هنر هیچ کاری نکردن از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، حدود ۲۰۰ هزار معلم در کشور بازنشسته شدند ورود قرارگاه محرومیت‌‎زدایی سپاه برای کمک به رفع مشکل تنش‌های آبی و راه‌های روستایی مناطق محروم تاکنون بیش از ۱۲۱ هزار داوطلب در آزمون ارشد ۱۴۰۴ ثبت‌نام کرده‌اند (۲۶ مهر ۱۴۰۳) استوار بمانید! گفتگو با مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد درباره حوادث نیمه نخست سال ۱۴۰۳| روی مشهد سرخ نیست با الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، اسناد عادی دیگر اعتبار ندارند بررسی راهکارهای تامین بودجه و اجرای طرح پزشک خانواده پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۲۶ مهر ۱۴۰۳) | تداوم روند افزایش دما در مشهد تا یکشنبه برگزاری پویش اهدای خون ورزشکاران در هفته تربیت بدنی تمدید مهلت دریافت معافیت تحصیلی و ثبت‌نام در دانشگاه‌ها ۱۴ درصد سالمندان کشور افسرده اند آیا بیمه طلاق اجرایی می‌شود؟ برای یک ازدواج صحیح بشناسید و اجازه شناخته‌شدن بدهید شناسایی و دستگیری ۳ نفر از فروشندگان موادمخدر در فضای مجازی در پایتخت به‌ازای هر ۴۸۰ دانش‌آموز مدارس شهری در مشهد، یک مراقب سلامت وجود دارد ناشنوایی و کم‌شنوایی، معلولیت پنهان در جامعه است چرا سایت «وام بازنشستگان تأمین اجتماعی» برای ثبت‌نام باز نمی‌شود؟ (۲۶ مهر ۱۴۰۳) آیا بیان فواید پخت غذا در ظرف مسی و مصرف نمک دریا، با توصیه‌های طب ایرانی ارتباط دارد؟ کاهش محسوس دما در کشور از اواسط هفته آینده (۲۶ مهر ۱۴۰۳) سقوط مرگبار یک کارگر در چاه آب باغچه رستوران فرحزاد (۲۵ مهر ۱۴۰۳) نجات جوان ۳۵ ساله از درون کانال آب توسط آتش نشانان مشهدی (چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳) هشدار: شیوع سکته مغزی در بین ایرانی‌ها ۱.۵ برابر متوسط جهانی است تخصیص ۳ همت فوق‌العاده رتبه‌بندی برای ۱۸۰ هزار معلم بازنشسته
سرخط خبرها

گفتگو با مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد درباره حوادث نیمه نخست سال ۱۴۰۳| روی مشهد سرخ نیست

  • کد خبر: ۲۹۵۰۴۹
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
گفتگو با مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد درباره حوادث نیمه نخست سال ۱۴۰۳| روی مشهد سرخ نیست
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: تا پایان بهار امسال در مجموع همکاران من در ایستگاه‌های مختلف شهر برای خاموش کردن ۱۷۵۰ حریق اعزام شدند و در طول تابستان امسال ۲ هزار‌و‌۳۵۶ مورد عملیات اطفای حریق داشتیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در چشم‌بر‌هم‌زدنی شش ماه از سال گذشت و تنها چند روز بیشتر از پایان اولین‌ماه فصل پاییز باقی نمانده است. در طول ماه‌هایی که گذشت هزاران نفر از مشهدی‌ها در مناطق مختلف شهر درگیر حوادثی از جمله آتش‌سوزی، سوانح، محبوسی در آسانسور، گازگرفتگی، ریزش آوار و‌... شدند. اما این افراد هرگز هنگام بروز حوادث تنها نماندند و آتش‌نشانان به یاری آنها رفتند. از ابتدای سال آتش‌سوزی در برخی از مناطق شهری همچون منطقه ثامن، یک و ۴ نسبت به سایر نقاط کمتر بود و برخی مناطق مانند ۲، ۳ و حاشیه شهر در صدر آتش‌سوزی‌ها بودند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن هشدار درباره افزایش احتمالی گازگرفتگی‌ها در فصل پاییز و زمستان، وضعیت حوادث بهار و تابستان امسال را تشریح کرد.

آتش، مهمان نوروزی

معمولا در روز‌های تعطیل، آمار تماس‌ها با سازمان آتش‌نشانی به‌شکل درخورتوجهی کاهش پیدا می‌کند، اما برخلاف معمول در نخستین روز امسال آتش‌نشانان مشهدی لحظاتی پس از آغاز سال نو، در‌حالی‌که شهروندان دور سفره هفت‌سین مشغول خواندن دعای سال نو بودند، برای اطفای حریق یک واحد مسکونی در منطقه صیاد شیرازی اعزام شدند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد با یادآوری این عملیات می‌گوید: بدون شک یکی از بهترین عملیات‌های آتش‌نشانی مشهد در تعطیلات عید رقم خورد. 

در دومین روز از سال همکاران من در بوستان غدیر هنگام گشت‌زنی متوجه روشن بودن پیک‌نیک درون یک چادر مسافرتی شدند و هرچه افراد درون چادر را صدا زدند، کسی جواب نداد؛ در این شرایط آنها وارد چادر شدند و چهار زائری را که به‌دلیل انتشار گاز منوکسید‌کربن از پیک‌نیک روشن بیهوش شده بودند، نجات دادند. تنها سه روز بعد در شرایطی که مشهد میزبان میلیون‌ها زائر بود، یکی از مجموعه‌های اقامتی بزرگ در خیابان سرشور طعمه حریق شد که هفده زائر ایرانی و خارجی از جمله یک نوزاد و چند کودک محبوس شدند. با وجود ترافیک شدید آتش‌نشانان ایستگاه‌۳۲ خود را به محل حادثه رساندند و با تخلیه زائران محبوس، جان هفده نفر را نجات دادند.

