آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

۱۲۳ کشته در ۴ ماه

  • کد خبر: ۲۹۹۸
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
۱۲۳ کشته در ۴ ماه
از ابتدای امسال ۳۷ هزار تصادف در معابر درون‌شهری خراسان رضوی رخ داده است

راحله حسین‌زاده - ترافیک و حوادث رانندگی دیگر به بخش جدایی ناپذیر زندگی مان تبدیل شده است و روزمان شب نمی‌شود اگر خبری از تلفات حوادث رانندگی از رسانه‌ها نخوانیم یا نشنویم، بی آنکه بیندیشیم هرکدام از ما چه میزان در این مشکلات و اتفاقات تلخ نقض داشته‌ایم. نمونه این مشکلات، ناهنجاری‌ها و قانون شکنی‌هایی است که چه به عنوان عابرپیاده و چه به عنوان راننده، روزانه بار‌ها دست به ارتکابشان می‌زنیم. بی توجهی به قوانین راهنمایی ورانندگی و به نوعی نقض قوانین رانندگی، رفتاری ترافیکی است که می‌تواند حادثه‌ای جبران ناپذیر را برای افراد رقم بزند؛ تصادفاتی که عامل آن می‌تواند از تخلفات ساده‌ای مانند راهنما نزدن تا سبقت، سرعت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز باشد.

مرگ ۱۷ هزار در سال ۹۷
رفتار‌های ناهنجار اشاره شده به گفته سرهنگ عین ا... جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهنمایی ورانندگی نیروی انتظامی کشور، در سال ۹۷ موجب کشانده شدن ۱۷ هزار ایرانی به کام مرگ در تصادفات جاده‌ای شده است.
جهانی عامل ۸۲ درصد تصادفات رانندگی را سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، بی توجهی به جلو در حین رانندگی و خستگی و خواب آلودگی دانست و بیان کرد: ۶۰ درصد فوتی‌های سوانح ترافیکی در ۳۰ کیلومتری ورودی شهر‌ها به خاطر خواب آلودگی رانندگان رخ داده است.
حالا با فرارسیدن تابستان داغ، مقوله سفر هم داغ شده و عده‌ای زیادی را به جاده‌ها کشانده است.
خراسان رضوی که یکی از استان‌های پرطرفدار برای سفر در تمام فصل سال شناخته می‌شود، در این ایام همواره مقصد زائران و گردشگران زیادی است، از این رو خانواده‌های بسیاری ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی به مشهد سفر کنند. درنتیجه طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در سه ماهه ابتدایی امسال، ۲۶۴ نفر در جاده‌های خراسان رضوی به سوانح رانندگی جان باختند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۷ افزایش ۶.۹ درصدی داشته است. همچنین میزان مصدومان جاده‌های استان در سه ماهه ابتدایی امسال، ۷ هزار و ۲۸۶ نفر بوده که نسبت به سال ۹۷ به میزان ۰.۷ درصد کاهش داشته است.

۱۱ هزار مجروح در ۴ ماه
جان باختن ۱۲۴ نفر در تابستان سال پیش در جاده‌های استان، مطلب دیگری است که رئیس پلیس راهور خراسان رضوی به آن اشاره و بیان کرد: بسیاری از تخلفات جزئی که به نظر شهروندان بی اهمیت است، منجر به تصادفات ناگوار می‌شود و یک عمر پشیمانی را برای افراد متخلف به بار می‌آورد و خانواده‌ای را هم داغدار می‌کند. سرهنگ محمدباقر سلیمی با اشاره به تصادفات درون شهری گفت: در چهار ماهه ابتدایی امسال نیز در معابر شهری سطح استان، ۳۷ هزار تصادف رخ داده است که متاسفانه ۱۲۳ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۱ هزار نفر مجروح شدند و ۷۰ هزار وسیله نقلیه هم خسارت دیدند. این مقام ارشد پلیس راهنمایی ورانندگی استان در واکنش به نارضایتی شهروندان از تاخیر در رسیدن همکارانش به صحنه حادثه، بیان کرد: میانگین زمان استاندارد تعریف شده برای رسیدگی به تصادفات در معابر شهری، ۱۵ دقیقه بوده که میانگین زمان رسیدن ماموران راهنمایی ورانندگی به صحنه حوادث در مشهد، ۱۲ تا ۱۳ دقیقه است. رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با بیان اینکه در مواردی پلیس با تاخیر‌های ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای هم به صحنه حادثه رسیده است، علت این تاخیر‌ها را گاه ترافیک مسیر یا رخ دادن هم زمان دو تصادف در یک منطقه اعلام کرد و ادامه داد: افسران پلیس بنابر قوانین و مقررات، ابتدا به تصادفات مهم‌تر مانند فوتی و جرحی رسیدگی می‌کنند و تصادفات خسارتی در اولویت بعدی قرار دارد. سلیمی به رسیدگی به تاخیر‌های نامتعارف ۴۵ دقیقه‌ای اشاره کرد و گفت: برای بررسی علت تاخیر‌ها تیمی تشکیل می‌شود و اگر ثابت شود که تعلل و تاخیر نامتعارف بوده و دلیل توجیه کننده‌ای نداشته است، با افراد مقصر مطابق ضوابط قانونی، برخورد می‌شود.

عامل انسانی علت اصلی تصادفات
سه عامل، انسان، راه و وسیله نقلیه در بروز سوانح جاده‌ای مقصر اصلی شناخته می‌شوند، اما بررسی‌های صورت گرفته نشان دهنده پررنگ‌تر بودن نقش عامل انسانی است و ازطرفی گویا راهنمایی ورانندگی کشور، بهترین و موثر‌ترین راه مبارزه با این مشکلات را جریمه کردن افراد متخلف می‌داند و با وجود نقش بسزایی که روش‌های کنترل و نظارت بر رانندگان در تصادفات دارد، در بیشتر مواقع درمان‌ها موقتی است و درواقع جریمه کردن آن چنان که باید، تاثیری بر فرهنگ رانندگی مردم نمی‌گذارد.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->