پیش‌بینی احداث «شهرک هوشمند» در مشهد  تصویب بازنگری طرح تفصیلی قلعه وکیل‌آباد در کمیسیون ماده ۵ استقبال ۴۱ درصدی شهروندان از بازار‌های میوه و تره‌بار شهرداری مشهد لزوم تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از روش‌های غیرتورمی اعمال‌قانون ۱۵۸۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۰ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۲ مهر ۱۴۰۳) رفع آب‌گرفتگی معابر مشهد در محدوده شهر تاریخی توس تا پایان ۱۴۰۳ گره انتقال صنایع محور غرب مشهد، همچنان کور است ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، بولوار ملک‌آباد و میدان شهدا در مشهد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) ویدئو| رئیس منطقه‌۲ سازمان بازرسی کشور در شهرآرا: رسانه در کاهش مفاسد نقش پررنگی دارد فعالیت پروژه‌های شهری مشهد با اتکا به اوراق مشارکت و منابع داخلی تصویب ۶۰ مصوبه اقتصادی در شورای اسلامی شهر مشهدمقدس به‌زودی از مجموعه «الماس» کوهسنگی مشهد بهره‌برداری می‌‎شود بازسازی ۴۵ دستگاه اتوبوس شهری تا پایان ۱۴۰۳ با تکیه بر توان داخلی سازمان اتوبوسرانی مشهد شهروند خبرنگار | گلایه شهروند مشهدی از نشست زمین در محله امیرالمؤمنین(ع) + پاسخ کوهسنگی، احمدآباد و آبکوه، رکوردداران بیشترین فرسودگی زیرساخت‌های شهری در مشهد وزیر کشور وارد مشهد شد (۲۱ مهر ۱۴۰۳) از کتاب «از برلین تا مشهد به همراه کلنل پسیان» رونمایی شد شهردار مشهد مقدس: امنیت ما مرهون مجاهدت سبزپوشان انتظامی است اعمال‌قانون ۲۰۷۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۲۲ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۹ مهر ۱۴۰۳) گلایه اهالی خیابان ایثار از نبود سرویس بهداشتی عمومی در بزرگ‌ترین راسته مانتوفروش‌های مشهد
سرخط خبرها

گره انتقال صنایع محور غرب مشهد، همچنان کور است

  • کد خبر: ۲۹۴۱۰۷
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
گره انتقال صنایع محور غرب مشهد، همچنان کور است
با وجود همراهی مدیریت شهری مشهد، از مشوق‌های متعدد برای جابه‌جایی صنایع محور غرب استقبال نشده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مشهد از سال‌ها پیش درگیر پرونده‌های شهرسازی خاصی است که بعضی از آنها بیش از دو دهه است که حل نشده باقی مانده و مشمول مرور زمان شده‌اند. انتقال صنایع از محور غرب مشهد یکی از همین پرونده‌های قدیمی است که از اواخر دهه ۶۰ و هم‌زمان با توسعه شهر به سمت غرب و مسکونی شدن این قسمت از شهر، روی میز مدیران شهری و صنعتی باز شد.

در حالی که قرار بود در یک بازه سه‌ساله صنایع مستقر در این محور سامان‌دهی و به جایی دور از بافت شهری که به آنها نزدیک می‌شد، منتقل شوند، این اتفاق آن‌طور که باید و شاید پیش نرفت و انتقال صنایع محور غرب به یک گره کور در حوزه شهرسازی مشهد تبدیل شد. 

با وجود مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد برای تسریع و تسهیل انتقال این صنایع و گشایش‌هایی که به واسطه همین مصوبات در منطقه۱۲ شهرداری مشهد رخ داد و صنایع حاضر به استفاده از امتیازات اعطایی شهرداری شدند، اما گویا با وجود همه مزایایی که مدیریت شهری برای انتقال صنایع در نظر گرفته است، قرار نیست پرونده این ماجرا در منطقه ۱۰ شهرداری بسته شود و صنایع همچنان علاقه‌ای به انتقال نشان نمی‌دهند.

امتیاز‌های مدیریت شهری برای صنایع محور غرب

شهردار منطقه۱۰ در گفتگو با شهرآرا با اشاره به امتیازات متعدد و مناسبی که از سوی مدیریت شهری برای سامان‌دهی و انتقال صنایع در نظر گرفته شده است، گفت: «برای اراضی صنایع محور غرب در محدوده منطقه ۱۰، در جلسه‌های مختلفی که بین مدیریت شهری و صنایع برگزار شد و در نهایت با طرح‌های پیشنهادی شهرداری به‌عنوان زمین‌های مرغوب و دارای ارزش شناخته شد، در طرح تفصیلی ضوابط خوبی در نظر گرفته شده است. در کنار اینها، امتیازات خوبی هم برای صنایع دیده شده است. مثل اینکه اگر از بخش صنعت در این محور به شهرک صنعتی و جایی خارج از شهر منتقل شوند، از مزایای طرح برخوردار خواهند شد».

ابهامات صنایع برای انتقال

وحید برجسته‌نژاد با بیان اینکه برخی از صنایع فعال در محور غرب هنوز ابهاماتی درباره برخی موارد دارند، ادامه داد: «یکی از این ابهامات، تعیین‌تکلیف دریافت حقوقات و خدمات شهری توسط شهرداری است. ضمن اینکه لزوم ارسال برخی پرونده‌ها به کمیسیون ماده صد برای تعیین‌تکلیف و دریافت پایان‌کار یا گرفتن استحکام بنا برای ابنیه صنایع که بعضی از آنها بیش از سی سال از عمرشان می‌گذرد، نیز از موضوع‌های مورد ابهام بود که فرایند انتقال صنایع را مختل کرده بود».

انبوهی از امتیازات برای یک انتقال

وی با تأکید بر حل بسیاری از این مشکلات و ابهامات با همکاری نهاد‌های بالادستی و شهرداری در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت، گفت: «این موضوع تقریبا حل‌شده است و قرار شد تا زمانی که صنایع منتقل نشده‌اند و با تأیید اداره کل صنعت، معدن و تجارت درحال فعالیت صنعتی هستند، این حق و حقوقات مسکوت نگه داشته شود و اگر به هر دلیلی بخواهند در آینده نزدیک یا دور از مزایای طرح استفاده کنند، باید این حق و حقوقات را پرداخت کنند. این موضوع در جلسه‌های مختلف به آگاهی صاحبان صنایع محور غرب رسیده است».

فقط ۳ صنعت!

برجسته‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا با وجود همکاری شهرداری با صنایع و تصویب مشوق‌های مختلف، صنایع محور غرب در محدوده منطقه ۱۰ به انتقال و استفاده از این امتیازات تمایلی دارند یا نه؟ تصریح کرد: «این صنایع علاقه چندانی به این مشوق‌ها نشان ندادند و کماکان مراجعه زیادی برای دریافت پروانه و پایان‌کار ندارند. از ۳۵ صنعتی که در غرب مشهد و در محدوده خدماتی منطقه ۱۰ قرار دارند، تا امروز فقط سه صنعت برای دریافت پروانه و پایان‌کار مراجعه کرده‌اند و این فرایند برای آنها آغاز شده است. مابقی هنوز قدمی برای تعیین‌تکلیف برنداشته‌اند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->