قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو دربازار امروز | ۲۰۷ دوباره میلیاردی شد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تعرفه معاینه فنی خودرو گران می‌شود؟ کشف بیش از یک تن نان خشک درمشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش‌های امسال، ۲۵ میلیمتر بیش‌تر از پارسال | شناسایی ۳۸۹ انشعاب غیرمجاز آب در باغ ویلا‌های اطراف مشهد پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت واقعی مسکن چقدر است؟ | مسکن در ۱۲ سال اخیر ۴۰ برابر رشد قیمت داشته است! چرا با سفر مسئولان اقتصادی کشور به عربستان نرخ ارز کاهش یافت؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت 
سرخط خبرها

قطار گرانی به ایستگاه لبنیات رسید

  • کد خبر: ۲۹۶۸۰
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
قطار گرانی به ایستگاه لبنیات رسید
در حالی که سازمان صمت، افزایش قیمت را تخلف می‌داند اختلافات دامداران و صنایع لبنی به گرانی لبنیات دامن زده است
فرزانه شهامت/ شهرآرانیوز - قطار گرانی در ایستگاه لبنیات توقف کرده است. با توجه به نرخ تورم از حالا می‌شود حدس زد که نتیجه بگومگو‌های دامداران، صنایع لبنی، تعزیرات و سازمان حمایت، افزایش قیمت لبنیات برای مصرف‌کننده باشد. هرچند امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد، می‌گوید که دومینوی گرانی لبنیات به بازار مشهد نرسیده است، اما بررسی بازار، به ویژه در مورد محصولات  لبنی تولیدشده در خارج از استان، چیز دیگری می‌گوید. بسته‌های ۲۵۰ گرمی کره ۱۰۰۰ تومان، بطری‌های ۱.۵ لیتری دوغ ۵۰۰ تومان تا ۱۰۰۰ تومان و انواع ماست در برخی برند‌ها نیز بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. خبر‌ها از پایتخت حکایت از این دارد که افزایش قیمت برخی محصولات لبنی به ۴۰ درصد نیز رسیده است. کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی به شهرآرا می‌گوید: ما هم پالس‌های افزایش قیمت لبنیات را از بازار دریافت و از ۲ روز پیش پایش نرخ لبنیات را شروع کرده‌ایم. مبنای ما در مورد ۱۲ قلم لبنیاتی که نرخ مصوب دارد، آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار است و تا نرخ جدیدی اعلام نشود، قیمت‌ها باید به روال سابق باشد. در غیر این صورت با واحد‌هایی که تخلف کنند برخورد و گزارش تخلف کارخانه‌های خارج از استان را به سازمان حمایت از مصرف‌کننده اعلام می‌کنیم.
عباس اخوان در مورد سایر اقلامی که قیمت مصوب ندارند مثل دوغ و شیر طعم‌دار، نیز می‌گوید: قیمت این اقلام، مستلزم ضوابط نرخ‌گذاری است. رسالت انجمن‌های صنایع لبنی این است که برای کالا‌های فاقد نرخ مصوب، یک حداقل و حداکثر تعیین کنند تا مصرف‌کننده دچار سردرگمی نشود. برای افزایش قیمت نیز باید ابتدا آنالیز قیمت به سازمان صمت اعلام شود، اما تا این لحظه هیچ درخواستی از سوی صنایع لبنی استان برای افزایش قیمت نداشته‌ایم. او به ادعای صنایع لبنی مبنی بر اینکه دامداران قیمت شیر خام را بالاتر از نرخ مصوب به کارخانه‌های لبنیات می‌فروشند، نیز اشاره می‌کند و قول بررسی مستندات و ارائه نتیجه آن به شهرآرا را می‌دهد.

