قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلوزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ حال ناخوش کشتی مشهد
سرخط خبرها

تغییر اساسنامه به سود فوتبالی‌ها تمام می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۹۳۷۰
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
تغییر اساسنامه به سود فوتبالی‌ها تمام می‌شود؟
فقط علی دایی می‌تواند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شود!
علی‌بنی شیخ‌الاسلامی/ شهرآرانیوز _اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال دیروز ازسوی دبیرکل برای فیفا فرستاده شد. فیفا بعد از بررسی اساسنامه جدید نظر خود را دراین‌باره اعلام خواهد کرد و در صورت تأیید، فدراسیون فوتبال باید آن را در هیئت‌دولت مصوب کند تا زمینه برای برگزاری انتخابات مهیا شود. همان‌طور که در روز‌های اخیر مطلع شده‌اید، اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال دستخوش تغییر شده است؛ ازجمله اینکه سابقه ۱۰ سال مدیریتی برای بازیکنان فوتبال برداشته شده است. براین‌اساس بازیکنانی که ۱۰۰ بازی ملی دارند، می‌توانند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شوند. به‌واقع ۱۰۰ بازی ملی جایگزین ۱۰ سال سابقه مدیریتی شده است. هر ۱۰ بازی ملی برابر شده است با یک سال سابقه مدیریتی.
در فوتبال ایران ۷ بازیکن هستند که بالای ۱۰۰ بازی ملی دارند. علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، سیدجلال حسینی، جواد نکونام، احسان حاج‌صفی و آندرانیک تیموریان؛ اما نامزد‌هایی که بازیکن سابق تیم ملی نبوده‌اند و ۱۰۰ بازی ملی ندارند، درصورتی می‌توانند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شوند که ۱۰ سال سابقه مدیریتی داشته باشند.
اما سؤال مهم اینجاست آیا همه بازیکنان مورداشاره می‌توانند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شوند به این بهانه که ۱۰۰ بازی ملی دارند؟ به این سؤال باید پاسخ «خیر» داد. به‌این‌دلیل کسی که می‌خواهد نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شود، جز دارابودن شرایط خاص باید شرایط عمومی را هم احراز کند. یکی از شرایط عمومی، دارابودن مدرک کارشناسی است. از بین ۷ بازیکنی که دارای ۱۰۰ بازی ملی هستند، تنها علی دایی مدرک کارشناسی دارد و می‌تواند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شود. حال این سؤال مهم پیش می‌آید که آیا علی دایی نامزد ریاست فدراسیون فوتبال خواهد شد؟

دایی: مربیگری را بیشتر از مدیریت دوست دارم
علی دایی بار‌ها گفته است علاقه‌ای به مدیریت در فوتبال ندارد و فضای کار در مربیگری فوتبال را دوست دارد. به دفعات به او پیشنهاد شده است برای مدیریت در فدراسیون فوتبال ایران یا حتی کنفدراسیون فوتبال آسیا نامزد شود. براساس قانون قبلی امکان نامزدی وی در ریاست فدراسیون فوتبال وجود نداشت، اما همان‌طور که خودش گفته است، تمایلی به مدیریت در فوتبال ندارد و این علاقه‌مندنبودن، شامل حال الان که قانون تغییر کرده است نیز می‌شود. علی دایی در فصلی که گذشت، بیرون از گود نشست؛ اما به‌طور‌حتم در فصل آینده برای بازگشت به فوتبال و نشستن روی نیمکت یک تیم تهرانی برنامه‌ریزی خواهد کرد. واقعیت این است که علی دایی با توجه به بیزینس‌هایی که دارد، نمی‌تواند برای اداره فوتبال کشور وقت بگذارد و حتی به‌خاطر اینکه به فعالیت‌های تجاری‌اش لطمه وارد نشود، حاضر به کار در بیرون از تهران نیز نیست. او بار‌ها با پیشنهاد‌های خوبی ازسوی تیم‌های شهرستانی مواجه شد و به همه آن‌ها پاسخ منفی داد. آخرین تیمی که قصد به‌خدمت‌گیری علی دایی را داشت، ذوب‌آهن بود. درحالی‌که ذوب‌آهن اعلام کرد با علی دایی به توافق رسیده است، این مربی ساعاتی بعد از این توافق از باشگاه عذرخواهی کرد. تراکتور نیز در برهه‌ای خواهان به‌خدمت‌گیری علی دایی شده بود، اما ستاره سرشناس فوتبال ایران از حضور در تبریز عذرخواهی کرد.

این قانون هم منتقد دارد
به نظر می‌رسد این قانون هم منتقد‌هایی داشته باشد. خیلی از فوتبالیست‌های شاخص دنیا نتوانسته‌اند تحصیلات عالیه داشته باشند و اگر قانونی که قرار است در ایران پیاده شود در سایر کشور‌ها نیز اجرا شود، هیچ فوتبالیست شاخصی قادر نخواهد بود برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نامزد شود. بدون‌شک ایگر کاسیاس، دروازه‌بان افسانه‌ای فوتبال اسپانیا، که برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال این کشور نامزد شده است، دارای تحصیلات کارشناسی نیست. طبیعتا بازیکنی که ۱۰۰ بازی ملی دارد، آن‌قدر تجربیات گران‌بهایی اندوخته است که بتواند با شورومشورت و به‌کارگیری افراد خبره، فوتبال را به‌خوبی اداره کند. در گذشته بودند آدم‌هایی که تحصیل‌کرده بودند، اما مدیریت خوبی در فوتبال نداشتند و این به‌خاطر تجربه ناکافی از حضور در فوتبال بوده است. اما آینده چه خواهد شد؟ مدرک کارشناسی از بدیهی‌ترین شرط‌های لازم برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال است و شاید بهتر است فوتبالی‌ها به‌جای نقد مدرک کارشناسی به دانشگاه بروند و لیسانس بگیرند. برخی بازیکنان هستند که در ماه‌های آینده بازی‌هایشان از ۱۰۰ بازی ملی عبور خواهد کرد و درصورتی‌که به دانشگاه بروند و مدرک کارشناسی بگیرند، می‌توانند برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کنند. با توجه به تمایل‌نداشتن علی دایی برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال دوره بعدی این انتخابات باوجود تغییر اساسنامه بدون حضور فوتبالی‌ها برگزار می‌شود، اما این فرصت برای بازیکنان باسابقه تیم ملی وجود دارد که با دریافت مدرک کارشناسی، تجربه نشستن روی صندلی ریاست ساختمان سئول را به دست بیاورند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->