شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی هوای مشهد پاک شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد نیاز به بازنگری دارد + فیلم
سرخط خبرها

خلأ قانونی، عامل اصلی رشد قارچ‌گونه سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۹۳۹۸
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
خلأ قانونی، عامل اصلی رشد قارچ‌گونه سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر مشهد
مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خراسان رضوی گفت: رشد قارچ‌گونه سکونتگاه‌های غیررسمی موجب افزایش ناامنی و تغییر کاربری ناموزون اراضی شده است.
طنین همتی/شهرآرانیوز، محمدعلی همدمی‌نژاد با بیان این مطالب گفت: اکنون در حاشیه شهر مشهد حدود ۱۰۰ روستای دارای دهیاری وجود دارد. روستا‌های حاشیه شهر‌های بزرگ که در حریم شهرداری واقع شده‌اند، باتوجه‌به جمعیت سیار، به‌طور عمده جمعیتشان بیش از جمعیت ساکن می‌باشد.

وی تصریح کرد: سکونتگاه‌های شبانه در این روستا‌ها از یک طرف و تغییر بافت جمعیتی و سکونت اتباع بیگانه از سوی دیگر باعث شده است تا شرایط اجتماعی‌فرهنگی خاصی در این مناطق حاکم باشد.

وی ادامه داد: در گام بعدی، فروش املاک معضل اصلی این مناطق بوده است که عمدتا خارج از طرح هادی است و دهیاری مدیریتی در ساخت‌وساز آن‌ها ندارد. شهرداری نیز به‌دلیل خارج از محدوده بودن نظارتی بر آن ندارد و در این خلأ قانونی، رشد قارچ‌گونه سکونتگاه‌های غیررسمی موجب افزایش ناامنی و تغییر کاربری ناموزون اراضی شده است.

همدمی‌نژاد تأکید کرد: باتوجه‌به اینکه مسائل و مشکلات روستا‌های حاشیه شهر‌های بزرگ، گریبان‌گیر شهر نیز می‌شود، امور این مناطق باید با انسجام و تمرکز و تعامل بیشتری بین فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پیگیری شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های خراسان رضوی گفت: درباره پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها تمهیداتی اندیشیده شده است. اجرای طرح حمایت از اشتغال روستایی با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به کارآفرینان روستایی، افزایش سطح رفاه ساکنان روستا‌ها (تأمین آب، برق، گاز، بهداشت، آموزش و...) در شاخص‌های بالا، همکاری نهاد‌های فعال مانند بسیج، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان‌های مردم‌نهاد در فرهنگ‌سازی مناطق حاشیه شهر برای برگشت به روستا‌ها از جمله تمهیدات انجام شده برای کاهش مهاجرت و جلوگیری خالی‌شدن بعضی روستاهاست که در حال انجام است.

وی ادامه داد: طرح مثلث توسعه اقتصادی‌فرهنگی در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که به ابتکار استانداری خراسان رضوی در حال اجراست، یکی از رویکردهایش ایجاد اشتغال در مناطق روستایی با محوریت معین‌های اقتصادی فعال در مناطق دوازده‌گانه استان می‌باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید مدنظر داشت، نقش مهم و کلیدی دهیاران و شورا‌های اسلامی روستایی است که می‌تواند در راستای امور تسهیلگری و اعتمادآفرینی در روستا‌های استان کمک شایانی کند.

همدمی‌نژاد افزود: دراین‌باره دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری با هماهنگی و همکاری نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی تسهیلگری در شهرستان‌ها کرده است و با برنامه‌ریزی، به‌صورت مستمر برای تمام دهیاران و شورا‌های اسلامی روستایی انجام خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به جمعیت کنونی استان بیان کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ استان خراسان رضوی ۳۲۸۱ روستا دارد. جمعیت روستایی استان خراسان رضوی نیز ۵۱۵ هزار و ۹۱۹ خانوار با یک میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۶۷ نفر جمعیت است که این میزان ۲۷ درصد جمعیت کل استان را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های خراسان رضوی اعلام کرد: آمار مقایسه‌ای تعداد آبادی‌های استان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، ۳۳۳۵ آبادی در استان است که تعداد آبادی‌های سال ۱۳۹۵ کاهش ۱/۶ درصدی را نشان می‌دهد. همدمی‌نژاد افزود: البته جمعیت روستایی استان از یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۳۱۹ نفر در سال ۱۳۹۰ به یک میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۶۷ نفر در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است که می‌تواند نکته مثبت تلقی شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->