سرخط خبرها

گردش کتاب در بوستان

  • کد خبر: ۲۹۷۸
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
گردش کتاب در بوستان
اعضای شورای اجتماعی محله تلگرد درباره رونق قرائت‌خانه «بسیج» به بحث نشستند

ندا معصوم - در روزهایی که بحث اوقات فراغت مطرح است، متولیان فرهنگی شهرداری دغدغه بهره‌مندی بیشتر مخاطبان از قرائت‌خانه بوستان بسیج را دارند. به همین واسطه، یکی از نشست‌های شورای اجتماعی محله تلگرد به این موضوع اختصاص پیدا کرد. اینکه با توجه به منابع مطالعاتی و آموزشی موجود در قرائت‌خانه بوستان بسیج، چطور می‌توان بهره بیشتری از این مجموعه برد و آمار مخاطبان آن را افزایش داد.برخی از نماینده‌های حاضر در جلسه معتقد بودند: حالا که جای فرهنگ‌سرا در محله خالی است و مجموعه «انقلاب» به‌عنوان تنها فرهنگ‌سرای منطقه، فاصله‌اش تا اینجا زیاد است، بهتر است از این فضا برای فعالیت‌های هنری و آموزشی سود برد.آن‌ها عنوان کردند: با اجرای این برنامه‌ها پویایی آن بالا می‌رود و به تبع آن مخاطبانش هم زیاد می‌شود. 

 

قرائت‌خانه بماند
در همین حال، متولیان این قرائت‌خانه اعتقاد داشتند بهتر است به‌جای تغییر کاربری فضا به مکانی برای اجرای فعالیت‌های نمایشی و هنری، فرصت مطالعه را برای دانش آموزان
مهیا سازیم. زهره سیاح، کتابدار این مجموعه، گفت: قرائت‌خانه بوستان بسیج در دهه 80 و میان فضای سبز و چند هکتاری بسیج پا گرفت تا کسانی که شرایط مطالعه در منزل را ندارند بتوانند از این سالن‌ها استفاده کنند.از این امر استقبال هم شد و دوستداران کتاب و علاقه‌مندان به مطالعه می‌توانند در دو سالن مجزا با آسودگی مطالعه کنند.
وی در ادامه توضیح داد: چند سالی می شود تجهیز کتابخانه به منابع مطالعاتی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، درسی و به‌ویژه مذهبی، مخاطبان آن را بیشتر کرده است. کار کتابخانه از ساعت 7:30 دقیقه صبح شروع می‌شود و تاساعت 19ادامه دارد و گرچه همجوار و همسایه با کتابخانه محمدیه زیر نظر آستان قدس است، به‌دلیل فضای ویژه و خاص آن، مورد توجه مخاطبان است. در این مجموعه، علاقه‌مندان می‌توانند در کنار ورزش و هواخوری از کتاب‌های مورد نظر خود که به 11 هزار جلد هم رسیده است، استفاده کنند.کتابدار قرائت‌خانه بوستان بسیج با اشاره به ظرفیت بالای این مجموعه، به 4 هزار عضو این قرائت‌خانه اشاره کرد و گفت: از این تعداد فقط هزار نفر فعال هستند. تا به حال برنامه‌هایی فرهنگی در مناسبت‌ها و اعیاد مختلف برگزار شده است و در حاشیه‌اش نیز قصه‌گویی و خوانش کتاب و موضوع‌هایی از این دست داشته‌ایم، اما به نظر من، قرائت‌خانه از اولویت‌های این محله است.


تبدیل قرائت‌خانه به مجموعه‌ای پویا
در همین حال، مجتبی طوسی، رابط مجتمع‌های مسکونی، گفت: قرائت‌خانه در فصل درس و کتاب و مدرسه بیشتر به‌کار می‌آید و به همین دلیل، یک مجموعه پویای فرهنگی، بیشتر می‌تواند استفاده شود.وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی بوستان که از همه طرف در دسترس است، بیان کرد: افزون بر این، شنبه‌بازار که در مجاورت بوستان برگزار می‌شود، فرصت خوبی برای تبلیغ فضای کتابخانه‌ای است.وی همچنین، ارتباط نزدیک با مدیران مدارس و رابطان فرهنگی مساجد را در رونق فضای مطالعاتی این مجموعه مؤثر دانست.


فراهم‌آوردن شرایط برای همه
حسین هلقی‌‌نژاد، یکی دیگر از نماینده‌های حاضر در جلسه، نیز پیشنهاد تکمیل قرائت‌خانه با افزودن سینما و آمفی‌تئاتر را داد و گفت: این پارک مخاطبان زیادی دارد و افراد زیادی برای ورزش و هواخوری به این مجموعه می‌آیند. مهیاکردن شرایط مطالعه که حتما نباید برای نوجوانان و جوانان باشد. سالمندان و زنان خانه‌دار ما هم، نیاز به منابع مطالعاتی جدید و به‌روز دارند.


شاهنامه‌خوانی و فردوسی
آسیه نعمتی، رابط بانوان، هم پیشنهاد برگزاری دوره‌های شاهنامه‌خوانی و فردوسی‌شناسی را در کنار امانت و تحویل کتاب داد، و اظهار کرد: نسل ما با بزرگان ادب نظیر فروسی که از همین خطه و خاک بلند شده‌اند تقریبا غریبه‌اند. در سال‌های اخیر گام‌های خوبی برای آشنایی با فردوسی برداشته شده است، اما تصور می‌کنم ما هم باید مطالعه شاهنامه را از جایی شروع کنیم و چه مکانی بهتر از فضاهای این‌چنینی.یکی دیگر از نمایندهای حاضر در جلسه، فراهم‌آوردن شرایط برای استفاده دانش‌آموزان از لوح فشرده و کتاب‌های کمک‌آموزشی را مطرح کرد و گفت: بسیاری از دانش‌آموزان در این محدوده توان مالی برای خریدن و استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی را ندارند و اگر شرایطی مهیا باشد، قطعا به کتاب‌خوانی هم سوق پیدا می‌کنند.
اقدام مدیران شهری برای تبدیل یک مجموعه در قلب بوستان به فضای مطالعاتی اقدام ارزشمندی است، اما قطعا برای افزایش برنامه‌های فرهنگی سودمند که بتواند مخاطب خود را هم جذب کند، باید زحمت زیادی کشید و از میدان عمل خارج نشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->