جوانان افغانستان بربام فوتسال آسیا ایستادند بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ + فیلم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی کمتر از نیازها | مرمت می کنیم اما به اندازه اعتبار یادمان «رستم و رخش» مشهد به دلیل اجرای پروژه چپ‌گرد شاهنامه جمع شد | نصب مجدد مجسمه پس از اتمام پروژه
سرخط خبرها

گره انتقال صنایع محور غرب مشهد، همچنان کور است

  • کد خبر: ۲۹۴۱۰۷
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
گره انتقال صنایع محور غرب مشهد، همچنان کور است
با وجود همراهی مدیریت شهری مشهد، از مشوق‌های متعدد برای جابه‌جایی صنایع محور غرب استقبال نشده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مشهد از سال‌ها پیش درگیر پرونده‌های شهرسازی خاصی است که بعضی از آنها بیش از دو دهه است که حل نشده باقی مانده و مشمول مرور زمان شده‌اند. انتقال صنایع از محور غرب مشهد یکی از همین پرونده‌های قدیمی است که از اواخر دهه ۶۰ و هم‌زمان با توسعه شهر به سمت غرب و مسکونی شدن این قسمت از شهر، روی میز مدیران شهری و صنعتی باز شد.

در حالی که قرار بود در یک بازه سه‌ساله صنایع مستقر در این محور سامان‌دهی و به جایی دور از بافت شهری که به آنها نزدیک می‌شد، منتقل شوند، این اتفاق آن‌طور که باید و شاید پیش نرفت و انتقال صنایع محور غرب به یک گره کور در حوزه شهرسازی مشهد تبدیل شد. 

با وجود مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد برای تسریع و تسهیل انتقال این صنایع و گشایش‌هایی که به واسطه همین مصوبات در منطقه۱۲ شهرداری مشهد رخ داد و صنایع حاضر به استفاده از امتیازات اعطایی شهرداری شدند، اما گویا با وجود همه مزایایی که مدیریت شهری برای انتقال صنایع در نظر گرفته است، قرار نیست پرونده این ماجرا در منطقه ۱۰ شهرداری بسته شود و صنایع همچنان علاقه‌ای به انتقال نشان نمی‌دهند.

امتیاز‌های مدیریت شهری برای صنایع محور غرب

شهردار منطقه۱۰ در گفتگو با شهرآرا با اشاره به امتیازات متعدد و مناسبی که از سوی مدیریت شهری برای سامان‌دهی و انتقال صنایع در نظر گرفته شده است، گفت: «برای اراضی صنایع محور غرب در محدوده منطقه ۱۰، در جلسه‌های مختلفی که بین مدیریت شهری و صنایع برگزار شد و در نهایت با طرح‌های پیشنهادی شهرداری به‌عنوان زمین‌های مرغوب و دارای ارزش شناخته شد، در طرح تفصیلی ضوابط خوبی در نظر گرفته شده است. در کنار اینها، امتیازات خوبی هم برای صنایع دیده شده است. مثل اینکه اگر از بخش صنعت در این محور به شهرک صنعتی و جایی خارج از شهر منتقل شوند، از مزایای طرح برخوردار خواهند شد».

ابهامات صنایع برای انتقال

وحید برجسته‌نژاد با بیان اینکه برخی از صنایع فعال در محور غرب هنوز ابهاماتی درباره برخی موارد دارند، ادامه داد: «یکی از این ابهامات، تعیین‌تکلیف دریافت حقوقات و خدمات شهری توسط شهرداری است. ضمن اینکه لزوم ارسال برخی پرونده‌ها به کمیسیون ماده صد برای تعیین‌تکلیف و دریافت پایان‌کار یا گرفتن استحکام بنا برای ابنیه صنایع که بعضی از آنها بیش از سی سال از عمرشان می‌گذرد، نیز از موضوع‌های مورد ابهام بود که فرایند انتقال صنایع را مختل کرده بود».

انبوهی از امتیازات برای یک انتقال

وی با تأکید بر حل بسیاری از این مشکلات و ابهامات با همکاری نهاد‌های بالادستی و شهرداری در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت، گفت: «این موضوع تقریبا حل‌شده است و قرار شد تا زمانی که صنایع منتقل نشده‌اند و با تأیید اداره کل صنعت، معدن و تجارت درحال فعالیت صنعتی هستند، این حق و حقوقات مسکوت نگه داشته شود و اگر به هر دلیلی بخواهند در آینده نزدیک یا دور از مزایای طرح استفاده کنند، باید این حق و حقوقات را پرداخت کنند. این موضوع در جلسه‌های مختلف به آگاهی صاحبان صنایع محور غرب رسیده است».

فقط ۳ صنعت!

برجسته‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا با وجود همکاری شهرداری با صنایع و تصویب مشوق‌های مختلف، صنایع محور غرب در محدوده منطقه ۱۰ به انتقال و استفاده از این امتیازات تمایلی دارند یا نه؟ تصریح کرد: «این صنایع علاقه چندانی به این مشوق‌ها نشان ندادند و کماکان مراجعه زیادی برای دریافت پروانه و پایان‌کار ندارند. از ۳۵ صنعتی که در غرب مشهد و در محدوده خدماتی منطقه ۱۰ قرار دارند، تا امروز فقط سه صنعت برای دریافت پروانه و پایان‌کار مراجعه کرده‌اند و این فرایند برای آنها آغاز شده است. مابقی هنوز قدمی برای تعیین‌تکلیف برنداشته‌اند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->