحتی مخاطب را جذب کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، به‌نظر می‌رسد برنده این بازی سینمای مستقل باشد، زیرا سینمای مستقل معمولا ارزان‌تر تولید می‌شود؛ بنابراین همان مخاطب محدود هم می‌تواند بودجه فیلم‌ها را برگرداند.
شهرآرانیوز/امیری- «دنیای هنر سینما قبل و بعد از شیوع کرونا» موضوع دومین نشست مجازی انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر مشهد است که شب گذشته برگزار شد.
مجید برزگر، تهیه‌کننده و کارگردان آثاری، چون «دشمنان»، «ابر بارانش گرفته»، «یک شهروند کاملا معمولی» و...، در این نشست از تأثیر کرونا بر سینمای مستقل ایران سخن گفت.
او در ابتدا تعریفی از سینمای مستقل ارائه کرد و افزود: سینمای مستقل برای من، سینمایی است که از نظر روایت و داستان و... مقابل جریان اصلی سینما قرار می‌گیرد. این شکل از فیلم‌سازی سعی می‌کند تعاریف و پیشنهاد‌هایی برای سینما داشته باشد. در حقیقت وقتی شما برای جریان اصلی سینما فیلم می‌سازید، حتما سفارش‌دهنده‌ای دارید که ممکن است دولتی باشد و نگاه ایدئولوژیکی به فیلم داشته باشد، در حالی که سینمای مستقل سعی دارد از این نظر خودش را مستقل بداند.

مسیر‌های جدید سینما در کرونا
نویسنده و کارگردان فیلم «فصل باران‌های موسمی»، در پاسخ به اینکه آیا باتوجه‌به شرایط کرونا و مسائل اقتصادی، سینمای مستقل ضربه بیشتری نسبت به جریان اصلی سینما خواهد خورد یا اینکه می‌تواند مسیر‌های جدیدی انتخاب کند، گفت: فکر می‌کنم اگر قرار باشد راهی پیدا شود، سینمای مستقل می‌تواند این کار را انجام دهد، چون تاکنون سینمای مستقل در تنگنا‌های مختلفی قرار داشته و توانسته است راه‌هایی برای زنده ماندن بیابد.
او در زمینه نگرانی‌های موجود درباره تعداد مخاطب اکران آنلاین نیز اظهار کرد: در این سال‌ها فیلم‌های خوبی را به شکل آنلاین دیده‌ایم؛ یعنی به هر حال مخاطبی وجود دارد؛ بنابراین سینمای آنلاین، به‌شرطی که زیرساخت‌هایش درست باشد، می‌تواند به‌راحتی مخاطب را جذب کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، به‌نظر می‌رسد برنده این بازی سینمای مستقل باشد، زیرا سینمای مستقل معمولا ارزان‌تر تولید می‌شود؛ بنابراین همان مخاطب محدود هم می‌تواند بودجه فیلم‌ها را برگرداند. از این‌رو سینمای مستقل می‌تواند از کارزار کرونا، مسیر تازه‌ای بیابد.

تماشای فیلم‌های جشنواره‌ای روی صفحه گوشی
اکران جشنواره‌ها موضوع دیگری است که انتظامی در این نشست به آن اشاره کرد و یادآور شد: دیدن فیلم‌های جشنواره در صفحه گوشی از چند جهت شایان توجه است. برخی از فیلم‌ها ممکن است به دلیل قصه‌گو بودن در صفحه گوشی جذاب باشند، اما آن‌دسته از فیلم‌هایی که ارزش‌های هنری بالا چون، بازی‌های صدا، نور و... دارند، نمی‌دانم چه اتفاقی برایشان می‌افتد.
برزگر همچنین در بخشی دیگر از سخنانش به دسترسی نسخه اصلی فیلم‌های مهم در فضای مجازی، به‌عنوان مزیت جشنواره‌های آنلاین در سینمای ایران اشاره کرد.

تغییر در مفاهیم
محدود شدن موضوعات و تحت تأثیر قرار گرفتن مفاهیم در سینما موضوع دیگری است که در نشست زنده «دنیای هنر سینما قبل و بعد از شیوع کرونا» مطرح شد. برزگر در پاسخ به این نگرانی گفت: احتمالا چیز‌های درونی‌تری مثل کوچک بودن علم، ناآگاهی، نژادپرستی و… در فیلم‌های ما خواهد آمد. در اصل درست است که کرونا همه را از پا انداخت، اما تعاریفی از ناسیونالیسم برایمان بازتعریف شد. به هر حال فکر می‌کنم این جریان تأثیر خودش را بر داستان‌ها و فیلم‌نامه‌های ما خواهد گذاشت و چه بسا تعاریف دیگری از خرافه، اعتقاد و... پیش آورد.

حرکت به سمت اکران آنلاین، به شرط زیرساخت‌های مطمئن
برزگر در واکنش به این مسئله که ممکن است در آینده‌ای نزدیک، ایده‌های کرونایی سینما را قبضه کند، بیان کرد: نه، این‌طور فکر نمی‌کنم. برخی موضوعات شاید فقط در حد شوخی و گفتگو‌های معمولی باقی بماند، اما در شکل روشن‌فکری سینما تأثیر خودش را خواهد گذاشت.
او درباره اینکه اکران‌های سینما پس از کرونا چقدر موفق خواهد بود نیز یادآور شد: سینمای ایران تا پیش از کرونا هم اکران‌های موفقی نداشته است. پرفروش‌ترین فیلم‌های ما نهایت ۴۰ میلیارد تومان فروخته‌اند و به‌جز فروش خوب تعدادی از فیلم‌های کمدی، رونقی در سینما نداشته‌ایم. همین وضعیت پس از کرونا هم وجود خواهد داشت، بنابراین فرصت خوبی است تا به اکران آنلاین، به شرط دارا بودن زیرساخت‌های مطمئن توجه کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->