سرخط خبرها
معاون شهرسازی منطقه ۳ خبرداد:

۳۸۵۳ اخطاریه برای متخلفان ساختمانی صادر شد

  • کد خبر: ۲۹۳۵۸
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
۳۸۵۳ اخطاریه برای متخلفان ساختمانی صادر شد
فیضی/ شهرآرانیوز_ در این صفحه از شهرآرا محله هر هفته به سراغ یکی از مدیران شهرداری منطقه می‌رویم و سؤالاتی را در حوزه کاری‌شان جویا می‌شویم. در این شماره به سراغ معاون شهرسازی منطقه۳ رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

خود را معرفی و مختصری از سابقه کاری‌تان بگویید؟
احمد ابراهیمی هستم و مدرک کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری دارم. ۱۷ سال است که در شهرداری مشهد فعالیت می‌کنم. ۱۵ سال آن را در شهرداری منطقه ۲ به‌عنوان کارشناس نوسازی، نوآوری و شهرسازی، مسئول شهرسازی ناحیه، رئیس شهرسازی منطقه، رئیس ناحیه و درنهایت مدیر اجرایی طرح سامان‌دهی خین عرب همکاری داشته‌ام. اکنون هم ۲ سال است که به عنوان معاون شهرسازی منطقه ۳ مشغول به خدمت هستم.

حوزه معاونت شهرسازی دارای چه زیرمجموعه‌هایی است؟
اداره شهرسازی و معماری و اداره مهندسی و نظارت بر ساخت‌و‌سازهاست.
چه وظایفی در معاونت شهرسازی و معماری بر عهده شماست؟
نظارت بر صدور مجوز‌ها و گواهی‌های شهرسازی(پایان‌کار، پروانه و دیگر گواهی‌ها) بر اساس طرح‌های تفضیلی و جامع، نظارت بر اجرای آیین‌نامه‌ها، مصوبات شورای اسلامی شهر و ضوابط و مقررات مربوط به مسائل شهرسازی و پیشنهاد استاندارد‌های مختلف در امور شهرسازی و معماری، انجام هماهنگی‌های لازم در راستای سرعت‌بخشی به فرایند نظارت و رسیدگی به تخلف‌های ساختمانی محدوده منطقه، هماهنگی برای رسیدگی به امور مربوط به مهندسان ناظر ساخت‌وساز‌های هر منطقه، سیاست‌گذاری و اولویت‌بندی درباره نحوه پیشبرد برنامه عملیاتی شهرداری در منطقه و نظارت بر نحوه استفاده از اراضی داخل محدوده و حریم منطقه بر اساس ضوابط طرح جامع و طرح‌های تفصیلی و مصوب و قوانین و دستورالعمل‌های مربوط اهم وظایف این مجموعه است.

بافت فرسوده از نظر معاونت شهرسازی شامل چه مواردی است؟
همه ما در طول روز و هنگام رفت‌وآمد در شهر به ویژه در محله‌ها و بخش‌های قدیمی شاهد ساختمان‌ها و بنا‌هایی هستیم که سال‌های زیادی از ساخت آن‌ها گذشته است و حالا دارای بافت فرسوده و کهنه محسوب می‌شود که ظاهری ناخوشایند به فضا بخشیده است و در بعضی از مواقع تخریب می‌شود یا در حال ویرانی هستند این بافت‌ها نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.

بافت فرسوده منطقه ما در کجا بیشتر به چشم می‌خورد و برای حذف این بافت‌ها چه تدابیری اندیشیده شده است؟
بافت فرسوده روی نقشه سیستم یکپارچه شهرسازی مشخص‌شده است که در منطقه ما در شمال منطقه
(شمال صدمتری) قرار دارد. تنها مالکانی که بنای آن‌ها در محدوده بافت فرسوده قرار دارد می‌توانند به دریافت وام بافت فرسوده اقدام کنند. در راستای نوسازی واحد‌های مسکونی ناکارآمد در مناطق کم برخوردار شهری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طرح ۲ هزار واحد مسکونی در مناطق پیرامونی شهر مشهد را در دستورکار قرار داده است و به پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و بلاعوض اقدام می‌کند که شهروندان محترم می‌توانند به شهرداری منطقه یا نواحی شهرداری مراجعه کنند.

نظارت برساخت‌وساز‌ها و ایمن بودن ساختمان‌ها به چه صورت است؟
در راستای اجرای هرچه دقیق‌تر قوانین و فراهم آوردن زمینه برخورد قاطعانه با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز هم‌زمان با اجرای عدالت پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده در اجرای قوانین یا اجرای سلیقه‌ای قوانین نسبت به شهروندان قانونمدار دستورالعمل جامعی در برخورد با تخلفات ساختمانی دادسرای عمومی و انقلاب ویژه شهرسازی مشهد تدوین و ابلاغ‌شده است. ملاک عمل همکاران اداره مهندسی و نظارت برساخت‌وساز‌ها در جلوگیری و اعمال قانون تخلفات ساختمانی است. درباره ساختمان‌ها و دیوار‌های خطری و ناایمن در راستای بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری و هماهنگی با مقام محترم قضایی اقدامات لازم برای رفع خطر انجام می‌شود. سال گذشته همکاران من در اداره مهندسی و نظارت برساخت‌وساز‌های منطقه ۳ تعداد ۳۸۵۳ اخطاریه برای متخلفان صادر کرده‌اند و ۲۴۹۸ ملک با دستور قضایی پلمب شده است.

مهم‌ترین مشکلات شهرسازی در منطقه۳ از نظر شما چیست؟
عمده مشکلات شهرداری منطقه۳ در قسمت شمال آن قرار دارد که می‌توان به مواردی همچون وجود اراضی بایر و رها، تناسب نداشتن و آشفتگی فضایی، محدودیت و نارسایی معابر و شبکه ارتباطی، نبود فضای خدماتی (فضای سبز، اماکن ورزشی و...)، بی‌نظمی شدید در تفکیک اراضی، وجود اماکن فاقد استحکام بنا و ساخت‌وساز غیراصولی، همکاری نداشتن دستگاه‌های خدماتی با شهرداری و نبود شبکه فاضلاب در بخشی‌هایی از منطقه اشاره کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->