سرخط خبرها

زندگی روی خرده شیشه‌های شکسته در محله سلمان

  • کد خبر: ۲۹۴۹۱
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
زندگی روی خرده شیشه‌های شکسته در محله سلمان
روایت حمایت دفتر توسعه محله سلمان از کودکان یک خانواده آسیب‌دیده اجتماعی
عطایی - این روز‌ها به مدد رسانه‌های مجازی بیشتر از احوال اطرافمان با خبر می‌شویم. خبردار می‌شویم که پدری دخترش را سربریده یا همین خبر خیلی تازه که مادری در مشهد کودکش را آزار می‌داد و در ازای دست کشیدن از این آزار از مخاطبانش پول طلب می‌کرد. البته این دومی زیاد جزو محاسن فضای مجازی تعریف نمی‌شود. عجب روزگار عجیبی شده است! دیگر حرفی برای گفتن نمی‌ماند. از این نمونه‌ها اطراف خودمان هم کم نیست، مثلا هفته گذشته گزارشی تهیه کردیم و در خلال آن گزارش متوجه شدیم مادری معتاد، دختر سیزده‌ساله‌اش را وادار می‌کرد تا برای پول کار‌هایی بکند. از سرنوشت آن دختر خبری نیست، ولی سرنوشت دختر شانزده ساله محله کوی سلمان با حمایت دفتر توسعه محله و اهالی در مسیر بهتری قرار گرفته است، حداقل برای مدتی. در ادامه گزارشی کوتاه و شرح ماوقع را از زبان کارشناس اجتماعی دفتر توسعه محله کوی سلمان می‌خوانید.

کارشناس اجتماعی دفتر توسعه محله کوی سلمان در ابتدای گزارش خود گفت: در تاریخ ۱۶ اردیبهشت‌ماه در فرایند شناخت مسائل و مشکلات محله کوی سلمان و با توجه به ارتباطات ایجاد شده میان اهالی، شورای اجتماعی و بسیج محله با دفتر توسعه محله، گزارش‌هایی مبنی بر وجود آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های اخلاقی در یک خانواده مستقر در گودال فخار مخابره شد و به دلیل نارضایتی همسایگان و اهالی گودال از رفتار‌های غیراخلاقی دختر خانواده، بسیج محله و نیروی انتظامی قصد ورود به موضوع و برخورد قاطعانه با دختر ۱۶ ساله را داشتند که با رایزنی انجام شده از جانب دفتر توسعه مقرر شد که به این موضوع از سوی دفتر و با همکاری بهزیستی رسیدگی شود. به همین دلیل در اولین فرصت یعنی روز بعد از اطلاع، این موضوع از سوی اینجانب با نماینده سازمان بهزیستی در میان گذاشته شد و جلسه‌ای ۳ روز بعد با حضور آقای صبوری، نماینده سازمان بهزیستی، معتمد و عضو شورای اجتماعی محله، عضو فعال بسیج محله و همچنین مسئول و کارشناسان دفتر توسعه برگزار شد. در این جلسه رسیدگی به این موضوع و دیگر آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی محله سلمان در دستور کار قرار گرفت. بعد از اتمام جلسه نماینده سازمان بهزیستی برای شناخت گودال فخار از این محدوده بازدید کرد و مقرر شد برای رفع آسیب‌های محله اقداماتی انجام شود.
هدی محمودی در ادامه بیان کرد: با همراهی یکی از اعضای بسیج محله، به منزل خانواده موردنظر مراجعه شد. اوضاع منزل و شرایط زندگی برای ۳ فرزند دیگر خانواده که ۲ فرزند دوقلوی پسر با سن یک و نیم سال و فرزند دختر پنج‌ساله بودند، بسیار نامناسب تشخیص داده شد. موضوع در همان لحظه با نماینده بهزیستی در میان گذاشته و تصاویر از محل زندگی این خانواده و شرایط نامناسب فرزندان برای ایشان ارسال شد. با پدر خانواده که کم بینا بودند درباره شرایط زندگی و فرزندان و مادر خانواده گفتگو شد و با کمک اعضای بسیج و اهالی محله اقداماتی برای رسیدگی به کودکان و ایمن‌سازی مکان زندگی آن‌ها از جمله پوشاندن لباس بر تن کودکان، تمیز کردن خانه و خارج کردن شیشه‌های شکسته پنجره از محل رفت و آمد کودکان انجام شد.
محمودی افزود: بعد از پیگیری‌های مکرر و هماهنگی با بهزیستی و ارائه گزارش آسیب به اورژانس اجتماعی به سامانه ۱۲۳ و پیگیری‌های آقای صبوری، سرانجام در تاریخ ۲۴ اردیبهشت تیم اورژانس اجتماعی در دفتر توسعه سلمان حضور یافت. با همراهی اعضای دفتر، این تیم به مکان زندگی این خانواده مراجعه کردند و بعد از بازدید منزل و مصاحبه حضوری با پدر، مادر و دختر ۱۶ ساله و دریافت حکم، با حضور نیروی انتظامی، ۴ فرزند خانواده را به بهزیستی انتقال دادند. ۳ فرزند خردسال پس از انجام آزمایش‌های اولیه به شیرخوارگاه و دختر ۱۶ ساله به قرنطینه و سپس مراکز ترک اعتیاد انتقال داده شدند.
وی در پایان بیان کرد: بعد از پیگیری این آسیب در محله از سوی دفتر توسعه محله کوی سلمان و اقدامات انجام شده، می‌توان گفت ارتباطات و میزان اعتماد اهالی و مراجعه‌های متعدد در حوزه رسیدگی به مشکلات اجتماعی و ناهنجاری‌های اخلاقی به دفتر توسعه محله و کارشناسان این دفتر افزایش یافت و مواردی از قبیل درخواست ترک اعتیاد معتادان ساکن در محله از جانب خانواده‌ها، رسیدگی به مشکلات روانی و آسیب‌های خانوادگی، درخواست مشاوره و روان‌شناس خانواده و درخواست رسیدگی به دیگر معضلات اجتماعی در محله، افزایش یافته که این موارد از سوی تیم اجتماعی دفتر در حال پیگیری است و با سازمان‌های مربوط برای رسیدگی درمیان گذاشته شد تا تدابیری اندیشیده و اقدامات مؤثر انجام شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->