گزارش خبرگزاری دولت از ناترازی شدید در بانک‌های «آینده»، «ایران زمین» و «سرمایه» پیش بینی بورس فردا دوشنبه (۳۰ مهر ۱۴۰۳) پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه فردا دوشنبه (۳۰ مهر ۱۴۰۳) طرح وزارت جهادکشاورزی برای اصلاح درون سازمان و بازنشستگی ۳۲۰۰ نفر از پرسنل تعیین سهمیه واردات برنج بر اساس نیاز و ذائقه مصرف استان‌ها اموال شرکت چای دبش حراج عمومی می‌شود + شرایط شرکت وزارت جهاد کشاورزی قیمت جدید انواع روغن را اعلام کرد (۲۹ مهر ۱۴۰۳) ویدئو | پزشکیان: ناترازی بانک‌ها به مصوبات مجلس بازمی‌گردد سقوط آزاد قیمت‌ها در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ مهر ۱۴۰۳) ماجرای حذف قیمت دستوری لبنیات چه بود؟ | افزایش قیمت‌ها هنوز رسماً به بازار ابلاغ نشده است شگفتی در بازار طلای مشهد | سکه از مرز ۵۵ میلیون تومان رد شد (۲۹ مهر ۱۴۰۳) ادامه افت قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی (۲۹ مهر ۱۴۰۳) ریزش قیمت خودرو‌های داخلی (۲۹ مهر ۱۴۰۳) | قیمت پراید ۴/۵ میلیون تومان افت کرد نرخ رشد نقدینگی کاهش یافت | پایه پولی چند شد؟ اهمیت جزایر سه‌گانه از لحاظ نفتی و تجاری قیمت دلار، طلا و ارز دیجیتال (۲۹ مهر ۱۴۰۳) | دلار ۶۴ هزار تومان و سکه ۵۴ میلیون تومان شد رشد دلار نیما ادامه یافت | نرخ امروز ۴۸هزار و ۶۴۹ تومان (۲۹ مهر ۱۴۰۳) افزایش دوباره قیمت نان با ترفند‌های جدید رتبه اول خراسان رضوی در تعداد افراد ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی | حاشیه‌نشینی؛ زندگی زیر سقف کاذب قیمت میوه و صیفی جات در میادین تره بار مشهد (۲۹ مهر ۱۴۰۳) | ۵ مدل انگور در بازار عرضه اولیه بزرگ ستاره خلیج فارس در راه بورس شرط تعیین واقعی دستمزد‌ها در کشور چیست؟ کدام خانه‌ها حتی در دوران رکود هم به فروش می‌رسند؟ پیش بینی قیمت طلا و سکه، فردا یکشنبه (۲۹ مهر ۱۴۰۳) پیش بینی بورس فردا یکشنبه (۲۹ مهر ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: شورای مشورتی اقتصاد، تجارت و صنعت در استان تشکیل خواهد شد
سرخط خبرها

تعیین سهمیه واردات برنج بر اساس نیاز و ذائقه مصرف استان‌ها

  • کد خبر: ۲۹۵۵۵۴
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
تعیین سهمیه واردات برنج بر اساس نیاز و ذائقه مصرف استان‌ها
رئیس کمیسیون کشاورزی در نامه‌ای به معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود به منظور جلوگیری از نوسانات غیر ضروری در بازار و تأمین نیاز‌های واقعی مناطق مختلف، سهمیه‌های وارداتی بر اساس نیاز و ذائقه مصرف استانی تعیین شده تا با تکیه بر برنج خارجی از کمبود و افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد علی رضائی، رئیس کمیسیون کشاورزی، به منظور در نظر گرفتن نیاز استان‌های جنوبی کشور به برنج و لزوم تامین نیاز آنها از طریق برنج‌های وارداتی و تنظیم متوازن و پایدار بازار در نقاط مختلف کشور، به‌ویژه استان‌های جنوبی، به معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای ابلاغ کرد که به شرح زیر است:

باسمه تعالی

جناب آقای خانی نوذری

معاون محترم توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی

با سلام

احتراماً به پیوست نامه اتاق هرمزگان در خصوص نگرانی‌های مرتبط با افزایش قیمت برنج خارجی در بازار استان هرمزگان در مورد تصویب نامه شماره ۰۲۰/۱۶۲۷۶۵ تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۳، تقدیم حضور می‌گردد. با توجه به اهمیت موضوع کمیسیون کشاورزی اتاق ایران همواره بر اهمیت تنظیم متوازن و پایدار بازار در نقاط مختلف کشور، به‌ویژه استان‌های جنوبی تأکید دارد.

موارد مطرح شده از جمله تأثیر ممنوعیت فصلی واردات برنج بر تعادل عرضه و تقاضا و مشکلات ناشی از آن، به ویژه افزایش قیمت تا ۶۰ درصد در سطح بازار، به خوبی بیان کننده نامتوازن بودن بازار برنج در فصول سال است. تصویب نامه شماره ۰۲۰/۱۶۲۷۶۵ یا رویکرد حمایت از تولید داخلی و ایجاد اولویت برای شرکت‌های مشارکت کننده در خرید برنج داخلی تنظیم شده در حالی که این رویکرد به نفع تولید کنندگان داخلی است آسیب‌ها و چالش‌هایی نیز در پی دارد از جمله:

• ذائقه مصرف کنندگان:

در استان‌هایی مانند هرمزگان که مصرف برنج خارجی سهم عمده‌ای از سبد غذایی خانوار دارد محدودیت‌های فصلی واردات و تأکید بر واردات داخلی ممکن است تعادل بازار را بر هم بزند و باعث نارضایتی مصرف کنندگان گردد.

نوسانات قیمتی:

ممنوعیت فصلی واردات می‌تواند موجب کمبود عرضه و افزایش بی رویه قیمت‌ها شود که نتیجه آن به زیان مصرف‌کنندگان خواهد بود. این امر همچنین فشار زیادی بر شرکت‌های وارد کننده وارد می‌کند که در سال‌های اخیر با محدودیت‌های ارزی نیز دست و پنجه نرم کرده‌اند.

توزیع ناعادلانه:

سیاست‌های فعلی عمدتا منافع تولید کنندگان برنج در مناطق مرکزی و شمالی کشور را تأمین می‌کند در حالی که نیاز‌های استان‌های جنوبی که تکیه بیشتری بر برنج خارجی دارند. به خوبی در نظر گرفته نشده است.

پیشنهاد می‌شود به منظور جلوگیری از نوسانات غیر ضروری در بازار و تأمین نیاز‌های واقعی مناطق مختلف، سهمیه‌های وارداتی بر اساس نیاز و ذائقه مصرف استانی تعیین شده و استثنا‌هایی برای استان‌هایی مانند هرمزگان در نظر گرفته شود تا با تکیه بر برنج خارجی از کمبود و افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->