منطقه ۲ در صدر حوادث

حمیدرضا کافی‌نیا با اشاره به عملیات‌های دیگر این سازمان در فصل بهار ادامه می‌دهد: تا پایان بهار امسال در مجموع همکاران من در ایستگاه‌های مختلف شهر برای خاموش کردن ۱۷۵۰ حریق اعزام شدند که این تعداد در مقایسه با سال قبل که ۲ هزارو ۱۲۰ عملیات بود، اندکی کاهش پیدا کرد. در سه ماه نخست سال ۵۱۳ آتش‌سوزی در واحد‌های مسکونی و ۳۸۷ مورد حریق در انبار‌های ضایعات، محل انباشت زباله و وسایل نقلیه رخ داده است.

وی می‌افزاید: البته در این فصل اگرچه ما شاهد کاهش عملیات‌های اطفای حریق بودیم، اعزام نیرو‌های آتش‌نشانی برای عملیات‌های امداد و نجات اندکی افزایش داشت. در طول بهار نزدیک به ۲ هزار عملیات امداد و نجات در شهر انجام شد که ۱۱۱۲‌مورد مربوط به آسانسور بود.

کافی‌نیا در‌خصوص دیگر‌حوادث شایع در سه ماه ابتدایی سال می‌گوید: آمار‌های حوادث رخ‌داده به ما نشان می‌دهد در مجموع حریق در بهار امسال ۱۷.۵‌درصد کاهش و عملیات‌های مرتبط با امداد و نجات ۹‌درصد افزایش داشت. بیشترین حوادث ما نیز در طول سه ماه نخست سال در منطقه ۲ شهرداری مشهد رخ داده که البته با‌توجه‌به وسعت آن قابل درک است.

رشد چشمگیر عملیات‌های امداد و نجات

در طول تابستان آتش‌سوزی‌های متعددی در واحد‌های مسکونی، انبار‌های ضایعات، کارگاه‌های تولیدی و... رخ داد، اما بازهم آمار‌ها نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل دست‌کم در دو‌ماهه نخست سال مشهد کمتر آتش گرفته است؛ موضوعی که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد بر آن صحه می‌گذارد و بیان می‌کند: در طول تابستان امسال ۲ هزار‌و‌۳۵۶ مورد عملیات اطفای حریق داشتیم، در تیرماه امسال ۷۷۲ حریق رخ داد که خوشبختانه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۲ درصد کاهش داشت و در مرداد‌ماه ۸۳۸ آتش‌سوزی که بازهم به نسبت سال گذشته ۸ درصد کاهشی بود. البته کاهش حریق به‌نوعی در طول شهریور‌ماه جبران شد، به‌طوری‌که ۷۴۶‌آتش‌سوزی در این ماه رخ داد که به نسبت شهریور‌ماه سال‌۱۴۰۲ حدود ۱۱.۵‌درصد بیشتر بود.

وی در‌خصوص بیشترین مکان‌های آتش‌گرفته بیان می‌کند: در میان عملیات‌های اطفای حریق باز هم منازل مسکونی، انبار‌های ضایعات و کارگاه‌های تولیدی در‌صدر حوادث قرار داشتند، تا‌جایی‌که یکی از دشوارترین عملیات‌های ما از ابتدای سال نیز در این ماه رخ داد که شصت آتش‌نشان از دوازده ایستگاه بیش از سه ساعت مشغول خاموش کردن یک کارگاه تولید مبل بودند.

تابستان پرحادثه

کافی‌نیا با اشاره به عملیات‌های امداد و نجات تابستانی در مقایسه با سال قبل اضافه می‌کند: در هر ماه فصل تابستان تعداد عملیات‌های امداد و نجات ما نسبت به سال قبل رشد چشمگیری پیدا کرد که البته بخشی از آن مربوط به نوسانات و قطع برق است. در تابستان امسال ۳ هزار‌و‌۱۷۷ مورد عملیات برای امداد و نجات انجام شده که از این تعداد ۹۶۹‌مورد در تیرماه بوده است. این تعداد عملیات نشان می‌دهد حوادثی که نیاز به امداد و نجات داشته به نسبت سال قبل حدود ۱۰‌درصد بیشتر شده است. البته این افزایش به یک‌باره در مرداد‌ماه حدود سه‌برابر شد.

وی ادامه می‌دهد: در طول مرداد‌ماه آتش‌نشانان در شهر نزدیک به ۲ هزار عملیات انجام دادند که این رقم در مقایسه با سال قبل حدود ۳۶‌درصد افزایش داشت و در آخرین ماه تابستان، یعنی شهریور، خوشبختانه این آمار کاهش داشت و به ۱۰۱۲‌مورد رسید که البته بازهم نسبت به شهریور‌ماه سال قبل ۲۵.۷‌درصد بیشتر بود؛ همچنین در مناطق شهر مشهد بیشترین حوادث مربوط به آسانسور بوده و در دو منطقه ۲ و ۹ شهرداری رخ داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->