سرخط خبرها

ایجاد زبان مشترک بین مردم و مدیریت شهری

  • کد خبر: ۸۹۲۲
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۴
ایجاد زبان مشترک بین مردم و مدیریت شهری
رئیس کمیسیون شهرسازی و عمران از اقدامات شهرسازی برای شهروندان منطقه ۹ می‌گوید
نجمه موسوی کاهانی - به بهانه روز شهرساز به‌سراغ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد می‌رویم تا درباره وضعیت شهرسازی در منطقه ۹ صحبت کنیم.
محمدهادی مهدی‌نیا که عضو کمیسیون نظارتی منطقه ۹ نیز هست از موقعیت ویژه شهری در منطقه این‌طور می‌گوید: مناطق جدید معمولا از نظر ساختار شهری و کالبدی و از نظر توده و فضا همگون هستند، مانند مناطق ۱۰ و ۱۱ و ۱۲. اما منطقه ۹ با وجود جوان‌بودن، ناهمگون است. بدین معنی که در محلات مختلف آن مسائل گوناگونی را می‌بینیم. از بافت‌های قدیمی بالای ۳۰ سال گرفته تا بافت‌های جدید و نوساز که باید به مقوله‌های شهرسازی جدید در آن پرداخته شود. در میان شهرسازان این تفکر وجود دارد که اگر فردی در شهرسازی منطقه ۹ کار کند می‌تواند در هر منطقه دیگری هم کار کند. زیرا همه نوع بافت شهری در آن وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: در این منطقه علاوه‌بر خیابان‌های برخوردار، محلاتی مانند نه‌دره و صابر و شقایق وجود دارد که تقریبا مشابه بافت‌های فرسوده هستند. همین محلات سبب شده است که این منطقه خاص‌تر از دیگر مناطق باشد. از طرفی حوزه شهرسازی منطقه ۹ همیشه چالش‌برانگیز بوده است و باتوجه به تعدد طرح‌های تفصیلی و نوع بافت قطعات و تقاضایی که در حوزه پایانکار و پروانه آن وجود داشته حوزه خاصی بوده است. وسعت منطقه هم به این امر افزوده می‌شود و کار در منطقه ۹ را سخت‌تر کرده و بر حساسیت آن می‌افزید.
وی با اشاره به اینکه بافت‌های خودرو در مناطق برخوردار شهری پدیده جدیدی نیست، بیان می‌کند: ما در بخش‌هایی از بهترین مناطق تهران هم این پدیده را مشاهده می‌کنیم. بافت‌هایی که به‌نوعی در اثر پدیده‌های اجتماعی ناگهانی شکل یافته است و به دو نوع می‌توان با این امر برخورد کرد. یکی برخورد بولدوزری شهرسازی و پاک‌کردن صورت‌مسئله به هر قوه قهریه‌ای است که مورد تأیید ما نبوده و تاکنون صورت نپذیرفته و دیگری استفاده از مشارکت خود شهروندان در پیشبرد اهداف شهرسازی و بهینه‌کردن فضای زیست محیطی است.
 مهدی‌نیا ادامه می‌دهد: بافت‌های حاشیه‌ای معمولا مالکیت‌های تثبیت‌شده‌ای نداشته و متناسب با بقیه بافت اطراف خود نیستند و به لحاظ اقتصادی‌اجتماعی توان کمتری دارند. به همین دلیل نیازمند وکلایی هستند که در عین همراهی با مدیریت شهری، حق و حقوق آن‌ها را در فرایند مشارکتی مطالبه کنند.
وی بیان می‌کند:  این وکلا، دفاتر تسهیلگری هستند که زبان مشترک بین مدیریت شهری و مردم هستند. وجود این دفاتر راه‌حل بهینه‌ای برای بهبود کیفیت فضای زندگی در منطقه است که از مشارکت در خدمات شهری و بازسازی  معابر گرفته تا بهسازی ابنیه و تجمیع و جابه‌جایی را شامل می‌شود و با کمترین هزینه از طرف مدیریت شهری، مردم مستقر در این بافت‌ها بیشترین همراهی و رضایتمندی را نیز داشته باشند.
مهدی‌نیا می‌افزاید: نکته‌ای که به سازمان بازآفرینی تأکید کرده‌ام این است که حداقل دو دفتر را در بافت روستا‌های الحاق شده به شهر در نظر بگیرند. این دو روستا یکی روستای وکیل‌آباد و یکی محدوده صابر و منطقه نه‌دره در منطقه ۹ است که تا آخر سال وارد مباحث اجرایی آن خواهیم شد.
مهدی‌نیا ضمن اینکه روز جهانی شهرسازی را به شهرسازان حوزه شهری تبریک می‌گوید تأکید می‌کند که این روز علاوه‌بر شهرسازان متعلق به همه مردمی است که به‌نوعی از خدمات شهرسازی بهره‌مند می‌شوند. وی درباره تقسیمات شهری منطقه ۹ که مورد تصویب شورا و وزارت کشور قرار گرفته است بیان می‌کند: طبق مصوبات، منطقه ۹ به دو منطقه ۹ و ۱۷ تقسیم خواهد شد که طبق تصمیمات شورا در فرایند اجرا اولین منطقه، منطقه ۹ است.
این عضو شورای اسلامی شهر با تأکید بر اینکه این تصمیم در راستای کاهش مشکلات و افزایش کارایی منطقه انجام خواهد شد ادامه می‌دهد: در جلسات گذشته بحث تقسیم منطقه ۹ جدی‌تر شده و با وجود سنگین‌بودن این مصوبه، امیدواریم در دوره شورای پنجم این تقسیم‌ها انجام شود.
وی درباره فعالیت کمیته‌های نظارتی نیز می‌گوید: رویکرد کمیته نظارتی دنبال‌کردن دو محور است. یکی بحث نظارت و کنترل مصوبات شورا با برش منطقه‌ای در منطقه و دیگری پرداختن به خواسته‌های شهروندانی است که مشکلات آنان به هر دلیلی در چارچوب مالی روز شهرداری قابل پاسخ‌گویی نباشد و از این پتانسیل برای راه‌اندازی بهتر امور استفاده شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->