به گزارش شهرآرانیوز، مقصود اسعدی سامانی، اظهار کرد: براساس قوانین برنامه توسعه و پیشرفت و رأی دیوان عدالت اداری، آنالیز نرخ بلیت و مؤلفههای متغیر و تاثیرگذار بر نرخ بلیت را به شورای عالی هواپیمایی کشوری دادیم و این شورا در اردیبهشت سالجاری نرخ هر ساعت صندلی را ۴۸ دلار تعیین کرد.
وی ادامه داد: با این وجود، اما شرکتهای هواپیمایی اکثر روزها نرخ هر ساعت صندلی را کمتر از ۴۸ دلار در بهای تمام شده بلیت محاسبه و اقدام به فروش بلیت میکنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: نرخ تسعیر ارز ایرلاینها از شهریور ماه ۵۰ درصد افزایش یافته است و تأمین ارز شرکتها از ارز مبادلهای به تالار دوم رفته و از ۷۰ هزار تومان به ۱۰۵ هزار تومان رسیده است. طبیعتا، چون ۷۰ درصد هزینه شرکتها ارزی است با این تغییر نرخ ارز، هزینه شرکتها بالا میرود؛ بنابراین شرکتها متناسب با افزایش نرخ ارز روی ٧٠ درصد هزینه ارزی خود را اعمال کردهاند.
وی با اشاره به اینکه افزایش ۵٠ درصدی نرخ ارز هزینه شرکتها را ٣٧ درصد افزایش دادهاست ولی شرکتها با توجه به شرایط بازار و حفظ قدرت خرید مردم قیمتها را با تعدیل نرخ مسیرهای طولانی و کوتاه میانگین ٢۴ درصد افزایش دادهاند، گفت: ضمن اینکه افزایش بیشتر از ٢۴ برابری نرخ سوخت و همچنین فعال شدن مکانیسم ماشه نیز باعث افزایش هزینه و ریسک تهیه موتور و قطعات شده و افزایش هزینههای تعمیر و تهیه اقلام داخلی را هم داشته که در قیمتهای جدید لحاظ نشده است.
سامانی در پاسخ به این سوال که آیا شرکتهای هواپیمایی اقدام به تغییر نرخ کردهاند یا خیر گفت: با توجه به سیاستهای ارزی جدید که از سوی بانک مرکزی اعمال شده، اصلاح قیمت امری اجتناب ناپذیر است. ولی با توجه به شرایط بازار نرخ بلیت ایرلاینها به سقف نرخهای تعیین شده نرسیده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با توجه به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار آیا اصلاح نرخ به نهاد متولی اطلاع رسانی شده است یا خیر، گفت: در شهریورماه به وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری که متولی حمل و نقل هوایی کشور است، اعلام کردیم که وزارت صمت و بانک مرکزی قصد تغییر نرخ ارز شرکتهای هواپیمایی را به ارز تالار دوم دارند و این منجر به افزایش هزینه ایرلاینها میشود. همچنین به سازمان هواپیمایی کشوری نیز گزارشهای لازم و آنالیز قیمتی را ارائه دادیم و در کارگروه تنظیم بازار نیز دلایل تغییر نرخ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی گزارش شد و در حقیقت اطلاع رسانی لازم به نهادهای متولی انجام شده است.
دبیرانجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص نرخ بلیتهای کلاس بیزنس نیز گفت: بلیت کلاس بیزنس با توجه به خدمات ویژهای که دارد حداکثر ٧۵ درصد بیشتر از سقف نرخ اکونومی قابل عرضه است.
وی در پایان گفت: شرکتها سقف نرخ پروازهای اکونومی برای مسیرهای طولانی را شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین کردهاند که با توجه به شرایط بازار نرخ اکثر مسیرهای پروازی بسیار پایینتر از نرخ سقف به فروش میرسد.
منبع: ایسنا