تکذیب یک ادعا
دبیر‌خانه شیر خراسان رضوی ادعای مطرح‌شده از سوی صنایع لبنی را تکذیب و آن را بازی کارخانجات لبنی توصیف می‌کند که هر‌سال با استفاده از ابزار رسانه و با فشار بر مصرف‌کننده انجام می‌شود و هدف آن کسب منفعت است. آرش فرزادنیا با دعوت از انجمن صنایع لبنی استان برای انجام مناظره درباره واقعیت‌های بازار شیر اظهار می‌کند: اگر واقعا دلیل افزایش قیمت محصولات لبنی، افزایش قیمت شیر خام است، چرا وقتی شیر خام زیر قیمت مصوب از گاودار خریداری می‌شد، کارخانجات قیمت محصولاتشان را پایین نیاوردند؟ او با اشاره به نرخ پایه مصوب برای هر کیلوگرم شیر خام (۲۳۹۰ تومان) ادامه می‌دهد: الان قیمت شیر خام نسبت به اردیبهشت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. با این افزایش تازه به نرخ مصوب رسیده‌ایم. با احتساب جایزه چربی، کرایه حمل و غیره، قیمت هر کیلوگرم شیر خام حداکثر ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است که همچنان برای گاودار زیان به حساب می‌آید. ضمن اینکه باید شیر را مدت‌دار بفروشیم و نهاده را از دلال، نقدی بخریم. دبیرخانه شیر خراسان رضوی قیمت تمام‌شده شیر خام برای گاودار را بیش از ۳۲۰۰ تومان بیان می‌کند و با انتقاد از به‌روز نشدن مصوبه ستاد تنظیم بازار، می‌گوید: قیمت‌گذاری دستوری معنا ندارد. مگر دولت توانسته است علوفه را به نرخ مصوب به گاودار بدهد که انتظار داشته باشد شیر به قیمت مصوب شیر فروخته شود؟ از پارسال تا الان قیمت چه چیز ثابت مانده است که قیمت شیر ثابت بماند؟ وزرات جهاد باید مدافع ما باشد که نیست.

دروغ می‌گویند
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان با دروغ خواندن صحبت‌های مطرح‌شده از سوی خانه شیر استان، تولیدکنندگان را به گران‌فروشی متهم و با انتقاد از خروج شیر از استان، تأکید می‌کند: شکایت تولید‌کنندگان را به وزاتخانه، صمت استان و تعزیرات منتقل کرده ایم و گفته‌ایم که دامداران، شیر را به نرخ مصوب به ما نمی‌دهند. مهدی هدایت‌نیا اضافه می‌کند: افزایش قیمت شیر، ساعتی شده است، به‌طوری‌که هر کیلوگرم آن را ۳۰۰۰ تومان به ما قیمت داده‌اند. او می‌گوید که نرخ شیر خام در ماه‌های اخیر، به اندازه نرخ مصوب و نه کمتر از آن بوده است و کارخانجات هم قیمت محصولات را در ماه‌های یادشده رعایت کرده‌اند. به گفته وی نرخ شیر دولتی با احتساب جایزه چربی و کرایه حمل باید کیلویی ۲۶۰۰ تومان باشد، درحالی‌که کارخانجات ناگزیر به خرید با قیمت حدود ۱۵۰ تومان بالاتر هستند. هدایت‌نیا از ارسال نامه‌ای به وزیر صمت خبر می‌دهد که در صورت موافقت با آن، معلوم نیست چه بر سر سرانه مصرف شیر در کشور می‌آید. او  دراین‌باره می‌گوید: در این نامه، با اشاره به یارانه ۹۰۰ میلیون دلاری نهاده به گاوداران شیری کشور که در واقع به دست گاودار هم نمی‌رسد، پیشنهاد کردیم این یارانه قطع و قیمت‌ها آزادسازی شود. یارانه نیز به ۴ دهک مصرف‌کننده آسیب‌پذیر اختصاص پیدا کند و شیر مدرسه هم رایگان باشد. او با ارسال تصویر نامه مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت خطاب به انجمن صنایع لبنی، مدعی می‌شود با این نامه، سازمان حمایت اجازه افزایش قیمت محصولات لبنی (به جز ۱۲ قلم دارای نرخ مصوب) را داده است. این در حالی است که نامه یاددشده صرفا اجازه گردآوری مستندات و بررسی افزایش قیمت اقلام یادشده را داده است. مدیرعامل شرکت تعاونی کارخانجات لبنی خراسان با اشاره به افزایش حقوق کارگر، مواد بسته‌بندی و کرایه حمل می‌گوید: افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت محصولات لبنی استان (به‌جز ۱۲ قلم دارای نرخ مصوب) باید افزایش پیدا کند. درخواست تجدید نظر در قیمت شیر خام را داریم، چون نمی‌توانیم شیر را گران بخریم و
۱۲ قلم محصول پرمصرف را به نرخ مصوب بفروشیم. او با اعلام موافقت برای حضور در مناظره به مشکلات مشترک دامداران و صنایع لبنی در مورد نرخ مصوب اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت باید سریع‌تر در مورد قیمت شیر و محصولات لبنی تصمیم بگیرد، اما نمی‌گیرد، چون در جامعه برایش تبعات دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->